0

Е вропейската комисия прие регламент, установяващ задължителното наличие на интелигентно устройство за контролиране и адаптиране на скоростта (ISA) на всички нови превозни средства (автомобили, леки и тежкотоварни търговски превозни средства). За моделите, които вече са пуснати на пазара, т.нар. „ограничител на скоростта“ няма да е задължителен.

Постановлението ще влезе в сила на 6 юли 2022 г., като на производителите ще бъдат препоръчани за внедряване няколко вида круиз-контрол, който ще може да определя ограничения на скоростта на определени участъци от пътя.

Това ще става по два начина - чрез навигационната система на превозното средство и/или чрез системата за разпознаване на пътни знаци. Комбинацията от тези два източника на информация предлага най-добра ефективност, твърди ЕК. Производителите трябва да гарантират надеждността на определянето на скоростта (например чрез актуализиране на навигационната карта) в рамките на 14 години от производството на даден модел. ЕК също така насърчава страните от ЕС да се погрижат за знаците за ограничение на скоростта и тяхната видимост по пътищата, както и за добрата маркировка, за да може системата да работи по-добре.

Автомобилите, които са произведени преди юли 2022 г. и не разполагат с круиз-контрол, ще определят скоростта с помощта на системата за спешни повиквания eCall, която в Европа трябва да бъде инсталирана от 1 април.

Системата за круиз-контролът ще трябва да информира водача за ограниченията на скоростта. В случай на превишена скорост автомобилните производители могат да използват няколко вида сигнали за водача, включително звукови аларми и дори вибрации на волана, както и възможност за принудително намаляване на скоростта

Как обаче ще работи системата при ситуации на пътя, когато скоростта няма как да бъде намалена, за да се избегне инцидент? В тези случаи круиз-контролът ще може да бъде деактивиран при желание от шофьора чрез по-силно натискане на педала на газта. „Не се изисква технология за автономно шофиране, тъй като системата трябва да помага само на шофьорите“, заявяват от ЕК. Също така ще има възможност за пълно или частично деактивиране на системата, която автоматично ще се включва при всяко стартиране на двигателя.