Б ългария се оказва една от страните с най-тежки задръствания, а един български град се нарежда в топ 10 на градовете с най-тежък трафик в света и това не е София. За да направят това проучване от агенция „Том Том” са изминали 700 милиона километра, в 62 държави на шест континента. Резултатът - Пловдив е шестият най-задръстен град в света, докато столицата София е на 52-о място.
NOVA направи проверка - в София 5-те километра с кола биват изминати за 17 минути малко преди 18 часа. В града под тепетата, тези 5 километра по същото време се взимат за 23 минути. Точно 5 минути разлика. Вероятно поради тези причини жителите на Пловдив прекарват средно с три часа повече от столичани в опити да преодолеят градските задръствания.
На практика пловдивчани прекарват 107 часа на година в колите си. А столичани шофират в задръствания 104 часа за изминалите 12 месеца. И така малко преди Пловдив се нареждат градове като Букурещ и Банкок. Първото място е за Мексико сити.
В София шофьорите си правят сметка колко им излиза пътя до работа с и без трафик. „Около половин час. Аз работя на летище София и е половин час. Без трафик – 8 минути”, казва Димо Русев.
Шофьори на такси се оплакват, че трафикът им влияе зле на бизнеса. „Много хора се отказаха от такситата вече, защото цените се вдигнаха. Седят на спирката и чакат да дойде рейса”, казва Радой Рачков.
На други им влияе зле на нервите. „Аз съм чел едно английско изследване, в което казват, че ако шофьорът псува, освобождава стреса в себе си”, споделя Николай Евтимов. И в Пловдив освобождават стрес. „Стигала съм до вулгарни изрази, но не помага. Само закони”, казват още шофьорите. Но намират и решения – с каране на колело.
От Института по транспортна инфраструктура не са изненадани от резултатите, защото не за първа година Пловдив се нарежда на челно място. „Ние не сме изненадани, че Пловдив расте. Той е вторият най-голям град и трябва да го стимулираме, но не може инфраструктурата да възпира растежа на един град”, казва д-р инж. Христо Грозданов от Института по транспортна инфраструктура.
От общината в Пловдив имат свое обяснение как градът е попаднал на челните места в света по задръстване. „Трябва да вземем предвид факта, че това изследване е правено през 2022-2023 година, когато по-голямата част на улиците на Пловдив бяха в ремонт”, коментира зам.-кметът по транспорт Ерол Садъков.
Експерти съветват Пловдив да вземе пример от Солун и да се построи метро. „Нищо не се прави, има откъслечни идеи, има планове за леко метро и трамваи, но нищо не е разработено”, посочва още инж. Грозданов.
„Има проект за метро, но надземно и този проект се движи от НКЖИ. Гражданите да започнат да ползват градски транспорт, който вече е редовен и изпълнява над 95% от изпълнение на линиите”, казва зам.-кметът.
За следващия експеримент репортерите на NOVA тръгват с градския транспорт. Изминават същите 5 километра. Този път обаче с метрото. В Пловдив метро няма, но съществува автобус 27, който е през 15 минути. С метрото се стига за 13 минути, или с 4 минути по-бързо отколкото с кола.
В Пловдив 5-те километра с автобус биват изминати за 35 минути. С около 10 минути по-бавно отколкото с автомобил. Може би защото в града няма бус ленти. С градски транспорт или с личен превоз - път време няма. И всеки си прави сметка.