Н алагат се недействителни и несъществуващи глоби на превозвачи. Те достигат до 2500 лв. Откакто съществува тол системата, са наложени санкции за над 1 млрд. лева. Това каза за „Телеграф“ Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България. „Затова българските съдилища са залети от искове, свързани със системата“, заяви Димитров. Той добави, че те биват санкционирани за това, че не са подали тол декларация, въпреки че нямат такова задължение; че системата е изгубила GPS връзка или не е засякла возилото на дадено място, но това е поради несъвършенства на софтуера и пр. „Ние самите сме подали сигнал, че има хора, които злоупотребяват и са намерили механизми да карат, без да плащат такса. С повишаването им принуждават изрядните да стават неизрядни, които в бъдеще ще се увеличават“, коментира Димитров. Той подчерта, че цената на същата услуга в Сърбия не е по-висока от тази у нас и даде за пример, че през 2023 г. в Сърбия са събрали 306 млн. евро, а ние около 780 млн. лв. От думите му стана ясно, че все още не е ясно дали и кога ще излязат на протест, но в момента текат разговори по тази тема.
Димитров коментира, че те са предложили да бъде ревизиран обхватът на системата, да бъдат ревизирани цените, така че по международните коридори да се плаща повече, транзитните превозвачи да плащат повече, както и да бъде забранен транзитният трафик по обходни маршрути. „Ние предлагахме да ни се възстановява ДДС на таксата, както е в Сърбия, което прави цената там по-ниска. В Сърбия има отстъпки за превозвачите, които често използват пътищата“, добави още той. Димитров обявява, че те вече са се обявили срещу вдигането на тол таксите, защото системата не работи добре, а и състоянието на пътищата не отговаря на цената, която плащат. Той подчерта, че такава такса трябва да се събира само от автомагистрали и скоростни пътища и от част от международните коридори, а не от второкласната пътна мрежа, както е у нас. „В момента трафикът в посока Видин се отбива, като пътуването им се удължава с 200 км в посока заради строителство на път, като този срок на няколко пъти се удължава“, посочи той.
Билети
Димитров призна, че автобусните превозвачи искат да вдигнат билетите, но това е изключително трудно, тъй като обслужването на линия им е възложено след обществена поръчка, която те са спечелили и на базата на цена. Обикновено поръчката е за по-дълъг период от време и не подлежи на ежегодно предоговаряне. Това е причината автобусните превозвачи да возят на силно занижени цени. Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи добави, че последната индексация е била направена по времето на ковид и подчерта, че това се е случило доста трудно.
Винетка
В същото време регионалното министерство предлага да бъде въведена еднодневна винетка за леки автомобили до 3,5 тона, които ползват републиканската пътна мрежа. Целта е да се осигури нова възможност за краткосрочно използване на платената пътна мрежа, което отговаря на нуждите на потребителите и обществените очаквания за по-голяма мобилност и достъпност. Така ще се облекчат максимално водачите, на които се налага да ползват републиканските пътища само в рамките на 24 часа. До момента шофьорите могат да купят уикенд, седмична, месечна, тримесечна или годишна винетка.