Б ългарската православна църква е жива и под купола й открай време се подвизават духовници, считани къде справедливо, къде не за черни овци и грешници. В демократичната ера на интернет и социалните мрежи техният глас обаче взе да отеква все по-силно, оформяйки своего рода опозиция. Тя набра сила именно в първата година от служението на новия патриарх Даниил, поел по Божия воля кормилото на Българската православна църква (БПЦ) ден след Петровден – на 30 юни, през 2024 г.
Категории
Що се касае до опозиционерите, те трудно влизат в категории. Едни не робуват на каноните, други не показват необходимата доза послушание и смирение пред началниците си от бялото или черното духовенство. А трети станаха жертва на интриги и корупция.
Последният пример в това отношение е съдбата на отец Серафим Петров от храм „Св. Мина“ в столичния кв. „Модерно предградие“. За себе си той казва, че е духовникът, построил първата в България жилищна сграда върху църковен имот. Там живеят не особено заможни семейства, болни от левкемия и незрящи. В сградата има магазини, има фитнес – не комерсиален, а достъпен за хора с увреждания, болни, бедни. За изненада на мнозина преди около година духовникът първо бе освободен от поста предстоятел на черквата, а преди дни беше изгонен и от енорията си да служи в село Росоман, Божурище. Това се случи по разпореждане на дядо Даниил в качеството му на Софийски митрополит. Миналата неделя хората от квартала излязоха на протест с искане да бъде върнат техният енорийски свещеник и „духовен баща“, който ги е кръщавал и венчавал последните над 20 лета. Те входираха молба до митрополита. В нея обясняват патилата на свещеника, станал жертва на пъклен заговор.
Ревизия
Както самият той разкри дни по-рано пред „Телеграф“, още при покойния патриарх Неофит от Софийска митрополия започнала ревизия на поверения му храм. Получил и акт за потенциални липси в размер на 230 хиляди лева. Т.е. изградените междувременно от него апартаменти в църковния имот свещеникът е можел да отдава по-скъпо. Да, но както обясни, съвестта не му позволявала. А като капак на всичко получил многозначителен есемес за вероятен подкуп в размер на 25 хиляди лева от ревизора в БПЦ, който все още е на служба.
Километраж
„Аз нямам доказателства, че са ми поискани пари. Но когато главният ревизор Д.Н. след серия проверки ти изпрати есемес със съдържание „25 000...“, това надали са километрите на колата му. Публична тайна е за какво иде реч“, коментира духовникът. Описа, че за 20 години е превърнал храма в трети по богатство в София. Там донесъл и мощи на св. Мина. По едно време обаче цивилни лица, работещи към митрополията, започнали да му правят намеци, че „щом има брада, то трябва и да си купи гребен“. „И аз, понеже не си го купих – и това ми се случи“, ядосва се отецът. Пояснява, че имало неписано правило – който държи голям храм, априори се предполага, че краде и трябва да си плаща процент на когото трябва. Заявява, че се е примирил, когато го махнали като предстоятел на храма през юли миналата година. Но чашата преляла, когато го натирили и като свещеник. Отецът казва, че не е безгрешен, но вярва, че патриархът е заблуден от финансови акули, плуващи в БПЦ още от времето на дядо Неофит. Разкрива, че по аналогичен начин след мнима ревизия и искане на подкуп за 300 хиляди лева бил махнат и самоотверженият игумен на манастира „Седемте престола“. Преди време отец Венци също бил обявен за грешник и вече е натирен да служи в кв. „Люлин“.
Донос
„Докъде я докарахме – духовници да бъдат наказвани, защото имат морал! Ние няма да мълчим. Защото, който мълчи пред неправдата, става съучастник“, коментира една от енориашките в социалните мрежи, където върви петиция в защита на попа от кв. „Модерно предградие“. В нея вече са се подписали стотици столичани.
