Новият Jaguar XE е истински конкурент на третата серия
Сподели
Пд д нас е новият Jaguar XE. Това, което сега караме, вече е реалната машина. За пръв път я тестваме с 2,0-литровия 4-цилиндров турбомотор с мощност 240 к.с., а след продължителен тест с 2,0-литровия дизел със 180 к.с. облаците на съмнението накрая се разсеяха. XE е страхотен. Притежава и следното рядко нещо: той е чистокръвно и цялостно произведение на дизайна и инженеринга. Тук няма нищо, което да е претоплено, камуфлирано или козметично нагласено. Използва една изцяло нова платформа, която е 75% алуминиева, нови двигатели, а новото многораменно задно окачване може да абсорбира надлъжни и напречни неравности, без да се колебае осезателно. Освен това тежи точно с 20 кг по-малко от еквивалентната BMW 3-та серия. Да, XE разчита най-вече да бъде фирмена кола с водещи за класа си цифри за емисии на СО2, за акцизи, местни такси и осигуровки. А запалените собственици на Серия 3 и на С-класата трябва да знаят, че той е и най-универсалната кола в сегмента, ако се базираме на критериите, които ценим най-много – забавлението. Добре стои 2,0-литровият турбомотор с 240 к.с. (от Focus ST – освен това има и версия със 200 к.с.), който би трябвало да е върхът на редичката. Той не звучи много вдъхновяващо и можеше да е по-вокален, когато е под натиск. Но от друга страна, колата е рафинирана на стабилни магистрални скорости, ускорява отлично, а както досадно знаете, там винаги има някакви бързи метални неща пред вас. В пасивно настроените спецификации Comfort или Sport XE има онова мазно, внимателно изработено усещане, което по принцип се смята за основната качествена характеристика на Серия 3. Момчетата от Jaguar имат и един ненаучен, но приложим критерий на „50-метровото чувство” и ХЕ му съответства. ХЕ трябва да е много добър, за да намери място в този сегмент. Наистина от Jaguar доставят нещо забележително. Битката е открита. Всички контролни уреди са перфектни. Дори превключвателят на мигачите има страхотно действие. Ние също така пробвахме 2,0-литровия дизел със 180 к.с. и ръчни скорости в двете спецификации Comfort и Sport. Двигателят разполага с тяга от 430 Нм, а харчи средно едва 4,2 л/100 км. Ускорението от 0-100 км/ч отнема 7,8 секунди, а максималната скорост е 231 км/ч. Рафинираността е изпипана перфектно и въпреки че предпочитаме автоматика (опция за 4000 лева на този модел), ръчните скорости са идеално напасвани. Вие трябва да работите по-здраво с тях в спортния салон, но това носи и определена тръпка. XE се съпротивлява на недозавиването, има перфектен баланс в средата на завоя и неговото електрическо усилване на волана е най-доброто, което съм пробвал. Поведението е отлично, колата успява да е жива, еластична, но и контролируема в същото време. Всички тези качества обаче стигат до върхово ниво в турбинирания 3.0 S, 340 к.с., чиято спирачна система включва и насочване чрез въртящия момент, чрез прилагане на спирачно насилие върху вътрешното задно колело. Това помага осезателно. Кабината е чиста, функционална и много усилия са вложени в изглеждащата като от бъдещето инфотейнмънт система. Само навигацията е склонна към засечки и някои от пластмасите в интериора припомнят за присвитите очички на счетоводителите. Освен това XE е много чувствителен към избора на опции и не изглежда добре в някои цветове. Цените започват от 65 280 лева за дизела със 163 к.с., а най-евтиният бензин е от 67 500 лева. Могат да скочат до 98 920 лева за 3.0 S.