0
Дн н Уоруик не е бил прав. Ел Ей не е просто една страхотна магистрала. Той е една страхотна магистрала, обкръжена от едни от най-готините за каране вити пътища в света. С добра настилка, поддържани топли от почти перманентно греещото слънце, и с гледки, които те карат просто да спреш и да зазяпаш с увиснала челюст. Да, Ел Ей си има и своите проблеми с трафика - като например пълзящите като лава задръствания по всяко едно време от два и половина следобед нататък. Което обаче се компенсира с почти пустите пътища покрай каньони и брегове, простиращи се през страната, от блестящия Тихи океан на запад, чак до пустините на изток. Така че това е перфектното място да тестваме възможностите на всяка една бърза кола, но и особено подходящо да намерим и проверим плюсовете - и минусите - на потентен кабриолет като Corvette Stingray Z06. Освен времето и терена мястото е подходящо и заради това, че именно тук ще се продава най-много версията с мек покрив на любимата на Аме­рика кола. Ако не работи тук, значи няма да работи никъде. И за да запазим Corvette откровен, сме довели и европейски конкурент – вдигащото 350 км/ч Lamborghini Aven­tador LP 700-4 Roadster. Както си трябва. Автомобил, който сме тествали и преди и който според нас е последната истинска суперкола, но не сме карали тук. Така че с нетърпение очакваме да видим как ще се справи при новата ни среща – и тази със Z06. На хартия, със своите 650 компресорни коня,
Chevy изостава от атмосферно Lambo
със 700 коня, като и двете коли тежат абсолютно еднаквите 1625 кг. Така че може би очаквате, че италианската V12 екзотика, изобилстваща от карбон, с 4x4 - и просто защото е Lam­borghini - ще издуха Z06. Но нека не прибързваме и да видим какво ще стане. Целта не е толкова пряко сравнение, колкото да научим много за двете коли през следващите няколко дни. За да добавим още малко цвят, поканихме и местни шофьори, които да се повозят и покарат. Ние имаме своите любими пътища в околността, но допускаме, че и те ще дадат интересни предложения. Искахме да чуем и техните мнения за колите. За нас Z06 Convertible е интересна кола, но е част от американския фолклор, тя е по-скоро нещо нормално. Дали зеленият като лайм Aventador не хвърля прекалено голяма сянка върху нея? С всички тези въпроси, чакащи отговори, спираме на паркинг до плажа, махаме покривите - два карбонови панела при Lambo, текстилен гюрук при Corvette - и зачакваме първия ни гост шофьор. Появява се и първият ни гост шофьор, Райън Фини. Той се е състезавал с различни формули из САЩ и Европа, като ще бъде и първият щатски новобранец в IndyCar от три години насам. Райън става с мисълта за коли, прекарва деня в каране и говорене за тях, след което обича да прекарва вечерите в приятни разговори за още коли. Пер­фектен за целта, значи. Гледаме го как се изнизва от паркинга и се влива в трафика, под боботещите звуци на Corvette – Aventador е по-остър - и ни става леко тъжно, че жълтата кола
не получава почти никакво внимание
Свиваме към първата порция добри пътища. Колкото бе спокойно плъзгането край брега, толкова, но с обратен знак - по-заети - ставаме, с отправянето ни нагоре към каньоните. Пътят свива вляво, после вдясно, следват тесни фиби, след което ни посрещат слепи изкачващи се завои, отварящи в къси прави. Тук, в подобни условия, определено си мислите, че Lambo-то, с неговото двойно предаване и масивен атмосферен мотор, ще бъде по-пъргавата от двете коли. И в началото се усеща точно такова, стегнатото окачване и тежкият волан те въвличат в динамична акция, информирайки те блажено какво се случва с пукащия, ревящ и тресящ се бик. Фантастично. Бърза проверка на огледалото обаче разкрива истината. Вмес­то изчезваща в безкрайността назад точка, Cor­vette на Райън изпълва целия прибор, на сантиметри зад бронята на Lambo. Първоначално си го обясняваме с чистия му професионализъм, но след това разменяме возилата и става ясно, че това далеч не е цялата история. Z06 e толкова по-флуидна и балансирана, плавна блестяща вълна на фона на нервната сеизмична активност на Aventador. Двигателят започва да дърпа от 1 об/мин и не спира до ограничителя.
7-степенната ръчна скоростна кутия
с вече съвършената система за напасване на оборотите, прави низходящите смени елементарни и плавни и за лаици. Райън и всички ние сме изумени. След още 4607 завоя и нещо пристигаме до отсечка, наречена „Змията”. Тук мотористи и шофьори се събират през уикендите, на конкретен техничен завой, за да каляват и демонстрират уменията си. Инцидентите са чести, но повечето са леки и завършват с аплодисменти от събиращата се публика. Дори при толкова поводи за разсейване Aventador се превръща в основна причина за вадене на телефони. Райън вече опозна и двете коли и макар че не може да избере своя фаворит, не може да скрие изненадата си колко всъщност компетентен е Z06. Спирачки, завиване, басов звук, свистене, спирачки, завиване, забавата е пълна. Наистина е шокиращо колко способен е станал този открит Z06. С еднаква вещина се движи с постоянна кротка скорост край брега, както и дивее като истинска суперкола. И най-якото е, че загубвайки покрива си, Corvette не е загубил на практика нищо друго, превръщайки се в машина за нови атмосферни усещания и олицетворение на чистата американска автомобилна наслада.
Пълният текст четете в новия брой на списание BBC TopGear България