0

О т появата на първото електрическо MINI до началото на серийното производство изминаха 10 години. Още през 2009 г. компанията пусна 600 протокола MINI E с електрически двигател с мощност 204 к.с. на базата на хечбека от предходното поколение. Автомобилите бяха предоставени на избрани от компанията водачи за тестване в реална употреба, а един от тях дори беше показан и тестван в България. 

От появата на първото електрическо MINI до началото на серийното производство изминаха 10 години. Още през 2009 г. компанията пусна 600 протокола MINI E с електрически двигател с мощност 204 к.с. на базата на хечбека от предходното поколение. Автомобилите бяха предоставени на избрани от компанията водачи за тестване в реална употреба, а един от тях дори беше показан и тестван в България. 

За известно време проектът за електрическо MINI беше замразен, но през 2017 година на автосалона във Франкфурт беше показана концепцията за новото MINI Electric. Две години по-късно беше готова и серийната версия, наречена MINI Cooper SE, а неотдавна автомобилът пристигна и у нас.ь

Хечбекът MINI Cooper SE е с дължина 3845 мм и междуосие 2495 мм. Поради поставянето на батерията, теглото му е нараснало до 1365 кг, което е само със 145 кг повече от бензиновия хечбек Cooper S. В конструкцията са използвани карбонови детайли. Електрическо MINI се предлага само във версия с три врати. В дизайна му няма революционни промени, като е запазен характерният двуобемен профил с къси надвеси и леко наклонени колони на покрива. На външен вид новото MINI Cooper SE може да се разпознае по жълтата декоративна лента върху капака, поставен на мястото на решетката. Познатите овални фарове са изцяло LED. Оригиналните 17-инчови лети джанти подобряват аеродинамиката. Отзад правят впечатление светодиодните светлини с форма на британския флаг. По желание се предлага персонализация с двуцветна каросерия.

В салона на MINI Cooper SE има няколко детайла, които го отличават от моделите с двигател с вътрешно горене. Правят впечатление ярките жълти детайли и контрастни шевове. Пред водача в MINI Cooper SE има изцяло нов цифров инструментален панел. Като опция се предлага система за прожектиране на данните върху предно стъкло. Електромобилът има нов селектор на автоматичната трансмисия. На централния панел основното място заема 8,8-инчовият дисплей със сензорен екран на новата мултимедийна система. Той е поставен в светодиоден пръстен с променлив цвят на осветлението.

Позицията зад волана остава ниска, а интервалът за регулиране на седалките и кормилната колона е голям. Електрическото MINI е четириместно, тъй като вторият ред е предназначен за двама пътници. Пространството за краката и над главата е същото като при стандартния модел. Тъй като батерията е разположена отдолу, обемът на багажника не се е променил и е 211 литра в нормално състояние и 371 литра когато задните облегалки се сгънат.

Стандартното оборудване на MINI Cooper SE е доста богато и включва система за достъп без ключ, електрически прозорци и огледала за обратно виждане, двузонов климатроник, сензори за светлина и дъжд, сателитна навигация, круиз контрол, аудиосистема и Bluetooth. Предвидени са и система за стабилизиране и 6 въздушни възглавници. В най-високата версия са добавени камера за обратно виждане, панорамен покрив, отопляеми седалки и предно стъкло, автопилот за паркиране. Сред опциите са система за автоматично спиране и разпознаване на пътните знаци,

Електрическото задвижване на MINI Cooper SE е почти изцяло заимствано от BMW i3s. Моторът развива мощност 184 к.с., а максималният въртящ момент от 270 Нм е на разположение от първите метри. Това е отлично постижение за такъв малък автомобил. Електрическият хечбек ускорява от 0 до 100 км/ч за 7,3 секунди, но спринтира от място до 60 км/ч само за 3,9 секунди. Максималната скорост е ограничена до 150 км/ч.

Тягата от 270 Нм е налична още от първите обороти на електродвигателя, новото MINI Cooper SE винаги стартира първо при зеления сигнал на светофара и е по-бързо както от Cooper S, така и от доста по-мощни спортисти. В града трудно ще се намери автомобил, който да надбяга Cooper SE до разрешените 50 км/ч. Тъй като в дъното на компактния автомобил няма много място, батерията е сравнително малка и нейният капацитет е 32,6 кВтч. Обявеният автономен пробег е от 235 до 270 км, като е напълно постижим при икономично шофиране. При спортна езда пробегът пада под 200 км.

Електромобилът може да се зарежда от обикновен домашен контакт, като пълното зареждане ще отнеме 12 часа, а от Wallbox или зарядно устройство с капацитет до 11 кВт може да напълните батериите до 80% за 2 часа и 30 минути. За още 1 час ще достигнете 100 процента. Високоскоростното зареждане може да захрани батерията до 80% само за 35 минути.

Новото MINI Cooper SE предлага възможност за избор между четири режима на шофиране. Освен познатите от бензиновите и дизеловите модели Green, Mid и Sport, е добавен и екологичният режим Green+, в който се изключват климатикът и отоплението. Има и два режима за рекуперация на спирачната енергия. В по-бързия колата може да се шофира само с педала на газта. Когато искате да намалите или спрете, просто пускате педала на газта, без изобщо да докосвате спирачката и в повечето ситуации колата спира много бързо. За безопасността на другите участници в движението, спирачните светлини отзад се включват при намаляване на скоростта. Така се оказва, че колата може да се управлява само с един педал. За да свикнете с този начин на управление ще са ви необходими едва няколко минути в трафика.

Електрическото MINI е получило нова версия на системата за електронен динамичен контрол DSC, която е адаптирана за голямата тяга на електродвигателя и осигурява отлично сцепление без буксуване на колелата. Благодарение на ниския център на тежестта, който е свален с 30 мм в сравнение с бензиновия Cooper S, както и оптималното разпределение на теглото по осите, електрическото MINI преминава през завоите дори по-добре от най-бързия модел на марката John Cooper Works.

Пониженият център на тежестта подобрява и управлението на автомобила. Той почти не се наклонява в завоите и чинно се подчинява на въртенето на волана. Почти невъзможно е да усетите недозавиване, благодарение на електронната блокировка на диференциала. Електрическото кормилно управление е точно, а в града воланът се върти съвсем леко. Като опция за Cooper SE се предлагат адаптивни амортисьори, които подобряват комфорта на возене по павирани настилки и неравни пътища.

Новото MINI Cooper SE вече се продава в Европа и у нас. Цената му започва от 63 900 лева, а в много страни електромобилът ще получи субсидия от държавата.

Технически характеристики

MINI Cooper SE

Синхронен електромотор

1-степенна автоматична трансмисия

184 к.с. максимална мощност

270 Нм максимален въртящ момент

7,3 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

150 км/ч максимална скорост

14,8 кВч/100 км смесен разход на ел. енергия

270 км максимален автономен пробег

0 г/км емисии на СО2

63 900 лева базова цена на модела