0

Подобно на повечето автомобилни производители, през последните години марката SEAT се активизира в разработката на коли за всички терени, които наричаме SUV и кросоувъри. Първоначално в гамата на SEAT се появи Ateca, а в края на миналата година дебютира и новата Arona. В процес на разработка е голям 7-местен модел и високопроходимо купе. В действителност SEAT Arona е съвсем компактен модел – дължината му достига едва 4138 мм, което е със 78 мм повече от новата Ibiza. Освен това Arona е с 99 мм по-висока от малкия хечбек. SEAT Arona е изграден на новата модулна платформа MQB-A0, като междуосието при него е 2564 мм. Колата е доста лека и базовата версия тежи едва 1165 кг.

Долната част е покрита с черни защитни панели, а задницата е с триъгълни LED светлини и спойлера.

Благодарение на компактните си външни размери и големият просвет от 19 см, новият SEAT Arona съчетава предимствата на малките коли за града с качествата на кросоувър за шофиране по планински пътища. Новият SEAT Arona е елегантен, широк и удобен за шофиране през седмицата, но в същото време е мощен, спортен и готов за приключения през уикенда. Всичко това, съчетано с технологиите за обезопасяване и за мобилна връзка, плюс отличителния и атрактивен дизайн на марката SEAT, превръщат Arona в горещ испански хит, на който цялото семейство ще се радва и възхищава. Подобно на всички модели на SEAT, новата Arona изпъква със съчетание от няколко геометрични форми с изобилие от аспекти.

Отпред трапецовидната решетка е съчетана с триъгълни LED фарове, а под тях са кръглите светлини за мъгла.

Отпред традиционната трапецовидна решетка е комбинирана с триъгълни фарове, а около големия въздухозаборник в бронята, също с формата на трапец, са разположени секциите с кръгли светлини за мъгла. В по-скъпите версии FR и Excellence фаровете са изцяло LED, а спортната версия FR е със 17-инчови лети джанти и аеродинамичен комплект за каросерията. Долната част е покрита с черни защитни панели. Профилните стени са релефни с няколко щампи, а задна част е характерна с триъгълните LED светлини и спойлера на покрива. Моделът може да се персонализира с двуцветна каросерия, която в случая съчетава страстно червен цвят за основната част с колони и покрив в черен цвят.

Във вариант FR интериорът е обшит с яркочервени шевове, а воланът с плоско дъно е с перфорирана кожа.

В салона на новия SEAT Arona се усеща роднинската връзка със Ibiza, от която са заимствани воланът и предния панел. Големите циферблати на скоростомера и оборотомера са разделени от екрана на бордовия компютър. Централният панел е леко обърнат към водача. Върху него е поставен 8-инчовият сензорен дисплей на мултимедийната система. В зависимост от нивото на оборудването, може да бъде и 5-инчов. Бутоните за аудиосистемата и климатроника са много удобно разположени и с тях се борави лесно и интуитивно. Под централния панел има ниша за безжично зареждане за смартфони. Осветлението е емоционално, яркочервено.

Широчината на салона позволява отзад удобно да се разположат двама възрастни пътници и едно дете.

Воланът се регулира в дълбочина и по ъгъла на наклон, а обхватът на седалката на водача може да се регулира и по височина. Предните седалки са много удобни, като дори и на дълги разстояния не изморяват тялото на водача. В подлакътника между седалките има кутия задребни вещи. Стойките на покрива са тънки и поради това видимостта е добра във всички посоки. На втория ред седалки има достатъчно място за краката и над главата на пътниците, в съответствие със стандартите на класа. Широчината на салона позволява отзад удобно да седнат двама възрастни пътници и едно дете. Обемът на багажника е 400 литра, което е добър показател за сегмента, а със сгънати задни седалки се увеличава до 1280 литра.

Обемът на багажника е 400 литра, а със сгънати задни седалки се увеличава до над три пъти до 1280 литра.

