В идеоклиповете в стил Trad wives (съкратено от традиционни съпруги) станаха популярни в социалната мрежа TikTok. Това е съдържание, публикувано от жени, обикновено от религиозни общности, които насърчават семейните ценности.
Тези (не)традиционни домакини прекарват много време зад печката и приготвят на показ сложни ястия от нулата. Три от най-ярките представители на традиционните съпруги са известният бивш модел и настояща майка на три деца Нара Азиза Смит, която снима сложно готвене в модни тоалети; блондинката Ести Уилямс и Жасмин Динис, горда майка и страстна последователка на Исус, както сама се описва.
Лайфстайл
„Традиционните съпруги“ са добре поддържани жени, които дават приоритет на семейните ценности, отглеждането на деца и воденето на домакинство. Тези жени водят лайфстайл блогове, в които просто показват живота си: като правило те не работят, готвят много, отглеждат деца и открито или косвено демонстрират своята привързаност към патриархалните принципи.
Западните медии виждат движението на търговските съпруги като огромен проблем, обяснявайки, че то нарушава правата на жените. Те вярват, че тази тенденция е измислена предимно от самите мъже, за да се върне обществото към по-традиционните ценности.
Например колумнистът на New York Times (NYT) Джесика Грос нарича „традиционни съпруги“ консервативни християнки, които „предпочитат да поемат традиционна или ултратрадиционна роля в брака, включително убеждението, че мястото на жената е в дома“.
„Съдържанието на Trad wives не е предназначено за жени. Тя е за мъже, които искат покорни съпруги”, убедена е Джесика Грос.
Според журналистката „традиционните съпруги“ показват радостта, която тези жени изпитват от „подчиняването на съпрузите си, защото според Библията подчинението не означава малоценност“. „Те носят дрехи в стил 50-те години на миналия век или ходят боси в прозрачни дълги рокли“, пише Грос. Колумнистката вярва, че съдържанието в стил „традиционни съпруги“ е „засилена провокация“, в която жените, които не са съгласни с тези ценности, са представени като „съпротивляващи се на истинската си природа“.
Колумнистът на Guardian Хадли Фрийман на свой ред отбелязва, че единственото нещо, което отличава „традиционните съпруги“ от жените от 50-те години на миналия век, е медийният капитал, който използват, за да популяризират своите вярвания. На същото мнение е и Моника Хесе от The Washington Post.
Жаклин Динис
Американският историк Жаклин Бийти казва, че тревожното за популярността на съдържанието в стил "традиционни съпруги" е, че жените са започнали да рекламират начина си на живот като единствения "жизнеспособен или за предпочитане". „Те насърчават много нереалистична визия за домашния живот“, казва тя.
„Истинският проблем е, че идеалната картина на традиционните съпруги се бърка с обикновеното майчинство вкъщи. Това разрушава реалистичните представи за домакинската работа”, смята Бийти.
Пропаганда
Някои дори свързват виралността на съдържанието на търговски съпруги с политическата пропаганда. „С техните изкусни изображения на домашното блаженство те създават търсене на политики, които насърчават или дори призовават жените да се придържат към традиционните роли. „Те отвличат вниманието на публиката си от политици, които в услуга на тази визия разрушават демокрацията и подкопават правата и свободите“, казва писателят и водещ на подкаста White Picket Fence Джули Колер.
Брюнетка
Една от най-известните представителки на движението Trad wives е бившият модел и майка на три деца, 23-годишната Нара Азиза Смит. В своите видеоклипове тиктокърката приготвя всички ястия и дори напитки от нулата.
„Моите дребосъци си играеха в задния двор и ме помолиха да направя сок Capri Sun“, започва Смит своето видео в TikTok, в което тя прави на децата си порция натурален плодов сок със собствените си ръце.
Трябва да се отбележи, че бившият модел приготвя сока с перфектен грим и в доста обемна лимонена плисирана рокля, ръчно изработена от модната марка J'amemme, струваща 1250 евро.
„Трябва да готвиш в булчинска рокля, много по-удобно е“, „Аз нося същата рокля, когато готвя ориз и грах“, шегуват се коментатори с тоалета на моделката или подчертават, че това е идеалното облекло да се запържи лук.
На шега, на майтап, но видеото на домакинята в модна рокля събира повече от 54 милиона гледания, пет милиона харесвания и над 40 хиляди коментара. В другите си видеоклипове брюнетката Нара Смит прави извара от мляко, преди да направи сирници, и вместо да купува готова напитка Fanta, която съпругът й Лъки Смит обича да пийва с храната, тя я приготвя сама.
