И зминаха 20 години, откакто първото BMW X3 дебютира на пазара. Дизайнът на оригиналното BMW X3 беше противоречив, но въпреки това моделът се превърна в пазарен хит и бестселър в продажбите. Това беше наистина една много добра кола, от която пазарът се нуждаеше в този момент. Две десетилетия и три поколения по-късно вече никой не се съмнява в успеха на BMW X3. През 2023 г. третото издание на X3 беше най-продаваното BMW в света и се превърна в гръбнака на марката. Кросоувърът стана глобалният бестселър на BMW, а това означава, че новото поколение трябва да продължи тази успешна история. За целта новата четвърта генерация на BMW X3 налага по-смел и по-уверен подход към сегмента. Новото поколение не наследява почти никакви компоненти от предишния модел и се превръща в сериозна конкуренция на по-големия си „брат“ X5, защото е пораснал, станал е по-мощен и е значително по-напреднал технологично.
Размер
Освен все по-атрактивния дизайн през поколенията основното е, че BMW X3 винаги уцелва точния размер. Той е малко по-голям от първото BMW X5 от 1999 г., с дължина от 4755 мм, широчина 1920 мм, височина 1660 мм и междуосие от 2865 мм, така че е достатъчен за всички семейства. С достолепния си външен вид, той изпълнява и представителна функция, като същевременно струва доста разумни пари за марката BMW, започвайки с цена от 110 хиляди лева. Това е така, защото предлага всичко, от което се нуждаете, но не ви залива в показен лукс. В интериора няма дървени декори, кристални детайли или дискотечно амбиентно осветление, но усещате, че салонът ви глези с първокласен комфорт и иновативни функции. Щедрото вътрешно пространство представя своята минималистична архитектура с невероятна грация, изглежда изискано, ефирно и се отличава с високо качество и приятни материали, като платената тапицерия на арматурното табло и вратите.
Арогантен
Предната част на новото BMW X3 е уверена и арогантна, а елегантната задна част с перфектно интегрирани светлини е сред най-добрите, които сме виждали от баварските дизайнери през последните две десетилетия. Дизайнът няма нищо общо с миналите поколения. Той е уверен и смел. Някои няма да го харесат и това е добре, защото BMW иска X3 да бъде поляризиращ, иска да бъде настоятелен и да предизвика дискусия. Предницата е може би най-спорната досега, светлините са малки и хоризонтални, докато бъбрековидните решетки са големи и натрапчиви. Истината е, че BMW X3 държи да се отличава в X-гамата на марката. Профилът е изчистен, със семпли линии и високо разположена контурна линия, докато задната част се дефинира от широки светлини, които имат дизайн на ракета или стрелка. В долната част на бронята на версията X3 M50 забелязваме и четирите истински накрайника на изпускателната система. Като цяло дизайнът на новото BMW X3 несъмнено е арогантен, но той не може да бъде объркан с другите баварски модели, като в същото време ясно се откроява и сред своите конкуренти в сегмента.
Вентилация
Новото BMW X3 е по-голямо от модела, който заменя и получава всички нови технологии на марката. Има огромен извит дисплей, който всъщност е съставен от два отделни екрана, зад който стои последното поколение на операционната система BMW OS9, базирана на Android. Пред погледа на водача се намира 12,7-инчовият приборен дисплей, свързан с централния 14,9-инчов сензорен дисплей на мултимедийната система. Има и опция за голям проекционен head-up дисплей на предното стъкло. Навигацията може да предава видео от пътя пред автомобила в реално време на централния дисплей, или на дисплея пред водача и да дава точни указания накъде да завием. За съжаление BMW реши да елиминира повечето физически бутони, така че достъпът до почти всички функции е през централния екран, но ще признаем, че BMW има може би най-добре проектираната система. В началото е малко объркващо, но бързо се свиква. Освен това BMW реши да запази въртящия се контролер на системата iDrive на централната конзола. Новата система за амбиентно осветление изглежда много красиво. Аудиосистемата Harman Kardon Surround Sound осигурява перфектен звук в салона. В просторното купе има много място, материалите са на очакваното високо ниво за премиум марка като BMW. Предните седалки могат да бъдат спортни или комфортни, тапицирани с кожа и оборудвани стандартно с отопление и опционално с вентилация. Те са много удобни и буквално прегръщат тялото на водача и пътника, осигурявайки оптимален комфорт. Облегалките на седалките от втория ред се регулират по наклон. Обемът на багажника е 570 литра, а при сгънати задни седалки товарният капацитет достига 1700 литра. Капакът на багажника е оборудван с електрическо задвижване.
