У нас има 2 700 докторанти, но само 20% от тях стигат до защита. Това заяви председателят на синдикат „Висше образование и наука” доц. Лиляна Вълчева по време на първото обсъждане на промените в Закона за висше образование в парламентарната образователна комисия.
У нас има 2 700 докторанти, но само 20% от тях стигат до защита. Това заяви председателят на синдикат „Висше образование и наука” доц. Лиляна Вълчева по време на първото обсъждане на промените в Закона за висше образование в парламентарната образователна комисия.
По думите на вносителя на предложението – просветният министър акад. Николай Денков данните могат да се прочетат и по друг начин, свързан със стипендиите на докторантите. „Ако ние можем да увеличим процента на защитаващите и завършващите на 80%, може би тези пари щяха да стигнат да увеличим 3 пъти и повече докторантските стипендии”, заяви той.
Предложеният проект регламентира възможността за създаване на общи дипломи от 2 или повече университета и регламентиране на статута на т.нар проектни докторанти (тези, които започват обучението си по научноизследователски проекти). Засегната е и темата за плагиатството и предоставянето на недостоверни научни данни в научните трудове и какви са последиците при установяването им.
Народните представители подкрепиха предложението, но отправиха препоръки и въпроси към просветният министър по време на обсъждането. Председателят на комисията Ирена Анастасова обяви, че за да бъдат уточнени и първото гласуване да мине по-леко, между първо и второ гласуване ще бъде създадена работна група.
По отношение на възможността за създаване на съвместни дипломи Костадин Костадинов от Възраждане" и Красимир Вълчев от ГЕРБ изразиха притеснението си около точното регламентиране на периода на обучение в различните университети. Според предложението първият семестър на първата година от обучението се провежда от координиращото висше училище, а периодите на обучение от висшите училища – партньори следва да бъдат кратни на и не по-малки от половин учебна година. Просветният министър обясни, че вече е обсъдил с ректора на ректори проф. Анастас Герджиков да се допълни и изключение, когато не може да се осъществява квантуване на семестрите. Елисавета Белобрадова от ДБ запита дали чрез одобрението на предложението за съвместното обучение от просветният министър не се нарушава автономията на университетите. Акад. Денков обаче обясни, че това се прави с цел административна проверка дали може да се осигури финансирането и дали висшите училища, които са заявили желанието си да издават съвместни дипломи, могат да го правят в съответствие е нормативната база.
Новият статут на „проектен докторант” дава възможност фирмите сами да дават стипендии на докторантите, чието обучение ще финансират. Това обаче според проф. Румен Гечев ще доведе до разделение на докторанти, които вземат 550 лв. стипендия, и други, които ще са по-добре заплатени. Освен това, не било ясно как ще се подбират и как ще се дипломират проектните докторанти. Акад. Денков обясни, че този, който финансира, задава правилата, при които се осигуря съответния докторант. Той бе категоричен, че е възможност да вземат по-различни възнаграждения, тъй като може да получават 3 пъти повече задачи и им бъде наложена забрани да публикува. Трябва да има конкурс, но дадена фирма може да иска резултатите от него да са публични данни, защото може да има интелектуални данни. Министърът допълни, че проектните докторанти ще защитават дисертациите си както всички останали.
В хода на обсъжданията министърът получи подкрепа от председателя на Съюза на учените в България за допълнението за оценяването и на достоверността на научните данни в дадено изследване. Акад. Денков даде за пример как в изследване професор е използвал експериментални снимки, от които се вижда, че са един материал, докато в неговия труд пише, че е са от друг материал. С промените журито ще следи и за подобно фалшифициране на данни, а не само за плагиатство.
Монитор


