В друго видео, публикувано в TikTok, младата домакиня приготвя вечеря от зеленчуци, риба и хумус за родителите си, които ще им дойдат на гости. Този път тя е облечена в снежнобяло голямо бомбър яке с обемни ръчно изработени цветя от марката Selezza London, което струва 886 долара.
„Това съм аз, когато си купувам дрехи, но няма къде да ги нося“, „Това е най-нереалистичната ситуация, която съм виждал“, „Тя буквално казва: никога не забравяйте, че бях модел, милички“, „Това не е смелост, а идиотщина!“, „Изглежда, че тя готви вечеря в тоалет на Met Gala“, пишат потребители в коментарите към видеото.
Нара Азиза Смит започна да готви и домакинства малко след като се омъжи за известния модел Лъки Блу Смит само шест месеца след като се запознаха. Смит е мормон и е израснал в Юта, както много членове на религията. Малко след сватбата си през февруари 2020 г. двойката се сдоби с дъщеря Ръмбъл Хъни през октомври 2020 г. и син Слим Изи през януари 2022 г. През април 2024 г. се роди другата дъщеря на двойката - Уимси Лу.
„След като имам деца, реших да се насоча към създаване на съдържание за социални медии - сега това е, което правя и наистина го обичам”, казва Нара Смит.
Днес акаунтът на бившия модел има повече от 4,5 милиона абонати в Инстаграм и към 10 милиона в TikTok. Видеоклиповете на Смит, готвеща в скъпи модни тоалети, разказани от нейния вял глас зад кадър, събират десетки милиони гледания.
Самата Нара Смит, в отговор на това, че е етикетирана като търговска съпруга, казва, че хората не виждат пълната картина на нейния живот. „Концепцията за традиционна съпруга, каквото и да означава това, не се вписва в главата ми“, отбеляза тя в интервю за списание Harper's Bazaar.
„Не ме виждате да се качвам на самолет, да летя до Ню Йорк, да си сътруднича с марки, да летя обратно, всичко това с новородено бебе. Плащам данъци, снимам съдържание и обличам децата си. Слагат ме в кутия само защото хората си мислят, че всичко, което правя, е да се крия в кухнята, което е странно за мен. Аз съм работеща майка, която управлява деня си по различен начин от жените, които работят от понеделник до петък от девет до пет.
Блондинка
Много „традиционни съпруги“, за разлика от Нара Смит, открито се идентифицират с това движение. Например тиктокърката Ести Уилямс не само готви сложни ястия от нулата, но и буквално изглежда като жителка на Америка от 50-те години: тя къдри русата си коса на ролки или с маша и носи престилка в кухнята. Момичето е омъжено за обикновен електротехник, в името на брака, с когото напуска колежа през 2020 г.
Ести Уилямс
В едно от видеата си Уилямс обяснява какво означава терминът за нея. „Традиционната съпруга е жена, която избира да живее според традиционните ценности, ултратрадиционните роли на половете, където мъжът работи, осигурява семейството, а жената остава у дома, домакинства, грижи се за къщата и децата“, казва тя.
Уилямс вярва, че традиционните съпруги не са движение, защото вярва, че никой не насърчава умишлено традиционните ценности. „Хората просто живеят този живот, показвайки начина си на живот. „Вярвам, че целта на живота ми е да бъда домакиня“, отбелязва блогърката.
„Това не означава, че се опитваме да отнемем това, за което жените са се борили”, казва блондинката.
„Изчакайте да поиска развод“, „Какво ще стане, ако мъжът си намери друга такава домакиня?“ – част от критиките на последователи на блогърката. Други се съгласяват с мнението на Уилямс, че всяка жена има право да избира дали да работи, или да бъде домакиня.
„Не исках да страдам така в училище или на работа, исках да разбера каква е целта ми. Когато станах силна духовна жена, го разбрах”, казва Ести.
В допълнение към готвенето и грижата за дома тя смята, че отговорността на жената е да посрещне съпруга си от работа добре поддържана и също така насърчава жените да избягват ненужни разходи, несвързани с ежедневието: да не пият кафе извън дома, да не си правят маникюр и други козметични процедури в салоните и да празнуват рождените дни у дома. Акаунтът на блогърката в TikTok в момента има повече от 200 хиляди абонати ,а в Инстаграм са 115 000.
Религия
Други традиционни жени, като блогърката Жасмин Динис, не одобряват жените, които дават приоритет на кариерата си. „Горда майка, предана съпруга и страстна последователка на Исус“, така описва себе си блогърката в официалния си сайт.
