0

„Конкретната причина за разбиването на самолета трябва да установят и съобщят само следствието и прокуратурата. От видеото, което всички вече видяха, и на база разговор с двама пилоти с огромен опит на L-39ZA, на които безрезервно вярвам, изпълняваната фигура е била „кубинска осмица“.  Това заяви пред „Телеграф“ авиационният експерт Димитър Ставрев. Секретарят на президента по сигурност и отбрана Димитър Стоянов пък коментира, базирайки се също на изтеклото видео, че майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Атанасов са изпълнявали лупинг. Майор Христо Анчев от Военна прокуратура-Пловдив обяви вчера, че се разследват 3 версии за инцидента -  техническа неизправност, човешка грешка или неправилно зададени команди от командния център. От изтеклото видео става ясно, че фаталният полет в петък 13-и е продължил точно13 минути – от 12.17 ч. до 12.30 ч. 

Сложно

Фигурата „кубинска осмица“ е изключително сложна. „При нея траекторията на самолета е като цифрата 8 във вертикална плоскост. Според тези пилоти вероятно не е била набрана достатъчно височина поради по-ниска скорост на изкачване. Така при спускането не е достигнала височина самолетът да "пречупи" посоката и отново да поеме нагоре”, заяви още Димитър Ставрев. По думите му доказателство за това е късното изпълнение на полутоното, т.е. завъртане на самолета около надлъжната ос (на видеото – моментът, в който нещо присветва - реално отблясъци от полукрилото и от вертикалния стабилизатор).  

ТРАГЕДИЯТА „ГРАФ ИГНАТИЕВО”: Загиналият пилот ст. лейтенант Дункин стягал сватба, чакал бебе

Хипотези 

Втори оглед засега не се налага, обяви още военният прокурор. По думите му местопроизшествието е запазено и няма какво да изчезне. „За черната кутия ще ви кажа, понеже аз я видях лично, вчера бях на място. Черната кутия е намерена и по мнение на военните там, дето разбират от тези неща, общо взето е сравнително запазена. Може би ще се разчете. Но това вече ще го каже експертът”, допълни обвинителят под пагон. Станало ясно още, че разбилият се „Албатрос“ е бил с въоръжение, имало е снаряди. Законният срок за разследване е 2 месеца. 

ТРАГЕДИЯТА „ГРАФ ИГНАТИЕВО”: Вижте кадри от самолетната катастрофа! (ВИДЕО)

Изправен 

Бившият военен пилот Николай Калев заяви вчера пред Нова нюз, че според него самолетът се е разбил заради неправилна техника на пилотиране. „Калев говори за катапултната система на L-39 и я сравнява с тази на МиГ-21. Нямат нищо общо. Такива експерти само заблуждават зрители, слушатели и читатели и създават у тях грешно впечатление“, контрира президентският секретар Димитър Стоянов. На въпрос каква е неговата версия за инцидента, той не пожела да отговори, тъй като не искал да спекулира, а и това било работа на разследващите. На въпрос дали е възможно авиокатастрофата да е станала заради технически проблем или пък машината да е вече стара, той отговори: „Голяма глупост е да се тиражира, че самолетът L-39 е стар. За ваше сведение самолетът, на който летя президентът и ген. Кларк (б.р. - F-16), е произведен 1986 г., а разрушеният борд L-39 е произведен 1990 г.“. 

Космонавтът Георги Иванов: Господа политици, стига словоблудствали

Първият български космонавт Георги Иванов размаха пръст вчера на политиците, които коментират трагедията с майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин. В свой пост във Фейсбук той пише: 

„До Генерал-майор Димитър Петров - командир на ВВС:

Генерал Петров, приемете моите най-искрени съболезнования за загубата на нашите млади колеги, на две прекрасни момчета, достойните български пилоти - майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин!

Съболезнования и на семействата им за непрежалимата загуба!

Знаем, че в нашата професия това се случва, но знаем и колко много боли...!

Господа политици, стига словоблудствали и се гаврили с българската военна авиация и гибелта на двамата достойни военни пилоти! Замълчете и преклонете глави пред тяхната памет!”. 

Вдовицата на Валентин Терзиев: Няма ли да свалите тоя ръководен състав на ВВС 

„Няма ли да го свалите вече тоя ръководен състав на ВВС, начело с Началника на отбраната и "Най-висшия"? Не стават!!! Колко жертви още??? ПОКЛОН!!”. Това написа в профила си във Фейсбук вдовицата на загиналия пилот Валентин Терзиев – Димитрина Попова. В деня на смъртта на мъжа й – 9 юни, Димитрина също е публикувала своето разочарование. „ВВС-командването спи ли? Спете спокойно, и следствието спи! Цветя с лицемерна почит, но без съвест... и пари от народа (макар и заработени) не помагат, само с истина и справедливост се постига смирение! За тия по-горе, с "контактните" длъжности и лентички - нещо напълно непознато. Не е гняв, а най-откровено признание! За един живот със смисъл (затрит без мисъл)”.