Б ританската марка MINI, част от BMW Group, се стреми към електрификация с две версии с нулеви емисии на най-новото си пето поколение на хечбека с три врати. Но марката знае, че много клиенти все още не са готови да се откажат от мощността на двигателите с вътрешно горене и затова пусна бензинови версии на същия модел. Новият бензинов модел MINI Cooper с три врати носи индекса F66 и се произвежда в завода на компанията в Оксфорд, Великобритания.
Петото поколение на MINI Cooper се характеризира с типичните за модела пропорции и впечатляващата предна решетка, която придава на новия модел характерното му лице. Чаровният дизайн на MINI Cooper съчетава традиционните ценности на марката с впечатляваща визия. В интериора приятна изненада поднася типичният за MINI минималистичен дизайн и използваните свежи материали и текстури. Внедрени са технически иновации като операционна система MINI OS9, нови режими на задвижване и широк набор от дигитални функции. В новото семейство от модели на MINI нивата на мощност на бензиновите двигатели се обозначават с Cooper C за базовия модел и Cooper S за по-мощния модел. Базовият модел MINI Cooper C с три врати се задвижва от бензинов турбодвигател с три цилиндъра, а по-мощният вариант MINI Cooper S е оборудван с 4-цилиндров турбодвигател. Новото поколение на MINI радва водача с типичното за марката усещане за управление на картинг на пътя и ще се хареса на почитателите.
Култ
Новото MINI Cooper не изневерява на култовия стил на британската марка и се характеризира със смел дизайн и компактен силует.
Късите надвеси контрастират с дългото междуосие и придават на колата типичните пропорции за профила на хечбека MINI.
Гладките повърхности на каросерията са типични за новия модерен дизайн. Късите надвеси и преден капак контрастират с дългото междуосие и придават на колата типичните пропорции за MINI. В профила на новото MINI Cooper изпъкват гумите с увеличен диаметър до 625 мм. Дръжките за отваряне на вратите са с класическа позиция и монтаж. Отпред изпъква новата осмоъгълна радиаторна решетка с подчертан контур. Между отворите за въздух отпред е монтиран малък радар с общо 12 ултразвукови сензора, които осигуряват работата на асистиращите системи и повишават безопасността при шофиране. В базовата версия новата визия се подчертава от хоризонталните LED дневни светлини. Предлага се избор между три светлинни графики на дневните светлини на LED фаровете и матрични задни светлини. Всички светлинни графики светват и изгасват с индивидуална анимация при посрещане и изпращане.
Класически
За образец при оформянето на елегантния дизайн в интериора на новото MINI Cooper е послужило класическото очарователно MINI. Воланът с нов дизайн, кръглият OLED дисплей и типичният за MINI панел с превключватели, както и арматурното табло с двуцветна текстилна повърхност създават усещането за простор в кокпита. Панелът с бутони осигурява директен достъп до всички важни функции при шофиране, като позиция за паркинг, избор на предавка, бутон за стартиране и спиране, бутон за избор на режимите, регулатор на силата на звука и др.
Воланът е нов, в средата на таблото е новият кръгъл OLED дисплей с диаметър 240 мм, а под него се намира панелът с превключватели.
В по-високите версии се предлагат електрически регулируеми предни седалки с памет от страната на водача.
Панелът с бутони осигурява директен достъп до най-важните функции, както и до селектора на автоматичната трансмисия.
Селекторът на автоматичната трансмисия на средната конзола освобождава място за новата поставка за безжично зареждане, където могат да се поставят смартфони. Новият кръгъл екран в кокпита на MINI Cooper е още по-близо до водача и се достига още по-лесно при шофиране. Тънкият OLED дисплей с висока разделителна способност и стъклени ръбове е с диаметър 240 мм. Неговата логика на управление е подобна на тази на смартфон, позната е на потребителите от самото начало и може да се управлява интуитивно чрез докосване. В горната част на дисплея се изобразява съответната информация, свързана с автомобила, като скорост и разход на гориво. В главното меню функциите са подредени хоризонтално и могат да се избират чрез плъзгане и докосване. В долната част на дисплея потребителят по всяко време има директен достъп до елементите на менюто за навигация, мултимедия, телефон и климатична инсталация. В модерно оформения интериор има достатъчно място за 4 човека. Панорамният стъклен покрив пуска допълнително светлина в салона. Чрез сгъване на задната седалка в съотношение 60:40 обемът на багажника се разширява от 210 литра до 725 литра.
