Е мблематичните за София жълти павета на бул. „Цар Освободител“ отново имат нужда от ремонт.
Това се случва няколко месеца след пускането им на 1 октомври 2023 г. Причината за належащия ремонт са хлътналите участъци, движещите се павета и отворилите се огромни фуги, които прорязват платната като с нож.
Опасността от пукане или нарязване на гуми пък идва от стърчащите ъгли на профилите, които бяха сложени при последното пренареждане, с цел да укрепят паважа да не мърда, когато автомобилният трафик преминава по него.
БЪЛГАРСКО ПРОИЗВОДСТВО: Жълтото паве – 20 лева!
„Телеграф“ потърси общината за коментар, но до редакционното приключване на броя не получихме отговор на поставените от нас въпроси.
Опити
Няколко опита направи Столичната община да пренареди културната ценност, но без очаквания от обществото резултат. При първия опит паветата се разместиха, а настилката стана на вълни. Това предизвика огромен обществен отзвук и множество критики срещу управлението и работата на тогавашния кмет Йорданка Фандъкова. Въпреки уверението, че на фирмата няма да се плати, това не успокои хората.
Наложи се второ пренареждане и разработване на нова технология, която включваше и полагането на метален профил, който да задържа паветата, за да не се приплъзват от спирачките на автомобилите.
Учените поискаха да се сложи и специална паста, която да запълни фугите, но от Министерството на културата не им позволиха, тъй като паветата са културна ценност. Преди пренареждането им паветата бяха сортирани по големина, счупените и унищожените бяха премахнати.
Предложения
Заради несполучливите опити граждани предлагат участъкът да се асфалтира, за да се сложи край на тази мъка. Според тях днес няма кой да ги нареди както трябва, а също така и преди години не е имало такъв трафик.
ТВОРЕНИЕ НА ИЗКУСТВОТО: Жълтите павета станаха новата арт инсталация на столицата (СНИМКА)
Именно на това отдават непокътнатите с десетилетия жълти павета. Отделно от това както жителите, така и местната власт са казвали, че у нас няма павьори.
И въпреки че вече у нас се произвеждат емблематичните павета, остава въпросът дали те ще останат на бул. „Цар Освободител“ и ще бъдат ли някога наредени, така че да няма нужда да се прави ремонт на ремонта през няколко месеца.
Владимир Христовски