П овече от 2 години след публикация в "Монитор" за съдбата на иззета при полицейска акция в старозагорския квартал „Лозенец“ през есента на 2004 година картина на италианския майстор на четката Лудовико Карди да Чиголи /1559-1613/, репортерска проверка установи, че платното все така очаква намесата на реставратори, за да бъде спасено и показано в някоя от залите на Националната художествена галерия.

Повече от 2 години след публикация в "Монитор" за съдбата на иззета при полицейска акция в старозагорския квартал „Лозенец“ през есента на 2004 година картина на италианския майстор на четката Лудовико Карди да Чиголи /1559-1613/, репортерска проверка установи, че платното все така очаква намесата на реставратори, за да бъде спасено и показано в някоя от залите на Националната художествена галерия.

Оригиналното платно по мотиви на „Жертвоприношението на Иссак от Авраам“ /притежание на двореца Палацо Пити/  е рисувано по поръчка на Великия Херцог на  Флоренция.

Откритото от полицаите в дома на завърналия се от Кипър на улица „Беласица“ в ромския квартал „Лозенец“  Георги Иванов  е с огромни размери /2х1,5 м/. То е било намерено под един креватите в дома на мъжа, който за да го пренесе по-лесно през границата го прегънал на 4, като по този начин е увредил живописния слой.Първоначалното мнение на експертите беше, че става дума за произведение на Тициан или някой от учениците му. В хода на образуваното тогава досъдебно производство картината на 20 октомври 2004 година с въоръжен ескорт е отнесена в София, където разпоредили оставането й на отговорно пазене в НХГ да изясняване на всички обстоятелства чия собственост е и как се е озовала в Града на липите.

В свой отговор на народния представител Георги Гьоков /днес социален министър/ от парламентарната трибуна на 23 януари 2020 година тогавашният министър на културата Боил Банов обяснява, че картината е трябвало по силата на постановление на Върховната касационна прокуратура да  бъде заведена във фондовете на НГХ „за извършване на необходимите консервационно-реставрационни работи за запазване на веща от разваляне и физическо унищожение“,. Оказало се, че това не е направено макар наказателното производство да е било прекратено още през март 2019-а, а през май с.г.от ВКП да са препотвърдили решението си.Това обаче не е попречило чиновническият подход  да продължи и картината с несъмнена ценност /в  България на пръсти се броят произведения от този период!/ да стои в редичката на експонатите, очакващи намеса на реставраторите, за да бъде върната към нов живот.

Междувременно от община Стара Загора на два пъти настояваха пред МК да им бъде предадено платното на ренесансовия майстор, за да бъде то изложено в художествената галерия. Двама министри на културата отказвали с аргумента, че това е веществено доказателство по неприключено разследване и че това се води в тефтерите на НАП, а не в описите на националната галерия. Отдавна са изтекли всички всички законови срокове някой да заяви претенции за платното, категорични са юристи и припомнят, че соченият като него собственик, кипърският поданик Йоргос Киридис е починал след продължителен запой в хотелска стая още през 2005 година, а пренеслият го нелегално у нас старозагорец Георги Иванов е бил освободен от ареста и от десетилетие е извън страната.

Преди кончината си чужденецът , който през 2003 година е сигнализирал ИНТЕРПОЛ за изчезването на платното от дома му заедно с други ценни вещи, кмногократно е правил изявления пред българските медии, че картината е наследствена и че не е застрахована. Той лично я бил дал на Иванов /обичал го като свое дете!/, за да я пренеса с намерение по-късно да бъде предложена на Сотбис , като очаквал да получи поне 5 млн евро, защото смятал, че е нарисувана от Микеланджело Меризи да Караваджо /1571-1610/  макар да нямал официален сертификат.

Дали това е единственото платно, което заради чиновническо безхаберие  тъне в забрава -никой не се ангажира да каже. Може би е време сегашният министър на културата Атанас Атанасов да се поинтересува за казуса и да провери в подопечната му главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство“ какво се случва!.