0

През последните години Sportage е един от най-популярните модели в гамата на KIA в България, благодарение на комбинацията от красив дизайн, приятен интериор, добри двигатели и конкурентна цена. Четвъртото поколение на Sportage беше показано на изложението в София през октомври миналата година. Буквално преди дни стартираха и продажбите на кросоувъра у нас. Новият Sportage идва със смел и изцяло нов външен стил, множество съвременни технологии и още по-високо качество, с които да провокира интереса на потребителите и отново да бъде сред лидерите в сегмента си.

Външният вид на новата KIA Sportage е противоречив, тъй като предната част на модела е доста различна в сравнение с предшественика. Вместо досегашната радиаторна решетка тип „тигров нос” с интегрирани към нея фарове, светлините са извити около агресивния преден капак и издутите арки на калниците. Дизайнерите са разчупили фаровете и решетка на различни нива, като в същото време са оформили големи секции за светлините за мъгла. Решетката е разширена и позиционирана по-ниско, което придава по-внушителен и дързък външен вид.

Задните светлини са свързани със стилна хромирана лайсна, а мигачите и фаровете за заден ход са по-ниско.

В страничната линия на кросоувъра са запазени прозорците от предишното поколение, като профилът е по-спортен и скосен. Хоризонталните форми и обемни повърхности отзад подчертават широчината на автомобила и му придават по-мускулест вид. Задните стопове са свързани със стилна хромирана лайсна, а мигачите и светлините за заден ход са позиционирани по-ниско. На дължина новият Sportage е пораснал с 40 мм до 4,48 м, като широчината и височината са без промяна, а междуосието е нараснало с 30 мм до 2,67 метра.

Скосеният спортен волан е с намален диаметър, покрит с мека кожа и с удобни пластини за превключване.

Салонът на новия Sportage е напълно модернизиран. Централната конзола е леко обърната към водача, а бутоните са разположени на четири етажа, което ги прави ергономични за ползване. Мултимедийната система HMI може да бъде с 5-, 7- или 8-инчов сензорен екран според оборудването. В най-високото ниво GT Line има 320-ватова аудиосистема JBL с външен усилвател и 8 тонколони, включително и субуфер. На дисплея се показва изображението от камерата за задно виждане. Новата навигационна система TomTom може в реално време да обновява информацията за задръствания и в аванс да предупреждава за наличието на камери на КАТ по пътя.

Предните седалки се регулират електрически в осем посоки, а мястото е достатъчно и за високи хора.

За първи път за Sportage се предлага система за безжично зареждане смартфони и таблети. На таблото се е появил 4,2-инчов екран. Версията GT Line се различава по скосения спортен волан с намален диаметър, покрит с мека кожа и оборудван с удобни пластини за превключване на предавките. Приятно впечатление правят и множеството лакирани детайли, а качеството на материалите и сглобката са характерни за колите от по-висок клас. Това важи с пълна сила за пластмасата, както и за тапицерията на седалките. Увеличеното междуосие е допринесло за по-просторния салон. Мястото на предните седалки позволява удобно да седнат и високи хора.

Отзад има повече пространство за краката на пътниците, а седалките са с регулиране на наклона на облегалките.

В новия модел най-вече ще спечелят пътниците отзад, които разполагат с отопляеми седалки с регулиране на наклона на облегалките. Пространството за краката е увеличено, което прави възможно комфортното возене на високи хора отзад. Отворът на багажника е станал по-широк, а обемът е нараснал до 503 литра. При сгъване на задните седалки обемът се увеличава до 1492 литра. Товарният праг е свален с почти 50 мм. Багажната врата на новия Sportage се отваря с електрическо задвижване, като ако ръцете ви са заети с покупки е необходимо само да протегнете крак под задницата и след няколко секунди петата врата се отваря сама.

Отворът на багажника е станал по-широк, товарният праг е свален с почти 50 мм, а обемът е нараснал до 503 литра.

Новата KIA Sportage се предлага с два бензинови и три дизелови двигателя. Базовият мотор е бензиновият 1.6 GDI с директно впръскване и мощност 132 к.с. Следва изцяло новият бензинов турбомотор 1.6 T-GDI с мощност 177 к.с. Най-малък в дизеловата гама е 1,7-литровият турбодизел CRDi с мощност 115 к.с. По-големите са 2.0 CRDi в два варианта на мощност - 136 к.с. и 185 к.с. Скоростните кутии са познатите 6-степенна механична и 6-степенна автоматична, а за новия бензинов турбомотор се предлага изцяло новата 7-степенната автоматична трансмисия с двоен съединител DCT.

Новата KIA Sportage се втурва напред много пъргаво и с лекота се ускорява динамично при изпреварване.

