И гра на нерви с изчакване до трето класиране в немалко случаи носи успех и дори деца с по-нисък бал могат да се запишат там, където най-много искат.
Това коментираха пред „Телеграф“ родители, учители и експерти в сферата на образованието.
Официалното кандидатстване на седмокласниците за място в предпочитаните гимназии започва днес. Подаването на документи за участие в държавния план-прием се извършва изцяло онлайн до четвъртък (10 юли) включително. Регионалните управления по образованието (РУО) са създали възможност за съдействие на родители и деца, като учители ще подпомагат процеса по кандидатстване в училищата. Първото класиране ще бъде обявено на 14 юли, а от 15 до 17 юли учениците ще могат да се запишат в паралелките, в които са приети, или да подадат заявление за участие във втория етап на класирането.
Дати
Следващите важни дати, с които бъдещите осмокласници и техните семейства трябва да са наясно, са 21 юли (дата на обявяване на резултатите от второ класиране) и 25 юли, когато ще бъдат обявени свободните места за трето класиране. На 28 и 29 юли ще се приемат заявления за участие в него, а на 30-и ще станат ясни резултатите. През август ще бъдат обявени незаетите бройки ще се проведе четвърти етап на класирането, в който по-традиция участват най-слабите ученици. След него може да се получи записване само в училищата, в които директорите са утвърдили останали свободни места. От Министерството на образованието и науката (МОН) ще утвърдят държавния план-прием в 8-и клас на 12 септември.
Разпределение
При разпределянето на желанията и предпочитаните училища и паралелки експертите съветват учениците да се съобразят с резултатите, които са постигнали на националните външни оценявания (НВО) по математика и български език и литература (БЕЛ) и формирания бал. След анализа на резултатите, който бе представен в петък, не се очакват драстични разминавания спрямо минималния бал, с който ще се влиза в най-предпочитаните училища в страната в сравнение с миналата година. Повишението на резултатите по БЕЛ се компенсира в известна степен от тези по математика по отношение на средното ниво. Иначе на НВО по точната наука тази година бе отчетен тригодишен рекорд по отношение на броя ученици, постигнали максималните 100 точки – 320.
Средното постижение на седмокласниците по БЕЛ тази година е 55,91 т., което е приблизително с точка повече от предходните две години. Пълни 100 точки са постигнали едва 16 ученици. Като цяло децата се справят успешно със задачите с избираем отговор. Средният брой точки на тях е 20,8, което е 65% от максималния на тези задачи. При литературните задачи с избираем отговор с най-висок процент успеваемост – 85%, е задачата, която изисква определянето на основната идея на стихотворението „Стани, стани, юнак балкански“.
Преразказ
Преразказът от името на неутрален разказвач показва, че по-голямата част от учениците са успели да се справят с поставената дидактическа задача. Средният брой точки е 18 от максимални 35 точки, което е съпоставимо с резултатите в последните години. Седмокласниците са се справили сравнително успешно със задачата за редактиране. Въпросите със свободен отговор обаче са по-трудни за тях. Средният брой точки от тези задачи е 35,1, което представлява от 51,6% от максималния по тези въпроси. Известни затруднения се забелязват при откриване на правописни, пунктуационни грешки и такива при членуване.
По региони най-висок е средният резултат по български език и литература в София-град, Варна и Смолян, а най-нисък в Разград, Кърджали и Сливен.
Средният резултат по математика е 42,74 точки, който е съпоставим с миналогодишния и с над 7 точки повече този от 2023 година. Продължава тенденцията за повече задачи с практическа насоченост в тестовете от националното външно оценяване, като по математика тази година те са почти 40%.
Голям процент седмокласници (82%) успешно се справят с намиране на класическа вероятност, а три четвърти от учениците разпознават и прилагат формулите за съкратено умножение. 74% разпознават математически модел в конкретна ситуация. Предизвикателство е намирането на лице на равнинна фигура в координатна система. Също така седмокласниците се затрудняват да съставят модел на реална ситуация и да я преобразуват в математическа задача. Статистиката по региони показва, че най-добри резултати по математика са постигнали учениците в София-град, Варна и Смолян. Най-ниски са точките в Сливен, Враца и Видин.
Догодина ще изчисляват калории на интегрални изпити
Министерството на образованието и науката (МОН) обмисля въвеждането на интегрални изпити, обединяващи математика и природни науки още от следващата учебна година, като министър Красимир Вълчев уточни, че това не би трябвало да затрудни толкова децата. „Ще има задачи, в които да се комбинират математическите познание с тези по биология, химия, география, физика и астрономия. Промяната за следващата година ще бъде с малка крачка, за да дадем сигнал към учениците да учат с разбиране. Ако задачите са 24,6 от тях ще са интегрални от природните науки. Може например да се изчисляват калории или географски координати“, коментира Вълчев. Целта е да спре сериозното подценяване на природните науки.
След две години предстоят промени и в изпитите по български език и литература, които също ще имат повече практически задачи, свързани с обществените науки.
Според министъра резултатите на учениците след изпитите в седми клас са сходни с тези от предишните години. „Миналогодишният и тазгодишният випуск са със сходни поколенчески характеристики. Дефицитите са свързани най-вече с трудността да се решават практически задачи, невъзможността да се прилагат знанията“, коментира Красимир Вълчев. И допълни, че основната реформа е да се освободи повече време на учениците.
Отпуснаха пари за екскурзии от 2 до 5 дни
Правителството отпусна миналата седмица 11,8 милиона лева за ученически екскурзии по националната програма "България - образователни маршрути". Училищата могат да избират за пътуванията си от над 800 обекта в страната с културно, историческо, образователно и познавателно значение. Пътуванията може да са от 2 до 5 дни. При тях от бюджета ще се покриват нощувки, храна, транспорт и др. Училищата ще избират от няколко тематични области като история и археология, биология, география, изкуства, архитектура и др.
