- Г-н Тодоров, за това, че тол камерите може да се ползват за контрол на скоростта, се заговори през лятото на 2023 г. Две години по-късно, изглежда, че сме на финала...

- Всъщност от 10 години призоваваме за включването на тол камерите срещу нарушителите, както и настояваме да се даде възможност общините да засичат нарушения със свои камери, срещу което да получават част от приходите от глоби. В този смисъл приемането на поправките в Закона за движението по пътищата в тази посока е важно и може да се определи като макар и закъснял успех. Важно е обаче тол камерите да бъдат използвани не само за засичане на средна скорост, а и на моментна. Ще продължим да настояваме за това. 

- Защо е важно да засичат моментна скорост?

- Защото средна скорост у нас може да се засича на много малко места, основно по магистралите. За да се измерва средна скорост, в участъка трябва да има едно постоянно ограничение на скоростта, да няма места за спиране, както и входно-изходни връзки. Това изключително много ограничава подходящите за измерване места. Реално ние ще мерим скоростта там, където проблемът е най-малък. У нас тежките катастрофи заради превишена скорост се случват основно на първокласни и второкласни пътища, както и в градовете. Едва 15% от тежките катастрофи стават на магистрала.

Ето защо трябва да се мери моментна скорост, и то по първокласните шосетА. Тол камерите могат да правят това. Няма техническа пречка да го правят.

- Защо никой не говори за това?

- Ние говорим. Ако искаме чувствително намаляване на нарушенията с превишаване на скоростта, то това е начинът – тол камерите и извън магистралите да започнат да снимат за моментна скорост. 

- Властта акцентира сериозно върху възможността чрез тол камерите да се санкционират нарушителите, които карат в аварийната лента. Стават ли тол камерите за това?

- Те стават, но санкционният режим няма да е ефективен. Причината е, че сега за това нарушение наказанието е комплексно – отнемане на контролни точки, отнемане на книжката и глоба. Камерите ще засекат много нарушения, но те няма да могат да се обработват като чисто електронни фишове, а водачите ще трябва да се викат в КАТ за точките и книжката. Тогава те ще казват, че в този момент автомобилът е бил управляван от някой техен възрастен роднина, който не ползва книжката си от години. Решението е само едно – трябва да отпадне отнемането на книжката и да остане само 1000 лв. глоба като наказание. Оттам нататък това вече става един класически електронен фиш. Идва по пощата или по мейла – и толкова. 

- Много пари ще започнат да прииждат от всички тези глоби. Знае ли МВР какво да ги прави?

- Първо, това с тол камерите ще е много голямо предизвикателство за МВР да обработи всички тези нарушения. В момента едва се справят да обработят 1 млн. електронни фишове, а с тол камерите вероятно те ще станат 2 млн. 

- Да приемем, че се справят и приберат сумите. После какво?

- По закон 50% от парите от глобите трябва да се харчат за дейности, свързани с безопасността на движението. Досега обаче от отчетите, които някога съм виждал, тези разходи никога не са надхвърляли 5-10% от общите приходи от глоби. Купиха нови патрулки, дрегери, софтуер и икони. Има още много до 50% и тези пари трябва да се харчат за маркировка, инфраструктура и превантивни кампании. Проблемът е, че няма система, по която тези пари да се разходват, и всяка година те просто отиват в бюджета на МВР и то си ги харчи, както си реши. А не е това идеята. 

- Как може да се коригира това?

- Като този фонд излезе от контрола на МВР. Ето, давам пример. Тези 39 опасни участъка, които трябваше да се обезопасят – тези пари трябва да се харчат именно за такива инициативи. Но това е работа на регионалното министерство и АПИ, а Фондът за пътна безопасност е под контрола на МВР. Друг пример – заради огромните задръствания при Кресна сега там сложиха един светофар. А можеше да се сложат две пасарелки с асансьори за безопасно и комфортно пресичане на местните хора. Как обаче общината в Кресна да направи това, като няма достъп до пари от Фонда. Просто трябва да се разпише ясна процедура как и за какво се харчат тези пари и кой взема решението за това.

