П ореден клип с реклама на "енергиен прах". Този път на хип хоп изпълнителката Виктория Тодорова, която е известна с прякорa си Котенцето. След атрактивно представената енергийна напитка на прах от певицата Диона експерти предупреждават, че употребата на тези продукти би могла да предизвика зaвисимост.
Районната прокуратура се самосезира за енергийните прахчета и започва проверка, съобщиха за БНТ от държавното обвинение. Здравният министър Галя Кондева разпореди на Регионалните здравни инспекции да извършат проверки във физически обекти, за които има информация, че може да се предлагат такива продукти. А след видеото на певицата Диона над 30 са постъпилите сигнали до СЕМ.
ДИОНА ПРЕД "ТЕЛЕГРАФ" СЛЕД ИЗЦЕПКАТА: Извинявам се на цяла България!
Популяризирането на "енергийни прахчета" в социалните мрежи продължава. Този път клип рекламира друг подобен продукт отново с участието на известна личност.
"Това е първият сниф в света, вече може да му се насладим и в България", рекламира изпълнителка.
НЯМА ИЗМЪКВАНЕ: Инспектори обиколиха над сто обекта, издирват "енергийния сниф"
Според специалисти е необходимо властта да обърне внимание върху приемането на опасни или забранени вещества, тъй като по данни на Държавния департамент на САЩ зaвисимите у нас са 300 хил. души.
НЕ СИ ПРАВИ УСЛУГА: Диона блесна с нова "наркоизцепка"! (СНИМКИ)
"В една голяма част от тези препарати се съдържат вещества, към които организмът би могло да създаде зaвисимост или толеранс, както казваме ние било то кофеин или някакви по-силни съставки. Когато става въпрос за такива послания, според мен това, което липсва в държавата е органи и комисии, които трябва да вземат някакво отношение, защото сме първата държава в света по ранна употреба, нещо което говоря от години. Tоест деца на по 12, 13, 14 вече експериментират с подобни неща", каза Желяз Турлаков, експерт по зaвисимости.
Инфлуенсърите и влогърите в България са извън регулацията по закона за радио и телевизията. От СЕМ наблюдават проблема със съдържанието в интернет и имат готовност да реагират, когато се въведат такива законови промени.
"Трябва да бъде ясно разпознаваемо, когато едно съдържание е рекламирано, трябва да е ясно при какви условия, кой дава финансирането и как се рекламира това съдържание, за да не се подлъгват малки деца и уязвими групи хора. Ето сега виждаме големият проблем с рекламата на хaзарта, която емигрира през инфлуенсъри и ние активно работим и с НАП в тази посока, защото по този начин достига още по-лесно при деца", коментира Симона Велева от СЕМ.
"Докато бъде приет такъв специален закон е добре максимално да използваме действащото законодателство и мисля, че тук всеки отделен случаи трябва да се разглежда и през призмата на нелоялните търговски практики. Това една европейска директива, която е транспонирана в българското законодателство чрез закон за защита на потребителите", заяви Габриела Руменова от "Ние потребителите".
В една трета от държавите в ЕС има конкретни критерии, по които влиятелни хора в интернет пространството да бъдат контролирани за съдържанието, което качват. Често това зависи от броят последователи, икономическия аспект и броя видеа.
"Често се следят и темите, които този човек публикува. Това биха могли да са чувствителни теми откъм съдържание. Да речем, съдържание свързано със сигурността, безопасността, свързани с различни реклами на храни, напитки, различни субстанции, както в конкретния казус", посочи Габриела Наплатанова от СЕМ.
В Европа само за тази година близо 5 милиарда е оборотът на рекламата, която се генерира от инфлуенсъри и влогъри.