Д иктовка или редакция на текст да бъде една от задачите на Националното външно оценяване за 4-ти клас. Решение по този въпрос все още не е взето окончателно, но дебатът вече е отворен.
Министерството на образованието и науката предлага промяната да се въведе още в края на започващата след дни учебна година, заяви образователният министър проф. Галин Цоков. Замяната трябва добре да се обмисли, защото уменията да се пресъздаде прочетен на глас текст са основа на бъдещата грамотност, твърдят обаче специалисти в системата. Учители пък предлагат да се съчетаят двете задачи в изпита, без да отпада диктовката.
ОЩЕ ТАЗИ ГОДИНА: Махат диктовката от малките матури!
Ползи
Редактиране на текст е основен инструмент за проверка на правописните умения в началните класове, посочи проф. Цоков. Идеята е в последната задача от изпита четвъртокласниците да открият и да редактират думи с правописни грешки.
В подкрепа на идеята е, че това е техника, която се използва редовно в обучението по български език в началния курс. С въвеждането на тази промяна щели да се разнообразят задачите, а от друга страна, отпада необходимостта да се осигурява аудиозапис или четец.
„Промените са в продължение на усилията ни за поставяне на по-голям акцент на изпитите върху измерването на придобити компетентности, а не просто възпроизвеждане на знания“, обясни проф. Цоков.
Текстът за редактиране е една алтернатива на диктовката. Позволява учениците не просто да възпроизведат текст, който не само ще оцени дали са изучили правописните норми, а ще изисква от тях да мислят, да откриват грешки и да покажат какво са научили, категорични са образователни експерти.
Юлиян Петров от синдикат „Образование“ пред „Телеграф“: Да има годишен изпит след всеки клас!
Контра
Редактирането на текст изисква умения, които се формират в по-късна възраст, смятат други експерти. Да се формира усет за откриване правописните грешки е задължително още от началния етап в образованието, но промяната може да се отрази негативно на оценките на децата, защото изпитът все пак завършва с оценка, смятат родители. Витае и мнението, че МОН ще си спести осигуряване на техническо средство за изчитане на текста, а и винаги се намират съмнения, че записът не е с добро качество.
В ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ ГИМНАЗИИ: С една единица по-ниска оценка по БЕЛ
Диктовката учи децата да слушат, да помнят и да пишат, споделят и учители, които изтъкват, че при диктовка децата трябва да си представят какво записват и прилагат наученото по граматика, а при редактирането упражняват граматиката. Други пък споделят мнението, че децата могат да редактират елементарни и средно трудни текстове, но трябва да са чели много художествена и научно-популярна литература, а това за съжаление не е честият случай, особено предвид четенето и писането в социалните мрежи.
Комбинация
„Нашите учители смятат, че може в изпита да присъстват както диктовка, така и редактиране на текст, защото така се измерват различни умения“, коментира за „Телеграф“ директорът на 51-во СУ Асен Александров, който е и председател на Сдружението на директорите в системата на средното образование у нас.
„Ценното умение при диктовката е, че формира умението да записваш това, което чуваш. Когато децата влязат в 5-и и 6-и клас при преподаватели по различни предмети, тогава учителят ще говори и те ще трябва да могат да запишат някои изречения. Други учители пък диктуват план за даден урок. Вярно е, че това се прави механично, но се използва. Редактирането е по-творчески процес, но не виждам защо да не се прилагат и двете“, допълва Александров.
По принцип учителите се притеснявали дали ще имат достатъчно време да структурират уроците си така, че да има достатъчно часове за упражняване на редактирането. Някои от тях смятат, че промяната трябва да се въведе от следващата учебна година, тоест 2025/2026 г.
„Иначе като дядо на бъдещи второкласнички често им правя диктовка и смятам, че тя е важна, защото показва умението да чуваш едно, а да пишеш друго, което е особеност за българския език. Важно умение е да чуваш замъгляването на гласните и да пишеш правилно. Това умение ще бъде свързано после с граматическите умения на внучките ми, казвам това като „потребител“, като дядо“, казва още Асен Александров.
Видеоуроци вече наблягат на техниките за търсене на грешки
Пазарът на образователни продукти откликна веднага на идеята за промяна в изпита на четвъртокласниците. Видеоуроци показват техниките за откриване на евентуални правописни грешки в текст. Те обаче са предвидени за по-големи ученици, на които може да се обясни разликата между редактиране и коригиране, както и да разбират достатъчно адекватно различните техники.
Най-малките обаче тепърва ще трябва да се подготвят, ако задачата за редактиране е част от Националното външно оценяване в края на началния етап. В учебните помагала с примерни тестове за НВО за 4-ти клас има подобни задачи, но те са като допълнителни, а вниманието е насочено основно към диктовката.
Редактирането на текст пък досега присъства в третата част на теста, която включва задача с творчески характер - създаване на кратък текст със свободен отговор на въпрос, редактиране на текст, създаване на кратък текст по картинка и създаване на текст по картинка и словесна опора.
Сияна Севова