- Д-р Везиров, какво представлява методът на доктор Ви, чрез който обучавате кандидат-студенти по медицина? Как открихте, че той работи? Смятате ли, че е приложим и за по-малките класове?
- Аз преподавам от над 5 години биология. Биологията е една наука, която, ако не можеш да вникнеш в логиката на живото, на това как функционира животът, как се е презастраховал на 200 места, ще бъде много трудно да разбереш и изпиташ удоволствие от ученето. Това, което започнах да наблюдавам при различните ученици, е, че основното нещо, което ги затруднява, не е точно предметът, а начинът, по който той се преподава. Оттам започнах да разбирам защо някои ученици харесват даден предмет, а други ученици – друг. Първо - заради учителя и второ заради начина, по който се преподава. В момента уча детско-юношеска психология, откъдето изследвам прийомите на психолози в миналото като Ерик Ериксън и Лев Виготски. Първото нещо, което е важно, когато започнах да разработвам метода на д-р Ви, е учениците да се свържат с моята лична страст към предмета. Ако аз нямам вълнение и страст към него, то най-вероятно, когато говоря за него, учениците няма да могат да се свържат с моята любов към предмета, за да я открият в себе си. По този начин работя.
- Как преподавате?
- Започнах да преподавам, мислейки си какво е за мен биологията и защо за мен тя е толкова интересна наука. Забелязах, че при повечето добри преподаватели има страст към това, което правят. Второто нещо е елементът на чудото. Когато един учител преподава, е добра идея той да го прави сякаш говори за нещо, което е чудо. Когато имаш усещането, че всеки момент ще се случи нещо интересно, учениците започват много да се вълнуват. Не знам дали сте чели биографията на Чарли Чаплин. Неговата майка е актриса и още от малък започва да й помага на сцената. При първите си качвания на сцената той е много притеснен и казва: „Може би, ако имах добър преподавател по биология, щях да стана велик лекар, може би, ако имах добър преподавател по математика, щях да стана велик математик, може би, ако имах добър учител по география, щях да направя велико географско откритие, но тъй като нямах добри учители, аз си останах просто актьор“. Виждате ли един „просто актьор“, когато има правилния заряд, до какви постижения стига? Това ми направи много силно впечатление. Другото много важно нещо е, че в момента всички ученици ги дебне един много голям хищник.
- Кой е той?
- TikТok. Toва е хищникът, който в крайна сметка успява да привлече до такава степен вниманието им и да го задържи, че те на ежедневна база прекарват над един-два часа пред него. Това е потресаващо, защото това време, този допамин, който се отделя, докато гледаме клипчета, ние можем да го инвестирахме в допамин, който в крайна сметка ни носи стойност. А именно като прочетеш нещо, значи ти си научил нещо ново и си се зарадвал от това. Новите знания помагат в живота. Докато при социалните мрежи това не е така. Ако прекараш три часа пред TikTok, накрая на тази сесия не си научил нищо. Честно казано, аз се чувствам едновременно притеснен и отговорен за тези деца, защото няма кой да им помогне. Тогава вече се появи философията на методиката ми. Искам да бъда, да правя и да създавам толкова добри учители, че те да бъдат по-добри от най-интересното клипче в TikTok. Tова ми е долната граница. Толкова да бъде интересно, динамично и завладяващо, че учениците натурално да искат знания, а не, както се наблюдава в училище, форма на насилие.
- Какво имате предвид?
- Имам предвид вербалното насилие от страна на преподавателя. Представете си едни учители с остарели методи на преподаване, с публично унижение и изпитване пред класа, с поставянето на оценки, които се казват пред целия клас. Оценката не бива да се казва пред целия клас, тя е индивидуална. Въобще концепцията на оценяването е доста остаряла. Един авторитет да ти казва как се развиваш и то по начин, който е деструктивен за психиката ти. Тези неща в крайна сметка водят до това, че учениците натурално избират социалните мрежи. И сега си представете как едни ученици влизат в час, който е абсолютна проформа, и си скролват телефоните. Дори и да им се отнемат, те пак не искат да слушат. Това е много сериозен проблем за мен от гледна точка на образованието на тези ученици. И така стъпка по стъпка, виждайки всички тези проблеми, започнах да се ангажирам да ги решавам, използвайки техники на психолози.
