0

В България няма разписан алгоритъм за прием в Спешна помощ. Това констатираха пред Нова телевизия д-р Станимир Хасърджиев от Национална пациентска организация и д-р Мария Петрова, адвокат по медицинско право.

В България няма разписан алгоритъм за прием в Спешна помощ. Това констатираха пред Нова телевизия д-р Станимир Хасърджиев от Национална пациентска организация и д-р Мария Петрова, адвокат по медицинско право.

Според Хасърджиев в Спешните центрове не е ясно какво се прави първо, как се познава дали един пациент е в спешно състояние. По думите му по света дори немедицински лица могат да извършват животоспасяващи действия. "В училищата учат подрастващите на такива неща. Тук и медиците си не учим на подобни работи. В другите държави на входа те посреща екип, който е компетентен. Още като се обадиш по телефона са инструктирани как трябва да процедират. МЗ трябва да изисква такива правила и да ги наложи в структурата на Спешната помощ”, обясни Хасърджиев.

Адвокат Петрова от своя страна обясни, че категорично у нас нямаме правила и алгоритми за действия не само в Спешната помощ. "Това не е първият такъв случай. Ако напишете в интернет изречението „почина докато чака линейка", знаете ли колко още подобни ще излязат. Никой няма да обвини някого, че е спасил човешки живот, а не е регистрирал пациента. На първо място трябва да се прецени случаят дали е достатъчно спешен, после да се помогне и чак след това да се премине към процедурите. Ако у нас имаше електронна лична карта, едва ли щеше да се стига до това отчаян мъж да се опита да си спомни ЕГН-то и да търси личната карта на умиращата му жена”, допълни д-р Петрова.