0

10 дни преди Коледа билетите за автобус, влак и самолет от София за провинцията са на свършване, показа проверка на „Телеграф“.

Най-тежка е ситуацията при автобусите, където заради тежкото финансово състояние на сектора в пандемията извънредни автобуси не се планира да има. Най-високо е търсенето на билети за тръгване на 24 декември (Бъдни вечер) сутринта с пристигане за семейната трапеза в следобедните часове. За тази дата сутрешните автобуси на всички превозвачи, возещи от София, са пълни над 70%, а в някои случаи и над 90%. Високо е търсенето и за датата 23 декември в обедните и следобедните часове, когато се очаква да пътуват основно студенти и работещи, успели да си вземат следобеден отпуск в последния работен ден.

„Принципно имаме възможност да пуснем извънредни автобуси, но към този момент нямаме очакване за толкова високо търсене. Поне засега изглежда, че ще се справим с редовното разписание“, каза за „Телеграф“ Георги Атанасов, изп. директор на превозвача с най-наситения автобусен график от столицата към повечето градове в провинцията. Според него пандемията продължава да ограничава пътуванията на хората, които и на тези празници ще са много по-малко от последните предпандемични такива, през 2019 г. Атанасов не отрича, че както всяка година ще има временен пик на пътуванията за празниците, но той ще е в много по-малък размер и няма да промени цялостната тенденция на спад на пазара. „Хората ограничават пътуванията си както поради здравословни причини с цел да ограничат социалните си контакти и да не се заразят по време на пътуването и през самите празници, така и поради финансови причини, свързани с икономическата криза, която пандемията предизвика. Енциклопедична истина е, че настанат ли тежки финансови времена, в личния и семейния бюджет първо се режат разходите за пътуване“, каза още Атанасов.

Осезаем пик има и в пътуванията със самолет, като там той е най-красноречив при цените на билетите. Такива в най-търсените часове, на 23-ти следобед и сутринта на Бъдни вечер, все още се намират за Варна. Цените обаче при единствения превозвач, който вози от столицата до морската такава, през зимата са шокиращи. При търсене вчера онлайн платформата за резервации връчваше оферти за 600 лв. отиване и връщане, и то без чекиран багаж. По другата самолетна дестинация от София за Бургас билети за Бъдни вечер се намират, като полетът е късно вечерта и поради това се предлага на цена от 100 лв. в едната посока без чекиран багаж. Ако ли пък носите куфар с подаръци, цената се качва на 140 лв. в посока. Проверка на „Телеграф“ показа, че заради наличието на полет до Бургас само веднъж на два дни билетите са на свършване и за по-ранната дата, 22 декември.

Запасяването с билети и за влак вече започна. Вече стартира предварителната продажба на касите по гарите на билети за седящи места в бързите влакове. Билети вече могат да се купуват за пътувания на всички дати до 4 януари, съобщиха за „Телеграф“ от БДЖ. За спални вагони, както и онлайн, предварителните продажби традиционно са винаги в сила до 30 дни преди датата. На касите обичайно е до пет дни преди пътуване, но заради празниците този период се удължава, допълниха от превозвача. В момента се прави анализ и на очаквания пътникопоток с цел да се определи колко извънредни вагона ще бъдат добавени към влаковете. Допълнителните места, както и композициите, към които ще бъдат добавени, ще са ясни до утре. Традиционно това се случва по основните линии София - Бургас, София - Варна, София - Видин, София - Русе, София - Пловдив, София - Свиленград, София - Видин, София – Благоевград.

Пътници мръзнат заради променено разписание

Десетки асеновградчани са принудени да мръзнат на Централната гара в Пловдив заради променено разписание на влака по линията Пловдив – Асеновград, съобщи читателка на „Телеграф“. По думите на Илияна Стоянова промяната е била направена, без да бъде обявена никъде. Проблемът е променен час на тръгване на композицията от Централна гара в Пловдив в час пик. Вместо в 17,30 часа, каквото е било старото разписание, часът на потегляне е бил изместен с 15 минути и влакът вече потегля към Асеновград в 17,15 часа. Хората с работно време до 17 часа обаче няма как да го хванат. Така са принудени да останат за следващия влак, който е чак в 18,25 и да губят цял час или да мръзнат в студените чакални. „Движението на влаковете между Пловдив и Асеновград е едно от най-наситените в страната със 17 влака на ден. То е съобразено както с потребностите на пътниците, така и с извършваните ремонти по железния път. БДЖ поднася извинение на своите клиенти за причиненото им неудобство, което е възможно да бъде коригирано след приключване на ремонтите в участъка“, заявиха за „Телеграф“ от БДЖ.

„Сиви“ бусове возят от чужбина

Сивият сектор буквално е завладял международния автобусен превоз, алармираха превозвачи в дните преди Коледа, когато пътникопотокът би трябвало да е голям. Би трябвало, но не е, а причината са стотиците бусове 8+1, които без лиценз и срещу плащане на ръка возят наши сънародници от и към Западна Европа. „Нахалството е до степен, че курсовете се обявяват в групите за споделено пътуване, като вътре примерно е упоменато, че лицето „три пъти седмично“ осъществява курс до примерно Мюнхен. Вие представяте ли си частно лице, което не върши тази дейност за печалба, да пътува с бус три пъти седмично по 4000 км в двете посоки“, запита представител на легалния бранш. Според запознати криминализирането на тази дейност в началото на миналата година не е довело до очаквания резултат, а пред автогарите дори повече отпреди чакат нелегални бусове, които крадат пътниците на официалния бранш.