„Не съм водила разговори за конкретни личности за председатели на двете комисии, на които предстои да се раздели КПКОНПИ. По-важно е с какви правомощия и как точно ще действат тези органи. Настоящата антикорупционна комисия продължава да служи като бухалка за неудобните и изтривалка за удобните. Тази комисия трябва да бъде със засилени правомощия, включително използването на специални разузнавателни средства, които да могат да се ползват в съда”. Това заяви пред Нова телевизия министърът на правосъдието Надежда Йорданова. 

„Не съм водила разговори за конкретни личности за председатели на двете комисии, на които предстои да се раздели КПКОНПИ. По-важно е с какви правомощия и как точно ще действат тези органи. Настоящата антикорупционна комисия продължава да служи като бухалка за неудобните и изтривалка за удобните. Тази комисия трябва да бъде със засилени правомощия, включително използването на специални разузнавателни средства, които да могат да се ползват в съда”. Това заяви пред Нова телевизия министърът на правосъдието Надежда Йорданова. 

Главният прокурор трябва да носи своята отговорност”, категорична е Йорданова. Тя напомни, че на 8 февруари ще излезе решението на Конституционния съд дали правосъдният министър има право да иска предсрочното освобождаване на главния прокурор. Пленумът на ВСС ще реши дали събраните материали по този казус ще са безспорни и достатъчни за освобождаването на Иван Гешев.

„В момента от Прокуратурата се замитат определени случаи”, зави Йорданова и попита какво става с кюлчетата, банкнотите. Година и половина по-късно – как работят. Има ли експертиза за автентичността на записите?

Измислят всякакви оправдания, за да не кажат, че Прокуратурата отказва да прави разследване по този случай. Към днешна дата няма ефективен механизъм, по който да се търси отговорност от главния прокурор – предсрочното му освобождаване или наказателна отговорност. Проблемът не е само в личността, но и в самата институция. Има различни опции за контрол върху Обвинението. Едната е МВР да може само да образува досъдебни производства, които впоследствие прокуратурата ще може да отхвърли ако прецени, че не са законосъобразни. Другата идея е в случаите, когато прокуратурата откаже да образува производство – отказът да може да бъде обжалван пред съда, смята правосъдният министър.

На въпрос как управляващата коалиция ще гарантира, че със смяната на сегашния главен прокурор на негово място няма да дойде друг, който също да служи като чадър за сегашните управляващи, Йорданова подчерта, че за ДБ проблемът не е само в личността на главния прокурор, а и в това, че няма ефективен механизъм как да му се търси отговорност. Все още се обмисляли варианти как да стане това. МВР няма да може да прескача прокуратурата и да си образува само досъдебно производство. Прокуратурата ще бъде уведомявана и има право да откаже, в такъв случай въпросът ще се реши в съда.

През изминалата година има 3244 издадени заповеди за закрила заради домашно насилие, посочи още Йорданова и изброи част от законодателните предложения, които се подготвят по тази тема - разширяване на кръга на забраните, когато има заплаха – на всякакви контакти, включително по телефон и интернет, разширяване на програмите за защита на деца, задължително включване на насилниците в програми за справяне на гнева и агресията.