Вибрации
Новото MINI Cooper се предлага с два бензинови двигателя. Базовият модел MINI Cooper C се задвижва от 1,5-литров 3-цилиндров бензинов турбомотор с мощност 156 к.с., който развива максимален въртящ момент от 230 Нм и ускорява хечбека от място до 100 км/ч за 7,7 секунди. Новото MINI Cooper C е оборудвано само със 7-степенна автоматична скоростна кутия с два съединителя. За съжаление MINI вече няма да има механична скоростна кутия, но се оказва, че през последните години все по-малко клиенти са поръчвали ръчно превключване на скоростите. Автоматичната трансмисия поне дава почивка на левия крак по време на безкрайните задръствания, превключва скоростите бързо и плавно. Турбомоторът удивително добре сдържа вибрациите си на празен ход и ниски обороти, което е рядкост за 3-цилиндров двигател. Бензиновият 1,5-литров мотор продължава очарователния си ход на пътя, като е отзивчив от 1500 об/мин и издава приятен звук. Моторът винаги реагира бодро на педала на газта, особено ако сте превключили скоростната кутия в режим L, който подобрява нейното управление и ограничава ниските обороти. По отношение на разхода на гориво, на междуселищен път колата харчи 5,1 л/100 км, на магистралата със 130 км/ч консумацията достига 6,6 л/100 км, а в града очаквайте около 8,3 л/100 км, особено ако сте деактивирали системата Start & Stop. Новото MINI Cooper C успява да предложи прилична динамика и напълно ще задоволи повечето шофьори. За по-темпераментните натури се предлага по-мощният модел MINI Cooper S, който се задвижва от 2,0-литров 4-цилиндров турбодвигател с мощност 204 к.с. и развива максимален въртящ момент от 300 Нм. Моторът ускорява колата от 0 до 100 км/ч за 6,6 секунди, но отново се предлага само със 7-степенна автоматична трансмисия.
Под предния капак на MINI Cooper C е монтиран 1,5-литров 3-цилиндров бензинов турбомотор с мощност 156 к.с.
Картинг
Традиционно за марката MINI новите модели Cooper C и Cooper S са само с предно предаване. Новите варианти на MINI Cooper са оборудвани със спортно окачване и твърди амортисьори, настроени за директен контрол. Чистата радост от шофирането, сигурността и комфортът се осигуряват от типичното за MINI прецизно кормилно управление в комбинация с мощните спирачки и ниския център на тежестта. Всичко това ще зарадва пуристите или поне тези, които често обичат да управляват картинг. Комбинацията от кормилното управление, което изисква малък ъгъл на волана, за да завърти колелата и твърдото окачване допринася за толкова често споменавания картинг ефект. Обратните завои с ръчната спирачка естествено са невъзможни, защото тя вече е електрическа. Новото MINI Cooper предлага множество асистиращи системи за безопасно и комфортно шофиране. Автоматичното поддържане на скоростта и дистанцията осигурява още по-комфортно шофиране в градския трафик.
Новото MINI Cooper разполага с разнообразни възможности за индивидуализация и се предлага в четири нови нива на оборудване - Essential, Classic, Favored и John Cooper Works, като последното е снабдено с по-агресивен комплект за каросерията. В зависимост от предпочетеното ниво за новите Cooper C и Cooper S могат да бъдат избрани различни лакови покрития за каросерията, както и оборудване за интериора. Всички варианти на цветовете могат да бъдат комбинирани с един от цветовете на покрива и по този начин да се създават разнообразни контрасти. За четирите нива на оборудване се предлагат и нови варианти за 16-, 17- и 18-инчовите алуминиеви джанти с аеродинамичен дизайн. В България цената на новото MINI Cooper C започва от 54 800 лева, а за MINI Cooper S искат минимум 62 700 лева. Новото MINI Cooper вече се предлага и като хечбек с пет врати, а по-късно ще има и кабриолет.
Технически характеристики
MINI Cooper C
- Двигател 1,5-литров 3-цилиндров турбобензинов
- Задвижване на колелата предно
- Трансмисия 7-степенна автоматична с двоен съединител
- Максимална мощност 156 к.с. при 4900-6500 об/мин
- Максимален въртящ момент 230 Нм при 1500-4600 об/мин
- Ускорение 0-100 км/ч 7,7 секунди
- Максимална скорост 225 км/ч
- Комбиниран разход на бензин 5,9 л/100 км
- Емисии на СО2 133 г/км
- Цена на модела от 54 800 лева