- През май премиерът Росен Желязков обяви, че ако няма „осезаема“ промяна в борбата с войната на пътя, щял да предприеме сериозни преструктурирания. Мнозина прозряха в това уволнения. Кой трябва да бъде уволнен?

- Аз съм на принципа, че смяната на хора не решава проблемите, а основно служи за отпускане на напрежението и хвърляне на прах в очите на хората, че властта не бездейства, а взема мерки. Когато Борисов уволни трима министри след катастрофата край Своге, при която загинаха 20 души, нещо промени ли се? Имаше ли „осезаем“ резултат от това? 

- И все пак множество експерти настояват за смяната на шефката на Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата Малина Крумова. Вие какво мислите за това?

- ДАБДП с нейните ограничени правомощия, който и да й е началник, не виждам какво би могъл да промени. Агенцията пише едни много хубави анализи и стратегии, подкрепени с доста препоръки. И какво от това? Никоя институция, министерство или агенция не е длъжна да изпълни тези препоръки, нито подлежи на санкция, ако не ги изпълни. 

- Тогава какво да се направи?

- Аз директно бих казал на премиера Желязко какво да направи. И то пак е по темата от предишния въпрос. Да вземе и да реформира начина, по който се харчат парите от Фонда за безопасност на движението или парите от глоби. Има стотици неща, за които могат да се харчат тези пари, вместо да надуват бюджета на МВР, без да отиват за пътна безопасност. Ето например нямаме достатъчно лаборатории за кръвни изследвания за наркотици. 300 млн. лв. от глоби и нямаме лаборатории. Друг пример – Кресна. Ставаме за смях на цяла Европа с тази тапа по пътя от София до Атина, на която дори й сложихме светофар. И нямаме пари да сложим там две пасарелки с асансьори. Магистралите ни нямат интелигентна транспортна система за известяване за лошо време, катастрофи и други.

Светофарът на Кресна е шокиращ просто. И още... На околовръстния път на София от 10 години не може да се реши проблемът с пешеходната пътека край Казичене. Скоростен път, околовръстен път на европейска столица. Хората карат с 90 км/ч и в един момент трябва да намалят на 30 км/ч и да има зебра и светофар. Това е нечувано. Там минава целият трафик от Европа за Азия. А отдолу има наполовина прокопан подлез и община и държава не могат да се разберат кой трябва да го дострои. В това време парите от глоби отиват незнайно къде. 

- Миналата седмица депутатите въведоха и революционни новости в регулацията на тротинетките. До какво ще доведе това?

- С две думи – тотален хаос ще е. Въвеждат се регистрация за тротинетки, застраховка за тротинетки. На мен веднага ми изниква въпросът – след като въздадоха на общините задължението да организират ред за регистрацията на тези тротинетки, дали ще има някакъв универсален такъв ред, или всяка община сама ще си решава. И така какво ще пречи някой да регистрира тротинетка в една община, където редът е по-лек, и да си я кара в друг град, където редът е по-строг? А за застраховката? Кой ще дължи тази застраховка, след като в закона е позволено тротинетки да се карат и от непълнолетни лица? За каските също има неясноти. Въвежда се задължение за носене на каска, но как ще стои този въпрос по отношение на тротинетките под наем? Въобще доста проблеми ще създадат тези норми, а нямаше нужда от това. Не трябваше да се действа толкова рестриктивно, преди да се помисли кой в бъдеще ще организира този нов ред и кой ще контролира спазването му. 

- А какво мислите за криминализирането на отказа от даване на тест за алкохол и дрога при ПТП?

