0

Т ехнически паспорт, архитектурно заснемане на сградата и куп други бумаги са част от документите, които трябва да бъдат подготвени и заплатени предварително от сдруженията на собствениците, за да бъдат допуснати до безплатното саниране. За изваждането само на технически паспорт са необходими около 400-500 лева на апартамент. 

В предишната Национална програма за енергийно обновяване на сгради тези документи не са се изисквали предварително, а са били включени в проекта и след одобряването на кандидата са изпълнявани. „Възниква въпросът какво се случва и дали няма да останат излъгани и ошушкани собствениците на сградите, които заплатят от джоба си обследването, а не се класират по програмата, пита председателят на сдружение на собственици на 14-етажна сграда в столичния жк „Младост 1“ Асен Асенов. Търсенето на изпълнител на паспорта и обследването може да забави кандидатстването и да бъде изпуснат срокът за безплатно саниране, посочва той. 

Възможности 

Финансова схема „Плати, колкото спестиш“ разработват в Европарламента. Идеята е банките да предоставят заем с държавна гаранция, като сумата отговаря на тази, която биха спестили, постигайки енергийна ефективност в домовете си, разказа евродепутатът Цветелина Пенкова на годишната среща на Националното сдружение на общините. Тя посочи, че групата, която работи по темата, се опитва да открие средства извън държавните бюджети, с които да бъдат подпомогнати гражданите, и подчерта, че санирането е дълбок ремонт за 60% енергийна ефективност. 

За да улесни сдруженията, от Община Бургас обявиха, че са готови да поемат разходите за техническия паспорт и сертификатите, а след одобрението на проекта на съответното дружество ще си възстановят парите от оперативната програма. В момента местната власт търси спешно обследвачи на сградите за саниране в Бургас срещу 16 млн. лв.

Задачата им е да извършат обследване за енергийна ефективност, архитектурно заснемане и да издадат технически паспорт на сградите, кандидатстващи за саниране по Националния план за възстановяване и устойчивост на многофамилни жилищни сгради на територията на общината.

Кандидатстване

Сдружения на собствениците на многофамилни  жилищни сгради могат да кандидатстват за  “Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд – eтап I” от 15 ноември тази година. Сградите трябва да са проектирани преди 26 април 1999 г. и са допустими, ако в тях има поне 4 жилища на двама собственици.

Заявките с изискваните документи ще се подават в общината, където се намира сградата. Заявленията за подновяване на сградите, които са подадени до 31 март 2023 г., кандидатстват за 100% безвъзмездно финансиране, а за подадените след тази дата до 31 декември 2023 г. се предвижда 20% самофинансиране. Общият размер на средствата по проекта за обновяване на сгради възлиза на 1,4 млрд. лв. Предвижда се минималният размер на отпуснатите за една сграда средства да е 100 000 лева, а максималният да не може да надхвърля 6 500 000 лева. След изпълнение на проекта трябва да бъде постигнато поне 30% спестяване на първична енергия и клас на енергопотребление „В” или по-висок. 

Ремонти 

Ще се финансират мерки за подмяна на дограма, топлинно изолиране на външни стени, покриви, подове, изграждане на ВЕИ, ремонт или подмяна на амортизирани общи части на системите за отопление, охлаждане и вентилация на сградата за повишаване на енергийната ефективност. Допустими са реконструкция на вертикалните тръби на парното с хоризонтални, подмяна на електрическата инсталация и енергоспестяващо осветление в общите части на сградата. По програмата не са включени подмяна на радиатори в апартаментите, на асансьори, дейности по т.нар. вертикална планировка, тоест на терените около сградата, както и ремонт и подмяна на ВиК инсталации.

Течове и гърмящи климатици в безплатно обновени блокове

В санирани по предишната национална програма за обновяване на жилищните сгради в Бургас тече вода отвсякъде, климатици гърмят.  В края на 2017 и началото на 2018 г. след завършване на първата партида панелни сгради заваляха жалби за некачествено саниране. Блок в бургаския комплекс "Изгрев" се наводни, след като от таваните на последния етаж започнала да тече вода. Това се случи навръх коледните празници, а жителите излязоха на протест.  Месец по-рано, след саниране се наводни и друга сграда в "Меден рудник", за което бяха платени близо 3 млн. лв. Случаят бе идентичен. И в Русе се оплакват от некачествено изпълнение на хидроизолацията, топлоизолацията, течащи покриви, падаща мазилка, лош монтаж на дограмата – това са само част от проблемите, за които съобщават русенци в жалбите си до общината. Случаите не са един и два. В блок „Изола планина“ в квартал „Дружба“ например обитателите се оплакваха от течове, проблем с коминните тела и други. В кооперация на алеи „Възраждане“ пък се жалваха от изкривена дограма, на която стъклата се пукат, наводнение на асансьора и куп други дефекти. 

Изолираха само половин блок в Бургас  

Един от най-големите блокове в Бургас, на ул. "Вардар" №1, остана саниран само наполовина. Половината от западната му част, в която попадат четири жилищни входа, е с нова визия, а останалите четири входа на изток си стоят сиви и олющени. Причината за парадокса е, че навремето е строена като две отделни сгради, макар че телата им са свързани на калкан. Заради това и в блока има две отделни етажни собствености. Съсобствениците от едната събрали всички документи и кандидатствали по програмата за саниране още миналата година. Другата етажна собственост обаче срещнала яростен отпор от собствениците. Повечето от тях са възрастни хора и се страхували, че след санирането ще им откраднат апартаментите. След дълги караници и разправии етажната собственост все пак успяла да събере необходимите подписи и също подали документи, но се оказало, че малко са закъснели. 

Голям интерес към санирането край морето

Добромир Радушев

Близо 100 обекта във Варна са били одобрени за саниране по старата Национална програма за мерки по енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради, показват данните от общинския регистър. От тях собствениците на 58 са сключили договори за целево финансиране и след санирането са въведени в експлоатация. Последните 8 от тях многофамилни жилищни сгради са в районите „Аспарухово“ и „Одесос“, санирани по програмата „Региони в растеж“. Проектът, който е започнал в края на септември 2020 година, приключи в края на март м.г., съобщиха от общината. Община Благоевград пък проведе трета разяснителна среща във връзка с обявената процедура от МРРБ относно кандидатстване за саниране на жилищни сгради. 

По темата работиха: Таня Киркова, Елена Анастасова, Жанета Йорданова, Добромир Радушев, Владимир Симеонов, Сияна Севова.