Р езултатите от Националното външно оценяване в 10 клас са особено важни за нас, защото предприехме промяна във формата и вида на въпросите за учениците. Предложихме график да започнем с 10 клас, догодина да продължим с НВО в 4 клас и накрая да премине в формата за 7 клас. Разликата е, че около 50% от задачите са с практическа насоченост и част от тях са с интегрален характер. Това обяви министърът на образованието Галин Цоков.
„Това не е различно учебно съдържание, а свързано с това по български език и литература и по математика в изучаваното в 10 клас. Но формата на задачите е различна, както и на текста, който е конструиран по БЕЛ”, уточни той.
Министърът на образованието обяви, че резултатите са съизмерими с миналата година. „По БЕЛ са 49,4 точки. Миналата година беше 49,44 точки, спада е около 4 стотни. Освен това по български език учениците са се справили със задачите, които изискват по-голяма интегралност на знанието”, обясни Цоков. Много от тях са се справили със съчиненията и формулирането на текст, заяви министърът на образованието.
Анализът на МОН показва, че над половината от учениците се затрудняват да определят мотив в изучаван художествен текст. Наблюдава се неуместна употреба на думи, чието лексикално значение не познават.
По математика десетокласниците едва минават прага за тройката. Средният им резултат от националното външно оценяване по този предмет е едва 33.1 точки от 100 точки, което е с 1.5 т. по-ниско от м.г. Само 1/4 от десетокласниците се справят със задачи, свързани с финансова грамотност - например за изчисляване на лихва, или други практически ситуации.
Над 52 000 ученици се явиха на национално външно оценяване по български език и литература, а близо 51 000 - по математика. Тази година тестът по български език и литература съдържаше 21 задачи - с две по-малко от миналата. По математика тестът се състоеше от 17 задачи, както миналата година. 15 от тях бяха с избираем отговор, а за решаването на останалите две с разширен свободен отговор, учениците представяха в писмен вид необходимите обосновки.