Хибрид
Новото BMW X3 се предлага с два бензинови двигателя – с 4 цилиндъра X3 20 и с 6 цилиндъра – X3 M50. BMW премахна обозначението i от бензиновите двигатели и го запази за електрически модели. В гамата има и две дизелови модификации също с 4 и 6 цилиндъра, съответно X3 20d и X3 40d. Предлага се и един Plug-in хибриден модел X3 30e, който комбинира 2,0-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател с електромотор, интегриран в 8-степенната автоматична трансмисия. Базовият X3 20 е оборудван с мек хибриден 2,0-литров бензинов турбодвигател, който осигурява общо 208 к.с. мощност и 330 Нм въртящ момент. С този двигател колата се държи много добре както в града, така и на магистралата. Управлява се много естествено, шасито се усеща абсолютно сигурно, а задвижването на четирите колела xDrive ще ви спасява не само в снега, но и ще му се радвате в завоите, където явно предпочита да предава повече тяга към задните колела. Под капака на модела X3 20d има 2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател с мощност от 197 к.с. и огромен въртящ момент от 400 Нм в интервала от 1500 до 2750 об/мин, който е перфектно съчетан с плавно превключващата 8-степенна автоматична скоростна кутия. Двигателят издава дизеловия си характер при рязко ускоряване, но при равномерно шофиране само тихо мърка и отпива скромно от резервоара. Всъщност той е сдържан благодарение на мекия хибрид с мощност от 11 к.с. и 25 Нм, който помага за по-изострени реакции при подаване на газ. Турбодизеловият двигател е повече от достатъчен. Той е мощен, изискан и икономичен, като харчи средно между 5,8 и 6,5 л/100 км и осигурява автономен пробег от над 1000 км.
Спортист
Ако наистина искате да шофирате спортен кросоувър, по-добре изберете BMW X3 M50 от експертите на M GmbH. Тази версия разполага с 3,0-литров 6-цилиндров редови бензинов двигател с двоен турбокомпресор и мека хибридна система, които осигуряват общо 398 к.с мощност и 580 Нм въртящ момент. Резултатът от това е спринт от 0 до 100 км/ч за 4,6 секунди и максимална скорост от 250 км/ч. С този модел BMW отново успя да направи най-директния, най-прецизния и най-спортния модел в сегмента. Динамичният характер на новото BMW X3 M50 изпъква още повече, когато превключите на спортен режим. Кормилното управление става малко по-тежко, но окачването вече е значително по-твърдо, а бензиновият турбодвигател реагира мигновено, става по-агресивен и доставя мощност по-експлозивно. Всичко това е съпроводено с мощния ред на двигателя и дрезгавия гърлен звук на спортната изпускателна система. Шасито е предимно със задно задвижване и в завоите BMW X3 се движи предсказуемо и запазва стабилността си. Кормилното управление е директно и X3 послушно следва указанията от волана, но в същото време е готово контролирано да поднесе леко задницата. В същото време окачването, което е с по-твърди настройки, успява да овладява масата от почти 2 тона при X3 M50. В същото време големият кросоувър може да бъде комфортен и тих. Новото BMW X3 е просторен и практичен семеен кросоувър, който комбинира смел дизайн, изискан салон, нови технологии и вълнуващо задвижване. Колата е много приятна за шофиране и ще ви забавлява дори по време на скучното пътуване до работа. Освен това изглежда страхотно и заслужава отново да бъде бестселър.
Технически характеристики
BMW X3 M50 xDrive
Двигател 3,0-литров 6-цилиндров бензинов турбодвигател + електромотор
Скоростна кутия 8-степенна автоматична
Максимална мощност 398 к.с. (381 к.с. при 5200-6250 об/мин + 18 к.с.)
Максимален въртящ момент 580 Нм (540 Нм при 1900-4800 об/мин + 200 Нм)
Ускорение от 0 до 100 км/ч 4,6 секунди
Максимална скорост 250 км/ч
Комбиниран разход на гориво 7,7-8,3 л/100 км
Емисии на СО2 175-189 г/км
Цена на модела от 156 500 лева
