0

П редставеният през 1957 година Fiat 500 се превърна в емблематичен модел за италианската марка. Миниатюрният градски автомобил стана много популярен не само в родината си в Италия, но и в цяла Европа. След възраждането на италианската икона със съвременен образ през 2007 година, сега дойде време за ново поколение на модела.

На пазара в Европа и у нас дебютира третото поколение на Fiat 500, който се отличава не само с освежен стил и забележимо по-голяма каросерия, но е станал и изцяло електрически. Премиерата на новия 500 Electric бележи нов етап в историята на модела и разкрива бъдещето на FIAT.

Представеният през 1957 година Fiat 500 се превърна в емблематичен модел за италианската марка. Миниатюрният градски автомобил стана много популярен не само в родината си в Италия, но и в цяла Европа. След възраждането на италианската икона със съвременен образ през 2007 година, сега дойде време за ново поколение на модела.

На пазара в Европа и у нас дебютира третото поколение на Fiat 500, който се отличава не само с освежен стил и забележимо по-голяма каросерия, но е станал и изцяло електрически. Премиерата на новия 500 Electric бележи нов етап в историята на модела и разкрива бъдещето на FIAT.

Въпреки че стилът на 500 Electric изглежда много познат, това е напълно нова кола, проектирана от нулата. Нито един детайл не е заимстван от предшественика му, тъй като новият Fiat 500 Electric е изграден върху новата платформа за електромобили на FCA.

Електрическият 500 е пораснал във всички измерения, като дължината му достига 3632 мм, широчината е 1683 мм, височината - 1527 мм, а междуосието е 2322 мм. При такива размери теглото също се е повишило до 1265 кг.

Новият 500 Electric e оборудван с електромотор с мощност 118 к.с. и със задвижване на предните колела. Литиево-йонната батерия, разположена в пода, има капацитет от 42 кВтч и осигурява пробег от 320 км според европейския цикъл WLTP. При пълно зареждане, ако колата се използва само в града, пробегът се увеличава до 458 км.

На станция за зареждане с мощност 85 кВт, базовото зарядно устройство с постоянен ток позволява зареждане на батерията на 80% само за 35 минути, а за 5 минути може да натрупа ток за 50 км. От зарядна станция с мощност 11 кВт са необходими 4 часа и 15 минути. Напълно празна батерия се зарежда от домашен контакт за 15 часа.

Новият Fiat 500 Electric изглежда познато, но е много по-модерен и съвременен. Той има разпознаваем силует с малки ъгли на колоните на покрива и висок преден капак, точно като модела от 1957 г. В предната част изпъкват големите кръгли фарове, също направени в стила на оригинала, само че оптиката вече е по-голяма и е напълно LED. В профила се открояват хромираните лайстни под прозорците, а арките на колелата са станали по-разширени.

Капакът на багажника е покрит със спойлер отгоре, а в двата края на каросерията са поставени малките задните светлини. Най-високата версия La Prima разполага с 17-инчови алуминиеви джанти в ретро стил. Както и преди, заедно с хечбека с две врати се предлага и кабриолет с плъзгащ се текстилен покрив. Новост е версията 3+1, която разполага с две асиметрични врати от дясната страната и улеснява качването и слизането на пътниците на задните седалки.

Цялостният дизайн и оформлението на интериора на новия Fiat 500 Electric излъчват изящество и лукс. Вътрешната облицовка е декорирана с ярки вложки и черни лакирани повърхности. Воланът с две спици е скосен отдолу и е много оригинален. Данните от инструментите се показват на малък 7,0-инчов дисплей.

На централната конзола е монтиран 10,25-инчовият сензорен екран на мултимедийната система UConnect 5. Под него са подредени рационално бутоните за управление на климатика и аудиосистемата. Отдолу има оригинална ниша за малки предмети, която допълва жабката. Традиционният лост за трансмисията е заменен от бутоните P, R, N и D.