- Дайте пример.
- Например техниката на мнемониките, която е включена в моя метод – как буквално с една дума можеш да запомниш абсолютно всички жизнени процеси. Например чрез думата „хидро“, което на латински означава вода - „х“ - хранене, „и“ го задраскваме, „д“ е дишане, движение и дразнимост, „р“ e растеж, размножаване и развитие и „о“ - отделяне. По този начин една от техниките на мнемониките адски много помага. Така стартирахме нашата менторска програма по химия и биология в началото на тази година. Реших да тествам методиката ми над българските ученици, специално за химия и биология. В момента имам над 1000 ученици, обучени по метода на д-р Ви. Силно вярвам, че има как чрез правилен метод на преподаване един ученик да може да се влюби в даден предмет и да стане толкова добър, че да постига високи резултати на олимпиади на световно ниво и да постига високи резултати в личния си живот. Аз вярвам, че това може да се случи без форма на насилие, без форма на себенасилие. Вярвам, че може да се постигне с лекота и вдъхновение. Когато аз преминах през 12 години обучение в училище и още 7-8 години в университета, това са над 20 години, мога да кажа, че немалко себенасилие съм упражнявал върху себе си, за да мога да постигна високи резултати. Аз вярвам, че това може и да не се случва. Това ми е основната мотивация - да намеря начин и да обуча други хора как учениците да учат с удоволствие и вдъхновение, а не със страх.
- Ще предлагате такова обучение за учители ли?
- В момента създавам обучение за учители, което най-вероятно ще пусна в онлайн пространството за преподаватели, които са съмишленици на тази философия относно обучението, или към такива, които са отворени към себеразвитие, към откритие на нови неща. Представете си един учител, който е забравил как се учи. Един учител е останал там, където е бил преди 10-15 години и оттам насетне автоматично преповтаря това, което вече знае. Ако той не носи този процес на обучение в себе си, няма да може да го отключи и в своите ученици. Преподавателите трябва да запазят детската любопитност към новото. Защото това копират учениците. Освен че слушат фактите, имайте предвид, че по-голямата част от обучението е невербално. Те усещат как дишате, как се движите, как разсъждавате, какво са емоциите ви и отношението към това, което говорите. Вярвам, че когато създам това обучение, ще помогна на повече учители да си върнат любовта към това, което правят.
- Това е много важно и трябва да се случва още от самото начало на образованието.
- Да, затова аз първо се захванах със студенти, сега с кандидат-студенти, 8-12-и клас, и в момента подготвяме програма за ученици от 5-и до 8-и клас по биология и химия, където говорим за животни и растения, нещо, което е безкрайно интересно. Като бях по-малък, умирах да чета енциклопедии за животните. А в момента могат по много вълшебен начин да се разказват тези неща, имайки предвид цялата палитра от аудиовизуални възможности.
- Каква е обратната връзка от учениците ви?
- Първо, че чувстват учителя близък. Чувстват го като един от тях, като приятел и като човек, който е загрижен за тяхното бъдеще и който иска да му помогне. Едно дете, ако му покажеш внимание и ако успееш да му провокираш любопитството и активираш неговата вътрешна заложба за учене, то само тогава, лека-полека може да интегрира вътре в себе си усещането да учи и защо е важно да го прави. В момента съм започнал да описвам методиката, така че да мога да помогна на други учители да подобрят своите умения първо за презентиране, след това за привличане на внимание и трето как по съвременен начин да представят дадена информация. Учениците днес не четат учебници толкова много. Те по-скоро гледат графики, презентации, подкасти, учат се един от други. Гледат много видеа. В момента стартира менторска програма по математика по метода на д-р Ви. Скоро ще стартираме уроци и по български език. Така че ще направим една онлайн академия.