„Моята вяра в Исус е моят водач, който ми дава сила и цел. Тя оформя моята гледна точка за майчинството, взаимоотношенията и предизвикателствата, пред които се изправям, като ми позволява да подхождам към всеки ден с благодат и благодарност”, казва Жасмин Динис.
Тя прекарва цялото си време в готвене и грижи за къщата. Във видеата си блогърката пече хляб, приготвя тесто за паста и прави домашни сиропи за кашлица. Заедно със съпруга си блогърката отглежда две деца - дъщеря и син.
Истинската радост може да се намери не в работата, а в семейството и религията. Тези две неща са тясно свързани за Динис: във видеоклиповете си тя говори за това, че според Библията мястото на жената е до мъжа. Според тиктокърката мъжете искат да видят до себе си не кариеристка, а жена, която се грижи за къщата и децата.
„В свят, в който жените учат децата си, че единствената им цел е да отидат в колеж и да си намерят добра работа, аз уча моето малко момиче да живее премерен живот, да бъде библейска жена, която иска съпруг и красиво семейство, на което да служи всеки ден”, казва Жасмин.
В своите видеоклипове Динис насърчава своите абонати да обичат и да служат на Бога. Тя също така твърди, че домакинството не е свързано с красиви къщи и перфектни ленени рокли или ястия, приготвени от нулата. „Това е избор да служим на Бог в малките неща, които правим всеки ден“, смята блогърката. Акаунтът й в TikTok има повече от 72 хиляди абонати, 277 000 я следват в Инстаграм.
Мисия
Съдържанието, което "традиционните съпруги" (или тези, които се смятат за такива) публикуват онлайн, предизвиква доста разгорещени дебати онлайн. Някои твърдят, че тези жени имат положително влияние върху по-младото поколение. Други смятат, че ролята на щастлива домакиня е добра, докато съпругът не поиска развод. „Седях си вкъщи, беше страхотно, докато съпругът ми не се разведе с мен. Никой не оцени ролята ми на домакиня“, пише потребителка на TikTok под видеото на Жасмин Динис.
Някои обвиняват „традиционните съпруги“ в насърчаване на религията и патриархалните ценности. „Хората не осъзнават ли, че това е мормонска пропаганда?“, казва потребител на TikTok за популярността на съдържанието в стил „традиционни съпруги“. Една от основните задачи на мормоните, пояснява той, е да разпространяват словото си, те са един вид мисионери, винаги трябва да се стремят да обърнат хората към тяхната религия, защото това е правилно, излъчва правилния подход към живота. Всичко, което мормоните правят, съдържа призив за присъединяване към църквата, дори и да не призовават за това открито, както прави например Нара Смит. Тя никога не споменава мормонизма в социалните си медии.
Мнозина в коментарите под видеото се съгласяват с предположението на автора. „Като бивш мормон това беше първото нещо, за което се сетих“, „Не разбирам как хората не осъзнават това“, пишат коментатори.
Нара Смит
Като друг аргумент в полза на това, че Нара Смит насърчава мормонизма, се цитира фактът, че тя наскоро публикува видео, в което със семейството й пътуват до Юта, за да посетят американската мормонска фермерка Хана Нийлман, известна онлайн като Ballerina Farm и известна в TikTok като „идеалната традиционна съпруга“.
„Уплашен съм от този груб и агресивен маркетинг на религията, какво става?“, „Култовете популяризират и спонсорират съдържание, винаги е било така“. „Кампанията за умовете и душите е древен занаят“, възмущават се някои потребители на TikTok, докато други горещо аплодират традиционните домакини в нета.
„Видеоклиповете на тези жени и феминистки са възмутителни” - така блогърът в TikTok @saintjenni обвинява „традиционните съпруги“ в насърчаване на патриархални ценности. „Капитализмът не дава на повечето майки възможност дори да прекарат малко време с децата си, камо ли да им приготвят храна от нулата. Жени като Нара Смит продават начин на живот, на който патриархатът е научил жените. Нищо от това, което излъчват, не е феминизъм“, казва блогърът.
В крайна сметка видеоклиповете на „традиционните съпруги“ неизбежно пораждат дискусии относно правото на избор на жените. „Ако една жена избере да бъде домакиня, това няма нищо общо с патриархата. Нека не унижаваме жените, които избират този начин на живот“, пише коментатор.
„Никога няма да спра да повтарям, че феминистките винаги казват, че е въпрос на избор. Една жена може да избере да бъде майка и това не е лошо”, смята друг потребител на TikTok.