В същото време обаче служител на Софийска митрополия разкри пред „Телеграф“, че истината не е черно-бяла. Отец Серафим имал сериозни нарушения, та затова бил махнат от патриарха. И тепърва щяло да се разбере защо.
Отец Серафим се подчини на патриарха и вече служи в село Росоман.
Кой крив, кой прав – не се наемаме да кажем. Така или иначе свещеникът „е на път да влезе в черния списък на БПЦ, откъдето няма излизане“, коментират неофициално клирици.
Лидер
От известно време т.нар. лагер на дисидентите се оглавява от архимандрит Никанор, бившия игумен на Църногорския (Гигинския) манастир „Св. св. Козма и Дамян Асийски“. Той е чест и желан гост във вестникарски рубрики и тв студиа. Това обаче е само в светския живот, защото в живота на БПЦ архимандритът е зачеркнат с дебел маркер, след като изпадна в немилост пред Негово светейшество патриарх Даниил. В резултат в момента бившият финансист и брокер е добре дошъл в атонския манастир „Есфигмен“, но не и в някоя от родните обители, било в Софийската, или някоя друга епархия.
Драма
Древногръцката драма по оста София-Гигинци взе да назрява още около 20 юни миналата година, когато чрез тайно гласуване Светият синод определи тримата митрополити, които щяха да се борят за бялото було на упокоилия се през март дядо Неофит. Това бяха Гавриил Ловчански (73 г.), Григорий Врачански (53 г.) и Даниил Видински (52 г.). Изборът на тримата безспорно достойни владици бе повлиян до немалка степен и от обществените разломи, които не подминаха и православието. В резултат се формираха няколко лобита, които се борят и до днес в Синода. А именно архиереите (както и миряните) се разделиха спрямо причините за войната в Украйна и осъждането на руската агресия, от една страна, а от друга – спрямо ролята на Вселенската патриаршия и Вартоломей, считан от някои за еретик заради опитите му да оглави като източен папа православието и да го сближи с Ватикана.
Десет дни дни по-късно, току след Петровден, за нов български патриарх бе избран Видинският митрополит Даниил. Волята на Църковния събор, включващ духовници и миряни, бе определена за изненадваща. Освен че не се сочеше като фаворит, Даниил не се вписваше и в доминиращата линия на Църквата – не осъждаше властта в Москва като единствен виновник за войната, както и Църквата там, която я оправдаваше.
Освен това бе войнствено настроен и спрямо опитите на Вартоломей да се меси в другите поместни църкви, в това число и нашата. Изгледът за новия курс на БПЦ не се понрави на мнозина прозападни и прогръцки представители както от висшия, така и от нисшия клир. Ала само отец Никанор взе да говори по тези теми публично, докато други свиха знамената за по-добри дни или започнаха да действат подмолно. А може би все пак някои решиха и да спазят традиционния християнски мироглед, идващ от посланието на апостол Павел до римляните: „Всяка душа да се подчинява на върховните власти, защото няма власт, която да не е от Бога; и каквито власти има, те са от Бога наредени. Затова, който се противи на властта, противи се на Божията наредба“ (Рим.13:1-2).
Знак
Знаково на празника на светите Козма и Дамян (1 юли) Никанор отиде в храм „Св. Александър Невски“, където архиереят имаше служба и му връчи оставката си. Патриархът мъдро не я прие с думите, че имал планове за него. В следващите месеци отношенията им охладняха още повече.
Заради крамоли и геополитика отец Никанор по-често служи в съседна Гърция, отколкото в България.
Отец Никанор често критикува действия и решения на дядо Даниил,в това число и опитите му на фона на агресията сред младите да прокара вероучението (предмета „Религия“) в училищата като задължително. Изглежда, софийският владика не му остава длъжен, защото наскоро архимандритът се оплака, че митрополията бави одобрението на новите монаси в Църногорския манастир. „Който сее ветрове, жъне бури“, коментира целомъдрено по този повод един столичен духовник. Надявайки се, че бурите ще подминат поне възстановената от него обител, през зимата Никанор се оттегли като неин игумен. Междувременно сподели в социалните мрежи (където е хиперактивен), че вече си „е стегнал куфарите“, вероятно очаквайки отлъчване.