Новият 1,6-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател с мощност 177 к.с. няма нищо общо с нито един агрегат на KIA досега. В съчетание с новия автоматик, двигателят бодро тласка напред кросоувъра при тръгване и го ускорява отлично в средния работен режим. Максималният въртящ момент от 265 Нм е на разположение още от 1500 чак до 4000 об/мин. Новата 7-степенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител бързо сменя предавките и допринася за добрата динамика. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 9,1 секунди, а максималната скорост е 201 км/ч. Предимството на новия бензинов турбомотор изпъква при изкачване по планински път с много завои, които се описват лесно и елегантно. Изпреварванията със Sportage стават лесно, като особено динамичен е кросоувърът в режим Sport. Воланът се втвърдява при висока скорост и дава добра обратна връзка, като е много точен и доставя удоволствие от шофирането.

Пътният просвет е увеличен до 182 мм, напречните наклонявания са минимални, а возенето е по-стегнато.

Най-вълнуваща е топ модификацията GT Line с 2,0-литров турбодизел със 185 к.с. в съчетание с 6-степенна автоматична скоростна кутия. При него турбокомпресорът е претърпял промени, които са допринесли за по-бързите му реакции и по-мека работа. Увеличено е налягането на впръскване на горивото от 1700 до 2000 бара, като в същото време са намалени загубите от триенето в цилиндрово-буталната група. Всички тези подобрения са променили характера на 2,0-литровия турбодизелов двигател и са повишили въртящия момент до 400 Нм. При потегляне новата KIA Sportage се втурва напред много пъргаво и с лекота се ускорява динамично при изпреварване, тъй като има огромен запас от тяга. При активно шофиране средният разход е около 9 литра на 100 км, но ако не бързате за никъде, можете да изминете 100 км и с около 6 литра.

Системата за задвижване на четирите колела Dynamax AWD по-бързо преразпределя въртящия момент между осите.

Окачването принципно не се различава коренно от това на предшественика, но малките промени са подобрили пътното поведение на автомобила. Новият Sportage е получил независимо окачване с по-твърди носачи отпред и с двоен долен носач отзад, което е подобрило управлението и стабилността на колата, като в същото време е направило возенето по-стегнато. Пътният просвет е увеличен до 182 мм. Системата за задвижване на четирите колела Dynamax AWD по-бързо преразпределя въртящия момент, като разпознава нуждата от прехвърляне по-рано, отколкото преди. При нормални условия Sportage е с предно предаване, а при необходимост от повече сцепление, задните колела се свързват електронно от модерна програма за управление, която предварително разпознава ситуацията под колелата. Има и блокаж на диференциала, който фиксира разпределението на въртящия момент поравно 50:50 между предната и задната оси.

Най-високата версия GT включва богато оборудване като кожен салон и панорамен стъклен покрив с електрически люк.

Новата KIA Sportage се предлага в три нива на оборудване. Цената за България е много конкурентна и започва от 37 960 лева с ДДС. Още в базовото ниво LX в кросоувъра има ABS, ESC и 6 въздушни възглавници, двузонов климатроник, кожен волан и лост за скоростите, управление на аудиосистемата от волана, предни и задни електрически стъкла, подгряване на предните и задните седалки, централно заключване с дистанционно управление и сгъваем ключ, електрически управляеми и отопляеми странични огледала с LED мигачи и електрическо сгъване, круйз-контрол и ограничител на скоростта, фарове за мъгла, система за размразяване на предните чистачки, автоматични фарове, USB и AUX входове за външни източници, 17-цолови алуминиеви джанти и система за помощ при стартиране по нагорнище и спускане, и още много други удобства, характерни за далеч по-висок клас автомобили. В базовата версия задвижването е на предните колела, а скоростната кутия е 6-степенна механична. Второто ниво EX добавя важни екстри като навигационна система със 7-инчов дисплей, бутон за стартиране на двигателя, подгряване на волана, преден и заден парктроник, камера за движение на заден ход с динамично навигиране и USB вход и др. Най-високата версия GT Line се предлага за по-мощните двигатели и включва богато оборудване като кожен салон, панорамен стъклен покрив с електрически люк, навигационна система с 8-инчов дисплей, автоматично отваряне на багажната врата, аудиосистема JBL, 19-инчови алуминиеви джанти, 320W аудиосистема с външен усилвател и 8 тонколони, електрически и вентилирани предни седалки и LED фарове за мъгла. За сигурността на пътниците се грижат система за контрол на мъртвата зона, предупреждение за напречен трафик отзад и електрическа ръчна спирачка.

 

KIA Sportage 2.0 CRDi AWD GT

2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов мотор

6-степенна автоматична скоростна кутия

185 к.с. макс. мощност при 4000 об/мин

400 Нм въртящ момент при 1750-2750 об/мин

9,5 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

201 км/ч максимална скорост

6,3 л/100 км среден разход на дизел

166 г/км емисии на СО2

68 970 лева цена на модела