- Принципно звучи добре, но в реалността ще затрудни системата още повече, отколкото е затлачена сега. Леките катастрофи у нас са 50 хиляди годишно. Тежките, с ранени и загинали, са 9-10 хиляди. Досега за отказ от тест и дрегер имаше административна санкция – лишаване от книжка за две години. 10 хиляди отказа на година имахме досега. Сега представете си, вече като е криминализирано, тези 10 хиляди, всичките, няма да имат опция да откажат и ще се тестват на пътя. При положение че знаем, че тестовете често дават фалшиво положителен резултат заради използвани лекарства, представете си колко повече ще натоварят двете ни лаборатории за кръвни проби за наркотици. Сега хората чакат 6-8 месеца за резултат. Предполагам след промените ще стане 10-12 месеца чакането. Ето защо не трябваше да се бърза с това, преди да се изградят още лаборатории. А с тях безобразно закъсняваме вече. Две години стават, откакто беше въведено отнемането на МПС на пияни и дрогирани водачи. МВР не иска да отдава лабораторната дейност на частни лаборатории и обеща да изгради още три, за да не стоят хората без вина виновни по половин година. Две години и няма нито една новооткрита лаборатория. А не е като да няма пари. Във фонда с пари от глоби има много пари. 

Телеграф

- Споменахте отнемането на колите на пияни и дрогирани. Какво мислите за решението на Конституционния съд да потвърди тази процедура?

- Радвам се за това решение на съда. Принципно това е правилно и отнемането е правилна стъпка спрямо тези нарушители. Има текстове в Наказателния кодекс, които трябва да бъдат прецизирани, но в същността си това е полезна и ефективна мярка спрямо нарушителите. 

- Заговорихме се за реформи и промени по-рано. Шест месеца е на власт това правителство. Каква е оценката ви за неговата дейност срещу войната на пътя?

- Аз мисля, че само по себе си е добре, че имаме редовно правителство, тъй като по едно време беше станало нормално да нямаме такова. Добре е да има някаква политическа стабилност – да има парламент, да има законодателна дейност, да има с кого ние като граждански сектор да седнем и да дискутираме проблемите. След смъртта на Сияна определено сме свидетели на някакво раздвижване. Да, вярно е, че то се случи след огромен граждански натиск, но все пак е нещо. Ето, дори и тези 39 от общо 150 опасни участъка – фактът, че се обезопасиха, е положителен. По-скоро положителна е оценката ми за работата на правителството за тези шест месеца. 

Телеграф

- Като споменахте Сияна обаче, там силно впечатление прави скоростта, с която бе проведено разследването и делото стигна до съда. Може ли с всяка катастрофа у нас да е така?

- Да, ако за всяка катастрофа на площада отидат 10 хиляди души на протест, може и да стане. Разбира се, това е невъзможно и за това трябва друг начин. Най-големият проблем е недостигът на автоексперти и огромното забавяне на автоекспертизите. Трябва да се измислят стимули. Точно както сега правосъдният министър начерта реформа за съдебните експерти, всичко това трябва да се пренесе и при досъдебната фаза. Защото в момента имаме автоекспертизи, които се чакат по 3 и дори 4 години. Вие представяте ли си 4 години едно дело за катастрофа да не може да влезе в съда. Това не е правосъдие. Редно е и НПК да бъде осъвременен и там да се добавят модерни методи за разследване, сред които използване на дронове, снимки, симулации, 3Д камери и др.

- И последно. Вътрешният министър Даниел Митов предлага да се отнемат доживот книжки на пияни водачи, дори и без да е имало катастрофа.

Какво мислите?

- Като юрист казвам, че мотивите за това предложение не лежат в реалността, а изцяло в полето на популизма. Ако искат да се борят с пияните на пътя, просто трябва да стегнат реда – да отнемат коли, да увеличат събираемостта от глоби, да запорират сметки и заплати чрез ЧСИ... Знаете ли колко бързо ще намалеят пияните на пътя... Българина само това го възпитава – да му бръкнеш дълбоко в джоба. Иначе какво ще се промени, като им отнемат книжките доживот? Ще ви кажа какво. Масово ще карат без книжки.

Това е той:

- Дипломиран юрист

- С опит в застрахователния бранш, финансовите пазари и държавната администрация

- Основател и председател на сдружение „Българска асоциация на пострадали при катастрофи“ (2006 г.)

- Основател на фондация „Годишни награди за пътна безопасност“ (2011 г.)