15-годишен дизел е средностатистическата кола на българина, с която се пребива в катастрофи по пътищата.
Това сочи статистика, включена в годишния доклад за безопасността по пътищата на ресорната държавна агенция. Сред многото си аспекти той обръща внимание и на автопарка като причина за това страната ни да е на водещо място в ЕС по брой жертви на катастрофи на глава от населението.
Възраст
Над 70% от превозните средства по пътищата на България са на възраст над 15 години, което ясно показва застаряващия характер на националния автопарк, сочи докладът. Едва 4,6% от колите са на възраст под пет години. Това според доклада свидетелства за ограниченото обновяване и приемане на по-нови, потенциално по-безопасни автомобили, снабдени с модерни системи срещу заспиване на водача, следене на лента, известия при превишаване на скоростта и малка дистанция, както и висока устойчивост при катастрофа.
Моторизация
Към 1 януари 2024 г. на отчет са били общо 4 030 487 моторни превозни средства, от които 3 556 514 са автомобили, 238 795 са мотопеди и мотоциклети, а 235 178 включват ремаркета, трактори и други специализирани превозни средства. Общият брой показва увеличение спрямо 3 881 594 през 2023 г. Най-много у нас са колите на дизел (1,9 млн.), а тези на бензин са 1,1 млн.
Колите на ток пък са под 13 000. Като цяло в страната броят на автомобилите на 1000 жители е един от най-малките в Европа. Автомобилите обаче са разпределени неравномерно, като в София за разлика от средното за страната броят им е с 15% повече от този на населението.
Деян Дянков