- Тоест този метод може да бъде приложим към всички предмети?
- Точно така. Това са принципи на преподаване и в основата си се борим за чистата комуникация между учител и ученик. Учителят е в ролата на даващ, а ученикът в ролята на приемащ. Тази чистота на връзката трябва да се кристализира. Ученикът в действителност трябва да приема учителя като авторитет, който той лично е приел като авторитет, а не заради това, че преподавателят му се е позиционирал като такъв. Ето тук е голямата разлика. Аз припознавам някои като авторитети - Илон Мъск и Саймън Синек, защото аз припознавам техните ценности и искам да бъда като тях и да се развивам по техния път. Това е нещото, което един учител трябва да търси в погледа на един ученик - неговото желание за развитие.
- Колко време отнемат така наречените биологични и химични спринтове? Какъв обем от материал може да бъде покрит от тях? Какво е мястото на преговора след това?
- Обученията са онлайн. Идеята на спринтовете е, че те са по три дни, по три часа, т.е. някъде по девет часа по биология и химия. За тези 9 часа ние минаваме половин година в училище. Идеята е да покажем на учениците, че има нов и различен начин, чрез които може да се преподава. Оттам насетне вече да им върнем интереса към дадения предмет и да им покажем, че е възможно те да научат голям обем от информация за толкова кратко време. На учениците им харесва. Подготвяме такива спринтове за националните външни оценявания по математика след 7-и клас. И тук форматът е същият - минаваме голям обем от информация за 3 дни по 3 часа. След което, който иска и има желание, имаме подготвени менторски програми с едногодишни обучения. Те са вече по-задълбочени. Два пъти в годината организираме тридневни летни и зимни академии по метода на д-р Ви. Тук, осен че преподаваме, учениците могат да се срещнат с нас на живо, защото живият контакт действително е нещо много ценно.
- Вие сте основател и на биотехнологична компания, която се занимава с 3D принтиране.
- Тази дейност стартира още докато бях студент по медицина. Забелязах голям проблем с наличието на качествени анатомични модели в университетите. Така започнах да се занимавам с 3D принтиране и така създадох най-точния модел на човешки череп в света - Оскар, защото ОS на латински означава кост. След това създадох всички останали тъкани и органи. Така всеки един първокурсник по медицина може да има цялата костница в своя дом. Това нещо по време на пандемията беше нещо фантастично, защото дори медицинските университети учеха онлайн. В костниците, където се намират костите в университетите, повечето модели са доста повредени от многократната употреба. Те са изпускани, счупени са структури или има липсващи звена. Това създава един голям проблем. Когато ти четеш и искаш да намериш дадена структура, ти я търсиш в черепа и тя липсва и не можеш да си я представиш. На черепа има над 450 видими структури, които един студент по медицина трябва да запомни. Това е едната дейност на 3D принтирането. Другата е създаването на хирургични модели, които се използват за предоперативно планиране. Преди дни принтирахме долните крайници на едно куче с пателарна луксация, т.е. колянното капаче е изместено, което налага една доста добре планирана операция преди да се извърши, за да няма рискове по време на самата интервенция. Предоперативното планиране е много ефективно и при животни, и при хора. Така лекарите имат възможността да симулират операцията по кости, които са 3D принтирани по абсолютно същия модел, както се намират в човешкото тяло.
Това е той:
На 30 години е
Завършва медицина в Медицинския университет в София
В момента изучава детско-юношеска психология
Изключително много се вдъхновява от природата, биологията и живота, защото те са нещо създадено съвършено
Обича да чете философска и психологическа литература
Създал си е миниферма, в която има доста домашни животни - патици, каролинки, мандаринки, 5 породи кокошки, зайче и около 20 вида риби, които отглежда в езерце
Милена Димитрова