Д а има широка информационна кампания за наличието на нови системи за сигурност. Това призова Мартин Танчев - лицензиран експерт по събиране на информация. Дилърите на автомобили трябва да информират клиентите си, че в колите им има "черни кутии". В България това не се случва. Нужна е кампания, която да обяснява за новите системи.
"Огромна част от автомобилите, които се продават като нови в България и на територията на Европа, вече са оборудвани с такива записващи устройства. "Черната кутия" записва техническа информация, която се извлича от сензорите на автомобила. Тя записва постоянно, но се запаметява само в момент, в който автомобилът реализира ПТП. Ефектът вече е налице. Водачите вече се съобразяват с наличието на записващите устройства и смятам, че има ефект върху поведението им".
Новият регламент би улеснил разследването на катастрофи и изплащането на застрахователни полици, обясни още Мартин Танчев. Няма как на стар автомобил да бъдат сложени новите системи, допълни той:
"Част от тази информация бе приета от съдебните власти. Съвсем скоро и полицията ще бъде обучена и ще разполагат със същото оборудване за извличане на данни. Информацията от "черните кутии" застрахователите ще я ползват. Хората приемат това като нещо негативно. Застрахователят, потенциално, би им отказал изплащане на застрахователно обезщетение, но има и другия вариант - някой трябва да докаже, че е невинен. Тези данни биха били в негова полза".
В България средната възраст на автопарка е над 20 години, в Европейския съюз - 12 години. Близо 3 900 000 автомобила са регистрирани у нас. Над половината от тях са на повече от 20 години.
*Източник: БНР