С коростта по чисто нова, но опасна пътна отсечка ще бъде намалена, за да се ограничи рискът от катастрофи. Това заявиха за „Телеграф“ от Агенция „Пътна инфраструктура“ във връзка с наш материал, алармиращ, че предстояща за пускане в експлоатация отсечка от скоростния път Ботевград-Мездра е опасна.
Причината е, че в участък от 6 км няма аварийна лента, банкет, изходи или отбивки за безопасност, а трасето е плътно опасано с мантинели. Това носи риск от катастрофи заради аварирали МПС в активна лента или сблъсъци във вече настъпили местопроизшествия заради ограничената видимост в района поради остри завои. Така примерно аварирал ТИР би престоявал в активна лента, в която приближава кола със 120 км/ч.
Ограничение
По закон ограничението на скоростта на скоростни пътища у нас е 120 км/ч за леки автомобили и 90 км/ч за тежкотоварни. Тук обаче то ще е по-ниско. „Скоростта на движение в участъка ще бъде 90 км/ч на места без въведени ограничения и дори по-ниска в участъци с въведени ограничения“, съобщиха за „Телеграф“ от пътната агенция. Според стопанина на пътя проектът е изпълнен изцяло в съответствие с техническите правила, според които при този тип пътища мантинелата при банкетите трябва да е непрекъсната. От агенцията уточняват, че ако ограничението на скоростта от 90 км/ч се спазва, видимостта за безопасно спиране при препятствие на пътя е достатъчна. За участъка е извършен одит по пътна безопасност на етап технически проект. Предстои да бъдат направени още два одита - един непосредствено преди пускането на шосето и един след това.
Норми
Според експерти проблемът е в остарелите норми и стандарти за проектиране на пътища у нас, според които формално нарушение няма, тъй като няма заложен минимален брой изходи или аварийни отбивки за скоростни пътища. По тази причина проектантите спестяват подобни „незадължителни“ разходи. В същото време, ако този участък се строеше във Великобритания, в него би имало минимум три аварийни отбивки. Специалистите алармират, че в този си вид пътят, макар и с две ленти в посока, ще наподобява на участъка в Кресненското дефиле, известен като един от най-опасните у нас.
Движението в участъка от 7,5 километра - обход на село Новачeне, от скоростния път Ботевград-Мездра се очаква да бъде пуснато преди Великден.
Деян Дянков