Както всяка друга индустрия, музикалният шоубизнес в България не страда от липса на скандали.
Тук не взимаме страна и не казваме кой е прав – просто правим компилация от скандални моменти в българската музика, които все още се помнят в публичното пространство.
Сълзи
Напоследък попфолк средите не могат да се укротят и изглежда, певицата Диона все попада в центъра на скандала. Всичко започна, когато тя сподели в собствения си канал дуета си с Андреа, озаглавен „Бившата“. Макар феновете да показват любовта си в коментарите, се оказа, че русокосата бивша на Кубрат Пулев не е искала парчето да излиза. Въпреки това, по думите на Диона, двете са се разбрали и песента все пак остава в интернет пространството, като в момента има над 160 хиляди гледания. Същото обаче не може да се каже за песента, която тя качи като изненада заедно с Теди Александрова. В емоционално лайв видео, видимо разстроена, Диона каза, че е получила обаждане от Александрова, което не е завършило добре. „Каза ми, че аз съм много под нейното ниво и най-добре да спра да се занимавам с музика и не иска по никакъв начин да се асоциира с мен“, споделя през сълзи тя. Явно изненадата е проработила, но по негативен начин, и песента вече е премахната от YouTube. „Просто много хора ме питаха за песента и исках да я споделя с последователите ни“, допълва през сълзи, видимо засегната. Диона прие, макар и да не ѝ се иска, мнението на Теди Александрова и сподели, че вече няма да я търси и ще се дистанцира от нея.
Манджа
Наскоро фолклорната музика също не се размина без кавги, като този път потърпевша беше певицата Райна. Нейна колежка – Радостина Паньова, направи песен с името „Тежко мина, докторе“, която, по всичко личи, е заимствана от една от най-популярните песни на Райна – „Тежко мина младостта“. Песента на Паньова бързо беше премахната от YouTube, тъй като „Пайнер“ посочиха, че са засегнати авторски права, а самата тя написа: „Кой има право да краде народна песен? Кой има право да краде гласа на народа? Песента е народна, предавана от уста на уста, записвана в различни варианти и позната от десетилетия. Не мога да мълча, когато се използват административни инструменти, за да се заглуши гласът на народната музика. Очаквам фирма „Пайнер“ да оттегли претенциите си, а видеото ми да бъде върнато, за да може песента да достигне до всички, за които е предназначена – народа.“ Беше направен втори опит за качване на песента, който завърши по същия начин – премахване от платформата за видеосъдържание. Оказа се, че песента е авторска – Теофил Гешев е създател на музиката, текста и аранжимента. В момента „Тежко мина младостта“ има над 22 милиона гледания, а Райна коментира единствено пред „Телеграф“: „Много се разду тази манджа.“ Това не е първото посегателство над песента ѝ – още през януари ученикът на Бинка Добрева Теди Стефанов бе докладван за открадната песен със заглавие „Тежко мина младостта“.
Мадам
Преди известно време в социалната мрежа Facebook се появи пост от група „Обратен ефект“, който предизвика вниманието на фенове и почитатели. Заформи се „триъгълен скандал“, в който те обвиниха 100 Кила и Иво Димчев за песента им „Баница“, както и дуета между Константин и дъщеря му Мариана – „Няма да се дам“, че са заимствали тяхната „Моля ви, мадам“. „Толкова се радваме, че песента ни „Моля ви, мадам!“ се е харесала чак до... заимстване. И то от такива ГОЛЕМИ имена! Нищо, не сме дребнави, пък и не ни е за пръв път – явно вече сме народно творчество. Само че следващия път поне едно: „Йо, братле, ще крадем от теб, ок ли си?“ да чуем, а? Да ви е сладко. Вдъхновението понякога има вкус на... нафталин, а и на други неща“, написаха „Обратен ефект“. Константин се въздържа от коментар по темата, но варненският рапър 100 Кила не им остана длъжен: „Чудно ми е дали вие звъннахте на Майкъл Джексън да му кажете едно „Хей, братле, ще крадем от теб“. Така че, не го приемай толкова навътре – та ти си в същото положение. Иначе да, кефите ме, ама като не се правите на ударени“, написа той, като пресподели оригиналния пост.
Мелодия
В хип-хопа и рапа съществува практика, наречена „семплиране“. Тоест – реже се дадена част от вече съществуваща песен и се променя по такъв начин, че да придобие нов смисъл и звучене. Обикновено това не е проблем, особено когато източникът е споменат, но тук става въпрос за нещо малко по-различно. Миналата година през август излезе мегахитът на Вирго, Криско и Боро Първи „Откачалки“. Песента доби изключителна популярност, като в момента има над 11 милиона гледания в YouTube, но от Instagram профила „Чуй туй“ споделиха доста интересно видео. В него сравняват българската песен с тази на Tommy Richman Devil is a Lie, която излиза през юни същата година. Определено има сходства в мелодията, но по-интересното е, че и в двата клипа присъстват почти еднакви автомобили. Рапърите не са коментирали ситуацията, което може да значи, че са купили правата – или просто е невинна закачка. Кой може обаче да забрави песента на „кръстника“ на българския рап Спенс и по-точно – „Писна ми“? И до ден днешен това е една от най-известните български хип-хоп песни, чиято музика за съжаление не е оригинална. Бийтът е от песента на Jay-Z Where I'm From и тук няма семплиране – всичко е едно към едно. Дори някогашният му враг Мишо Шамара използва този факт срещу Спенс многократно. Въпреки това „Писна ми“ остава иконична и любима песен на поколения българи.
Скандал на дебютното БГ участие на Евровизия
Годината е 2005-а и България решава да избере представител за „Евровизия“ чрез певчески конкурс. В него участват големи имена като Васил Найденов, Б.Т.Р., Орлин Горанов, Графа, Устата, както и Софи Маринова и Слави Трифонов, който реши да взриви сцената и ефира. На живо той обяви, че няма да пее, защото е получил информация, че конкурсът е купен. Държейки Софка под ръка, той се обърна към публиката с обвинение, че надпреварата ще спечели група „Каффе“ с песента си „Лорейн“, което им е струвало 50 хиляди лева, след което напусна сцената. Все пак зрителите изчакаха да видят кой ще е победителят и Трифонов се оказа прав. Група „Каффе“ спечели конкурса под освиркванията на препълнена Зала 1 на НДК. „Лорейн“ завърши на 19-о място в това издание на „Евровизия“.