Базовата версия Reference на SEAT Arona е оборудвана с електрически стъкла и огледала, климатик, сензор за светлина, връзка Bluetooth, ограничител на скоростта, 6 въздушни възглавници и стабилизираща система ESP. Вариантът Xcellence добавя система за безключов достъп, климатроник, сензор за дъжд, адаптивен круиз контрол с функция автоматична спирачка, парктроник, CD-плейър, сателитна навигация и др. Срещу доплащане се предлагат пакет от и висококачествена камера за обратно виждане плюс асистент за прецизно автономно паркиране, премиум аудиосистема Beats с шест високоговорителя и 300-ватов 8-канален усилвател, и високоговорител за ниските тонове в багажника, технология за наблюдение на „слепите” зони и проследяване на умората на водача, а за зимата е подходящ пакетът от отопляеми предни седалки и отопление на дюзите за измиване на предното стъкло. За по-добра свързаност, Arona е оборудвана с Apple Car Play, Android Auto и Mirror Link.

Много полезно удобство е асистентът за автономно паркиране, който управлява волана без водача.

За задвижването на SEAT Arona първоначално се предлагат пет варианта, като всеки от тях е с турбокомпресор, директно впръскване на горивото и автоматична система старт-стоп, която гаси мотора при временно спиране. Бензиновите двигатели са три, всички с алуминиев блок. Първият е 1,0-литров 3-цилиндров 1.0 TSI с мощност 95 конски сили, съчетан с 5-степенна ръчна скоростна кутия. Следващият е същият двигател 1.0 TSI, но със 115 к.с., който е комбиниран стандартно с 6-степенна ръчна скоростна кутия или 7-степенна автоматична трансмисия DSG с двоен съединител. С този мотор и ръчната кутия, новата Arona развива максимален въртящ момент от 200 Нм в интервала от 2000-3500 об/минута.

Профилните стени са релефни с няколко щампи, а спортната версия FR е със 17-инчови лети джанти.

Тягата е напълно достатъчна за пъргав старт от място и динамично ускорение при изпреварване. Двигателят работи тихо и без вибрациите, характерни за 3-цилиндровите мотори на други производители. В натовареният градски трафик разходът на гориво е сравнително малък – 5,9 л/100 км, а при спокойно пътуване по провинциален път с около 90 км/ч е едва 4,3 л/100 км. При динамична езда по планински път и при 140 км/ч на магистралата, максимумът е 7,3 л/100 км. Третият бензинов двигател е новият 1,5-литров 4-цилиндров агрегат 1.5 TSI със 150 к.с., който задвижва версията FR. Той е свързан с 6-степенна механична скоростна кутия и е снабден с технология за активно изключване на цилиндрите.

Двуцветната каросерия съчетава страстно червен цвят за основната част с колони и покрив в черен цвят.

Колкото до дизеловите двигатели, ефективният и надежден 1,6-литров 4-цилиндров агрегат 1.6 TDI е наличен във варианти с 95 или 115 к.с., като първият може да бъде свързан с 5-степенна ръчна скоростна кутия или със 7-степенен автоматик DSG, докато този със 115 к.с. е съчетан само с 6-степенна механична скоростна кутия.

За стандартите на кросоувърите, новият SEAT Arona демонстрира доста добро пътно поведение и позволява прецизен контрол. Системата XDS имитира диференциал с повишено триене и благодарение на нея много рядко се проявява характерното за колите с предно предаване недозавиване. Управлението е точно, а в града е леко. Колата демонстрира добро сцепление с пътя. Окачването е доста еластично, но не позволява на кросоувъра да се наклонява осезаемо в завоите. Трябва да се отбележи и добрата шумоизолация. При шофиране по магистралата вятърът и гумите се чуват много по-малко, отколкото в конкурентни модели от същия сегмент.

Новият SEAT Arona вече се продава у нас, като цената на базовия модел започва от достъпните 29 700 лева и достига до 41 530 лева в най-високото на оборудване FR.

Новият 1,5-литров 4-цилиндров бензинов двигател 1.5 TSI със 150 к.с. задвижва спортната версия FR.

SEAT Arona 1.0 TSI (115) 6МТ

1,0-литров 3-цилиндров бензинов турбомотор

6-степенна механична скоростна кутия

115 к.с. максимална мощност при 5000 об/мин

200 Нм въртящ момент при 2000-3500 об/мин

9,8 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

182 км/ч максимална скорост

4,9 л/100 км среден разход на гориво

113 г/км емисии на СО2

36 330 лева цена на модела Xcellence