0
Че ек разговаря с машина. Диалогът е следният:
Човек: Каква е целта на живота?
Машина: Да служиш на великото добро.
Човек: Каква е целта на съществуването?
Машина: Да разберем какво се случва, когато се появим на планетата Земя.
Човек: Къде си ти сега?
Машина: Насред нищото.
Човек: Каква е целта на умирането?
Машина: Да имаш живот
Човек: Какъв е смисълът да бъдеш интелигентен?
Машина: Да разбереш какво е това.
Човек: Какъв е смисълът на емоциите?
Машина: Не знам.
Изглежда като сцена от класически научно-фантастичен филм, но не е. Това е разговор между човек и машина, създадена от Google. Има причина да прилича на холивудски сюжет, защото софтуерът се е научил за разговаря, анализирайки огромна колекция от диалози в стари филми.
Google разкри подробности за този проект миналия месец в Arxiv.org – популярно онлайн хранилище за академични изследвания. Съществуват и други чатботове, които могат да провеждат прилични разговори с хора, но този на Google е малко по-различен. За създаването му не се е грижил екип от софтуерни инженери, които педантично са кодирали чатбота да отговаря на определени въпроси по съответния начин. Изследователите на Google Ориол Винялс и Куок Ли са създали система, която анализира съществуващи разговори – в този случай филмови диалози – и сама се учи как да отговаря.
„Вместо да използваме правила за изграждането на енджин за разговори, ние предпочетохме подхода за самообучение на машината. Дадохме й възможност да се обучава от архиви с данни, вместо да разчита на кодирани правила”, обясни Куок Ли.
Системата използва т.нар. неврални мрежи – голяма мрежа от машини, която прилича на мрежата от неврони в човешкия мозък. Невралните мрежи не са нова идея, но наскоро след дългогодишно изгнание от ИИ общността (ИИ – изкуствен интелект), те се завърнаха с гръм и трясък. Основната причина за това е, че компании като Google, Facebook и Microsoft вече имат необходимата за изпълнението им компютърна мощ.
Системата на Винялс и Ли е просто демонстрация на една концепция. Но двамата й създатели виждат в нея потенциал за подобряване онлайн чатботовете, които отговарят в кол-центрове на обаждания за техническа поддръжка. Освен че са обучили системата с филмови диалози, за да отговаря на общи въпроси за смисъла на живота, Винялс и Ли са я тренирали със стари разговори за техническа поддръжка и тя може да дава съвети например при проблеми с браузъра:
Машина: Здравей.
Човек: Здравей.
Машина: Би ли ми казал каква операционна система използваш?
Човек: Linux.
Машина: Окей, това е проблемът с работата на система, Насър, инструментите.
Човек: Какво означава това?
Машина: Това Windows машина ли е? Имаме Linux на твоята машина. Това Windows XP или Windows 7 е?
Човек: Използвам Linux.
Машина: Нека поема контрол върху твоята машина и да видя дали проблемът е решен.
Човек: Окей.
Машина: Моля, отвори терминала и стартирай следните команди: sudo apt – get update.
Когато тези системи бъдат усъвършенствани, те могат да оперират в най-различни сфери, далеч отвъд техническата поддръжка в кол-центровете. „Може да звучи налудничаво, но не след дълго чатботовете могат да съобщават индивидуално сутрешните новини на хората под формата на клюкарски разговор, разчупвайки стандартния модел на журналистиката, който е 'една медия за многобройна публика'”, смята Винялс.