Предните седалки във Fiat 500 Electric са много по-удобни от тези в предшественика му. Намирането на удобна позиция сега е по-лесно с по-добро разположение на седалката, кормилото и педалите. Предните седалки имат увеличено пространство за главата и раменете, има и повече места за съхранение на дребни предмети. Обзорът също е значително подобрен.

Вторият ред също е станал по-просторен, въпреки че е предназначен само за две места, които за възрастни пътниците са тесни, но пък са идеални за деца. Обемът на багажник е 185 литра, а при необходимост за превоз на повече товари, задните облегалки се сгъват и отварят пространство от 550 литра.

Стартира безшумно и пъргаво от място до 50 км/ч само за 3,1 секунди

Новият Fiat 500 Electric e оборудван с електромотор с мощност 118 к.с., който задвижва предните колела. Още при първите обороти е наличен приличен въртящ момент от 220 Нм, така че тягата е достатъчна за пъргаво ускорение. Градският хечбек стартира от място до 50 км/ч само за 3,1 секунди, въпреки че след това успокоява пламъка си и набира 100 км/ч за 9 секунди. Максималната скорост е ограничена на 150 км/ч. Моторът работи почти безшумно и колата върви тихо.

Предлагат се три режима на шофиране - Normal, Range и Sherpa. Първият Normal отговаря на името си и при него 500 Electric се движи като обикновена кола с два педала. Режимът Range използва регенеративно спиране, превръщайки 500 Electric в превозно средство с един педал. Когато искате да ускорите, натискате газта, а при необходимост от намаляване, просто пускате газта.

При скорости под 8 км/ч педалът става по-чувствителен и когато пуснете газта колата спира. За екстремно спиране трябва да се намесите със спирачката. Режимът Sherpa осигурява максимален пробег и е предназначен за ситуация, когато рискувате да изразходвате заряда докрай и се страхувате да не стигнете до зарядната станция, което не трябва да се случва често.

На практика новият Fiat 500 Electric е перфектната градска кола. Диаметърът на завой е много малък – едва 9,7 метра, воланът се върти с един пръст, кормилното управление е леко и прецизно, а престояванията са бързи и без да носят рискове. Видимостта във всички посоки е доста прилична. Окачването е по-меко от предшественика му, но дупките по пътищата се усещат, особено със 17-инчовите нископрофилни гуми.

По паветата и неравните настилки на столицата, колата вози относително твърдо, но не предизвиква дискомфорт за пътниците. Това се дължи на отличното разпределение на теглото, тъй като батерията е поставени точно между осите в долната част на колата. По планински път новият Fiat 500 Electric е стабилен, тъй като центърът на тежестта е нисък и каросерията се наклонява неосезаемо малко.

Първоначално новият Fiat 500 Electric се предлага у нас в две нива на оборудване – основната Icon и най-високата версия La Prima. Богатото оборудване включва вътрешни облицовки от еко кожа, електрически прозорци и огледала за обратно виждане, автоматичен климатик, сателитна навигация, сензори за паркиране, Wi-Fi, сензори за светлина и дъжд, адаптивен круиз контрол, задна камера с висока резолюция.

За сигурността са монтирани 6 въздушни възглавници, система за автоматично аварийно спиране, система за контрол на избраната за движение лента, мониторинг на слепите зони, разпознаване на пътните знаци и на умората на водача. Традиционно има широки възможности за персонализация на колата с помощта на ярки вложки в купето, различни стикери по каросерията и специални декори.

Новият Fiat 500 Electric вече се предлага и в България в представителствата на „Витоша Ауто”. Версията Icon струва 68 423 лева за хечбека и 72 581 лева за кабриолета, а с оборудването La Prima цената е 75 353 лева. Дилърите са подготвили атрактивни лизингови предложения за клиентите с вноска от 500 лева на месец.

Технически характеристики

FIAT 500 Electric

Синхронен електромотор

1-степенна автоматична трансмисия

118 к.с. максимална мощност

220 Нм максимален въртящ момент

9,0 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

150 км/ч максимална скорост

14,4 кВч/100 км смесен разход на електроенергия

320 км среден автономен пробег

0 г/км емисии на СО2

75 353 лева цена на модела La Prima