0

П о това време на годината има едно име – на Марая Кери. Може да се спори дали това носи повече позитиви, отколкото негативи. Тя е това, което е на екрана Маколи Кълкин. Тя е Снежанката на Дядо Коледа. И вероятно и правнуците ни ще слушат нейните коледни песнички, защото традициите повеляват така.

На 53 тя е замръзнала някъде около 30-те. И като външност, и като сценично въздействие. Но не може да не й се отчете откъде е тръгнала и докъде е стигнала. От 1990 г., когато издава първия си солов албум, който според добрата традиция на много музиканти кръщава на себе си. Разбира се, тя се надява на успех и работи много усилено за това, но със сигурност никой не очаква толкова зашеметяващ старт. Въпреки факта, че първите продажби на албума са ниски, цели четири от нейните дебютни сингъла - Vision of Love, Love Takes Time, Someday и I Don't Wanna Cry - оглавяват американските класации, а самият албум й донася първите статуетки "Грами" през 1991 г.: в номинациите "Най-добър нов изпълнител" и "Най-добър поп вокалист". Албумът е продаден в над 15 милиона копия по света досега.

Сравнение

Точно в този момент певицата започва да се сравнява с друга нашумяла изпълнителка - Уитни Хюстън. Не без причина, защото продуцентите и на двете изследват R&B стила, опитвайки се да създадат нов жанр, да го облагородят и модернизират. Така например в песента Vision of Love (която Кери композира преди доста време) темпото е променено на по-бързо, така че да прилича по-малко на стила от 50-те. В тази песен Кери демонстрира не само невероятните си вокални способности и огромен диапазон. Певицата говори за детството си: колко тежко й е било, за трудностите в семейството и развода на родителите си.

Много критици казват, че именно от тази песен поп изпълнителите се влюбват във вокалните мелизми (орнаменти в мелодията). Марая изпълнява толкова сложни и брилянтни пасажи с гласа си, че не всеки успява да ги повтори.

Работохолизъм

Марая е известна със своята продуктивност, през 90-те години тя издава албуми почти всяка година. Тя не прекъсва изпълненията си и работи в студиото. И прави всичко това качествено и талантливо. Синглите се превръщат в хитове, окупират основните позиции в класациите, а самата тя все повече се превръща в любимка на хората. Образът на двайсетгодишната авторка на песни и певица, работеща върху песните си, както продуцентите планират, бързо завладява публиката.

във втория си албум - Emotions, Марая пробва нов госпъл стил и записва чувствената балада If It's Over. Тя се ражда почти спонтанно от американската певица и текстописец Керъл Кинг. Тя отлита за Ню Йорк специално, за да напише лирична песен за Марая.

Критиците говорят двусмислено за вокалните декорации на певицата. Някои дори се шегуваха, че нотите, които тя удря, са в толкова висок диапазон, че Кери вероятно скоро ще установи връзка с междугалактическа цивилизация. Но въпреки придирчивите журналисти именно този вокален стил успява да съчетае госпъл, соул и R&B и дори да предугади поп музиката от началото на 2000-те (слушайте песента You're So Cold - това е естествената Бритни Спиърс). Всичко това накара целия световен шоубизнес да легне в краката на 20-годишна певица.

През 1994 г. тя издава албума Merry Christmas, който включва (вече можете да кажете със сигурност) основния коледен поп хит: „Всичко, което искам за Коледа, си ти”. Всяка година около зимните празници той се издига на върха на всички класации, а други изпълнители са го отразявали многократно. Но никой не може да повтори възхитителния оригинал.

Претенции

В средата на годината текстописецът Анди Стоун заведе съдебен иск срещу Марая Кери за нарушаване на авторските права върху празничния хит All I Want for Christmas Is You почти 30 години след излизането му.

Стоун съди певицата за 20 милиона долара, съобщи The Guardian. Той твърди, че е съавтор на едноименната песен и не е давал разрешение за използването й.

По документи групата на Стоун Vince Vance and the Valiants записва и издава парчето си през 1989 г., а през 1993 г. и видеоклип към него. Ищецът обвинява Кери и нейния сътрудник Уолтър Афанасиеф, че са се възползвали от популярността и уникалния стил на неговата песен.

The Guardian подчертава, че тези песни имат различни текстове и мелодии. А също и че 177 записа са регистрирани в Службата за авторско право на САЩ под заглавието All I Want for Christmas Is You.

В делото се казва още, че адвокатите на Стоун за първи път са се свързали с певицата през 2021 г., но „не са успели да постигнат никакво споразумение“.

Песента на Кери е издадена през 1994 г. в четвъртия му студиен албум Merry Christmas. All I Want for Christmas Is You стана единствената песен в историята, която достигна номер едно в класацията три пъти, напускайки я напълно.

Страда от биполярно разстройство, брои овце, за да заспи

В откровено интервю преди време Марая Кери разкри, че е била диагностицирана с биполярно разстройство на личността. Певицата криела болестта, защото се страхувала, че ще унищожи кариерата си.

Според Кери тя е била диагностицирана за първи път с биполярно разстройство на личността през 2001 г., след като е била хоспитализирана с нервен срив и физическо изтощение. Певицата обаче се уплашила от диагнозата и не се подложила на лечение.

„Отказвах да повярвам“, казва Кери. „Живеех в изолация и се страхувах, че някой ще ме разобличи и ще каже на всички за болестта ми. Това беше твърде голямо бреме и вече не мога да го крия. Започнах лечение, обградих се с позитивни хора и се върнах към това, което обичам – да пиша песни.“

Животът на хората с биполярно разстройство е разделен на периоди на депресия и хипоманиакални епизоди, по време на които човекът изпитва прилив на настроение и енергия. Първоначално Кери мисли епизодите на хипомания за тежко нарушение на съня.

„Това не беше обичайното безсъние, когато лежиш, броиш овце и не можеш да заспиш“, спомня си певицата. - Работих много и много се притеснявах, че мога да обидя някого. Бях раздразнителна и се страхувах от нещо през цялото време. Оказа се, че изпитвам особена форма на мания. Мисля, че причината за моята депресия бяха ниските нива на енергия - чувствах се много тъжна и самотна - и се обвинявах, че не правя достатъчно за кариерата си.

Кери се решава да говори за болестта, за да не се чувстват самотни други хора с подобен проблем. „Болестта може да те изолира“, казва певицата. Но това не ви определя като личност. Болестта не ме определя и няма да позволя да ме надвие”, категорична е тя.