0

Я сно е, че ще има различни мнения по въпроса и няма нищо лошо в това. Но по всичко си личи, че Русия няма как да излезе от настоящата ситуация по-богата, с по-добра репутация, с повече приятели и с по-малко врагове. Пред публиката след време могат да го представят, както си поискат, но това си е загуба, и то сериозна.

Докато самите руснаци са много свестни хора, но от императори, през генерални секретари, до президенти така и не попаднаха на двама-трима, които да направят това, което се иска от един наистина далновиден лидер, мислещ за благополучието на народа си. Толкова години и пак ниски доходи, нисък стандарт, лоша репутация, малцина приятели и много врагове.

Много територия, но с малко население, генериращо още по-малък БВП. Две прекрасни витрини - Москва и Санкт Петербург, но всичко останало е под всякаква критика. Точно както беше Китай преди 40 години. Самите китайци казваха тогава, че Пекин бе като Европа, а всичко останало - като Африка. За разлика от Русия обаче картината в Китай днес е далеч по-различна. 18 км/ден е скоростта на пътническия влак от Москва до Владивосток. На ден. Затова бившият руски вицепремиер казва през 2014 г., че човек ще премине това разстояние по-бързо пеша, отколкото с влак.

Изнасят се предимно суровини и оръжия и се облагодетелстват шепа хора около вожда, но не и продукти с висока добавена стойност, за да се облагодетелстват всички останали.

Разпада се съветският блок и всичките европейки страни от него се радват, бързайки да влязат, кой - в НАТО, кой - в ЕС, за да се откъснат от миналото. Верни остават единствено шепа авторитарни режими на изток, които са по-зле икономически и от нея. Ако спазваме принципа "Съди го по приятелите му", не ми се говори Русия като каква трябва да я възприемам.

Двама от ключовите й партньори имат две "вечни рани" благодарение на нея. Едната е на китайците и се нарича днес "Владивосток", другата е на немците и се нарича днес "Калининград".

Наричат я "колектор на земи", дори от най-близките й съюзници. Появява се криза и на нейна страна застават страни като Иран, Казахстан, Таджикистан, Киргизстан, Беларус, Венецуела и т.н. Все страни, през които нормален човек не би минал и транзит, не че са масови дестинации за прекачвания, но и за това си има причина. От тях единствено Китай е развита страна, ама колко е с нея и колко не е, съвсем е под въпрос. Самият Дън Сяопин навремето каза, че който е тръгнал с Русия, е обеднял, а който е тръгнал със САЩ, е забогатял. Преориентира политиката на страната преди 40 години и се оказа прав.

Може да се изброява още много, но генералната идея е ясна. Не е лошо руските политици да разберат, че би било разумно да се погледне в друга посока, за да поеме страната по нов курс. Никога не съм харесвал нито хора, нито компании, нито държави, които не могат да се променят спрямо ситуацията. В противен случай до 40 години ще се появят дори африкански страни с по-голям БВП. По целия свят ще има вече разпознаваеми африкански марки електроника, високотехнологични компании, дрехи, автомобили, хранителни вериги, инвестиционни компании, спортни клубове и т.н.

А Русия... тя все още ще дрънка с оръжия, елитът й все още ще праща децата си да следват в западни университети, ще купуват имоти в западни страни и ще крият парите си в западни банки. А народът й... той финансово няма да е мръднал и сантиметър.