С амо за последния един месец броят на положителните тестове в училищата се е увеличил почти 10 пъти. Това показва, че те са почнали да хващат вълната, заяви пред NOVA образователният министър акад. Николай Денков.

Само за последния един месец броят на положителните тестове в училищата се е увеличил почти 10 пъти. Това показва, че те са почнали да хващат вълната, заяви пред NOVA образователният министър акад. Николай Денков.

От декември децата минават на скрининг в първия учебен ден от седмица, защото няма достатъчно тестове. „Ако имаше тестове за два пъти, щяха да се тестват два пъти. Дълбоко съм убеден, че това е една от мерките, които трябва да се използват”, заяви министърът.

Той подчерта, че карантинирането на паралелки не става на база тестовете в клас, а лабораторно направените. „Тестовете в училище правят проверката дали в даден клас е тръгнала епидемична вълна и няколко деца тръгват да се разболяват”, каза още министърът.

Според данните в страната ситуацията в пъстра спрямо процента учители и ученици, които са останали вкъщи. Към момента за страната карантинираните учители са средно 3,6%, но в Благоевград са 8,5%, а в Търговище 1, 08%. Учениците средно са 2,58%, като сме имали и по-високи стойности. В Бургас са 5%, в Търговище 0,5%. Затова и е важен локалния подход на затваряне, който се прилага. „За да не стане,че затваряйки училища в Благоевград и София, където има проблем, да се затворят и места, където няма”, каза акад. Денков. Цялостното затваряне на училища става по решение на здравно министерство.

В края на годината МОН изпрати препоръка да присъствено оформяне на учениците, които са останали на дистанционно обучение. Министърът обясни, че при настоящата ситуация 15% от учениците, които учат от вкъщи по свое желание, могат да бъдат изпитани в електронна среда. „Препоръката беше при спадане на Делта варианта. При положение, че вървим в другата посока, тази препоръка не е подходяща”, каза той.

Министърът е категоричен, че учебната година ще завърши по план, защото всяка промяна на датите води да разместване на приема в университети, матурите. Пропуските ще бъдат компенсирани с допълнителни занимания през лятото. По-ранния старт на учебната година с десетина дни ще бъде обсъден, но за да стане факт и обществото трябва да бъде  убедено. „Кое е по-важно септемврийското море или образованието”, запита акад. Денков.

Сред приоритетите на МОН в сферата на висшето образование е борбата с плагиатството. „Проблемът е голям. Дълго време не се е знаело кой и как да провери”, каза министърът. Той посочи, че според изследване преди 10 години България е била номер е по плагиатство сред проверените тогава статии.

По отношение на протестите министърът подчерта, че трябва да се грижим за образованието и здравето на хората. „Който иска да протестира, но да е с мирни средства”, каза още акад. Денков. Той заяви, че го смущава присъствието на доц. Мангъров в работната група за обсъждането на мерките, тъй като говори неща, които не отговарят на медицина. Според него това обаче може да помогне за комуникацията с хората, които не желаят да чуят другата гледна точка.