Е дна изключителна изложба ще отвори врати в столичната галерия „Нюанс“ на ул. „Иван Денкоглу“ 42, веднага щом карантината за коронавируса, налагаща ембарго на публичните събития, бъде отменена. И тъй като това няма да стане поне до 29 март, домакините на събитието обещават виртуално разглеждане на цялостната експозия в сайта на галерията - възможност, за която ще бъдат напълно готови най-късно до края на седмицата.

Една изключителна изложба ще отвори врати в столичната галерия „Нюанс“ на ул. „Иван Денкоглу“ 42, веднага щом карантината за коронавируса, налагаща ембарго на публичните събития, бъде отменена. И тъй като това няма да стане поне до 29 март, домакините на събитието обещават виртуално разглеждане на цялостната експозия в сайта на галерията - възможност, за която ще бъдат напълно готови най-късно до края на седмицата.

Продължителността на реалната изложба пък ще бъде удължена и след определената за финална дата 15 април, уточни за „Монитор“ галеристката Неда Митковска. И това ще е напълно оправдано, защото става дума за един не толкова популярен, но истински ерудиран и голям автор, който

с гордост стои до европейските си съвременници

– Борис Стефчев (1894-1983).

Роден в София на улицата на галерия „Нюанс“ - „Иван Денкоглу“, преди повече от 125 години, Борис Стефчев започва образованието си на професионален художник в Художествено-индустриалното училище в столицата, където му преподава проф. Цанко Тодоров. След това става студент по декоративно изкуство при проф. Стефан Баджов. Благодарение на отличителния си талант Борис Стефчев получава стипендия, за да продължи образованието си в Мюнхен. Военните действия в Германия, свързани с избухването на Първата световна война, обаче правят следването му там фактически невъзможно, вследствие на което той се прехвърля в Кралската художествената академия във Виена. Повлиян от духа на времето и тенденциите, актуални в една от тогавашните столици на изкуството, младият българин се увлича по символистичната и сецесион естетика. Той рисува множество широкоформатни маслени композиции, в които предлага интригуващи интерпретации на библейски и митологични сюжети, „облечени“ в една от характеристиките на цялостното му творчеството –

мистичната атмосфера в неговия живописен език

В сегашната експозиция, наречена „От символизма до реализма“, публиката – първо виртуално, а след това и на живо в галерията, ще има възможност да се запознае с някои от тези завладяващи платна. Например с изкусителната Ева, която носи две ябълки, дадени й от змията – за нея и за Адам. А една от ранните му работи представя сюжет от евангелския разказ за посещението на гроба Господен от три жени в третия ден след неговата смърт. В нея Борис Стефчев „преразказва“ историята изключително модерно – равните тонове и съвременните детайли допринасят за емоционалното й въздействие, говорещо на езика на символизма.

Когато Борис Стефчев се прибира в България, той започва да преподава и до края на живота си работи в таванското си ателие, пак на улица „Иван Денкоглу“. В свободното си време той пътува из България и рисува пейзажи, които макар далеч от естетиката на символизма, също задържат емблематичната за работата му мистичност и приятна меланхолия. И все пак, въпреки всичките си останали творчески търсения, Борис Стефчев сякаш е най-запомнен с мощните си морета. Част от експозицията са няколко от най-впечатляващите му изяви като маринист – те са едри и внушителни. Рисува ги на различни места, но винаги по крайбрежието на нашето Черно море, на което той остава верен до края на жизненият си път през 1983 г.