Шило
Според някои коментари шило в торбата на Даниил се оказа и ексцентричният архимандрит Дионисий. По ирония на провидението именно той организира патриаршеската му интронизация лани, при това като по ноти. Считаният за паркетен калугер даваше акъл дори на военните къде да заковат червения килим, по който после Даниил мина триумфално от Синодалната палата до катедралата „Св. Александър Невски“. После каза добри думи за новия пастир на Божия народ от сорта, че човешките схеми при избора му не са сработили, т.е. по Божия воля се е възкачил на трона.
Дионисий поръчал червения килим, доставен от военните, по който мина патриарх Даниил при избора му за глава на БПЦ преди точно година.
Скоро обаче дойде обратът и Дионисий започна да го хейти, вадейки някакви случаи от миналото от времената на църковния разкол, когато Даниил е бил калугер в манастира „Св. Пантелеймон“ над Добринище. Тогава бил станал свидетел на убийството на отец Стефан Камберов, който падна жертва във войната между двата враждуващи синода. За този грях в затвора вече лежаха близо петилетка отец Малин Сакарев и клисарят Борис Еринин. А що се касае до патриарха, прокуратурата излезе със съобщение, в което окачестви новите твърдения, че бил свидетел, като „неверни“.
Заря
Богослови изтъкват, че самият Дионисий вероятно е обърнал палачинката срещу Негово светейшество, защото пак не са се случили отколешните му въжделения да стане епископ. Освен това не бил служил в никой манастир, а има титлата архимандрит. В национален план той се прочу за сефте, докато бе предстоятел на патриаршеската катедрала в центъра на София. На Великден през 2016 г. поръча заря и духов оркестър по гръцки тертип, с което скандализира доста от консервативните вярващи. Оказа се, че имал и някои канонични провинения и в богослужението си. В резултат протежето на покойния вече Доростолски митрополит Иларион бе отстранено не само от храма, а бе поставено и под запрещение, което значи, че няма право да служи в нито една църква. После се появи начело на демократичните протести срещу прокурора Гешев и властта. През юни 2022 г. Светият синод на БПЦ реши да го накаже, като го изпрати в Рилския манастир за изправление. Въпреки отделената му там килия Дионисий така и не се появи.
Не минава протест без Дионисий.
Въпреки че такива крамоли има във всяка поместна църква, у нас изглежда те са в унисон с ширещото се разделение сред владиците в Синода. Показателно е, че те не се събраха дори за опелото на игумена на Зографския манастир дядо Амвросий в храм „Св. Неделя“. А миналия 11 май не изпратиха свой представител при интронизацията на неговия наследник Гавриил.
Дядо Неофит заточи Гелеменов на гробищата
Най-старият църковен „дисидент“ от времето на демокрацията е отец Георги Гелеменов. Завършилият екзорсизъм в Рощок, Германия, духовник от години бе трън в петата на двама патриарси. Първо на Максим, след това – на Неофит. Духовникът е родоначалник на патриотичните формации у нас, като регистрира първата такава партия – БХДП (център).
Покойният патриарх Неофит
По времето на политическия преход той имаше залитания към националсоциалистически идеологии и ходеше с расо и... кубинки. Но бе наказан не заради смесването на политиката с християнството, а защото отслужи панихида в памет на католическия духовник Йежи Попелушко.
отец Гелеменов
С това отец Гелеменов реши да отдаде почит на капелана на варшавския профсъюз на „Солидарност“, убит през 1984 г. от служители на комунистическите служби за сигурност на Полската народна република. Заради този икуменически грях отец Гелеменов бе пратен да служи на Централните софийски гробища от Неофит (тогава гл. секретар на Синода), където прекара цялата си кариера.
