0

Р айна Кабаиванска бе отличена със специална златна плоча в Бусето, родния град на Верди. Така цяла Италия й отдаде специална почит. Неслучайно медиите на Ботуша я наричат Последната велика прима на операта. Тя дава смисъл на това изкуство в годините, когато то е водещо, и се залага на доброто пеене повече, отколкото на външните ефекти и въргалянето по сцената.

Тази плоча в Бусето е своеобразна звезда на славата. Вградена е в тротоара на централния площад, наречен на Джузепе Верди. Тази алея на славата съществува от 2020 г. и в нея са вградени плочи с имената на легенди като Мария Калас, Енрико Карузо, Артуро Тосканини, Джакомо Пучини, а сега там има и българско присъствие. Именно Райна Кабаиванска е от онези наши певци и музиканти, които правят да се говори за страната ни още в годините на социализма. Дори тогава има израз, че певци като Кабаиванска, Гяуров, Гюзелев и други внасят толкова долари в страната ни, колкото цялата икономика.

Република

Сега, когато примата бе отличена в Бусето, италианският вестник „Ла република“ написа: „Кабаиванска се смята за една от най-значимите оперни певици на всички времена. Приветстваха я Джована Коломбо, президент на Фондация и музей „Рената Теблади“, Анджела Споки - приятелка и бивш директор на Teatro Regio di Parma и кметът Стефано Невицати. В събота вечерта Райна Кабаиванска ще бъде почетен гост на Ла Скала в Милано за премиерата на „Силата на съдбата“. Това „събота“ всъщност бе на 7 декември. Ето какво написа местната преса за събитието. „Българската оперна дива Райна Кабаиванска беше една от най-стилните звезди, присъствали на откриването на сезона на миланската опера Ла Скала. Кабаиванска, която на 15 декември ще навърши 90 години, беше приветствана от останалите зрители при пристигането си в театъра“, отбелязва италианското издание „Кориере дела сера“.

По традиция сезонът в Ла Скала се открива винаги на 7 декември и се превръща в бляскаво дефиле на звезди на музиката, на киното, на театъра, на балета и на други форми на изкуството. Събитието не се пропуска и от италиански интелектуалци, телевизионни водещи, журналисти, политици и др.

„Не се чувствам на 90, особено тази вечер в най-великия театър на света. Да пееш е прекрасно. Да бъдеш в театър е едно чудо. Щастлива съм, защото животът ми минава между стените на театрите“, сподели великото сопрано пред италианската национална телевизия.

Още два празника очакват Райна Кабаиванска покрай нейния юбилей. На 15 декември в „Театро Павароти – Френи“ в Модена, в тържествен концерт ще се представят артисти от школата на българската прима в Нов български университет. 8 млади таланти и 4 утвърдени имена - Вероника Симеони, Витория Йео, Джузепе Инфантино и Хе Канг. В средата на януари елитната четворка, допълнена с друго голямо име от школата „Кабаиванска“ София Соловий, пристига в София за два спектакъла на операта „Адриана Лекуврьор“, посветени на рождения ден на тяхната обичана маестра. На 17 и 19 януари в Софийската опера и балет българската публика ще се наслади на вокалното майсторство и артистизъм от световна класа и ще стане част от „Годината на Райна Кабаиванска“, поредица събития по инициатива на д-р Георги Текев, изпълнителен директор и член на Настоятелството на Нов български университет, отбелязващи в България и по света юбилея на оперната прима.

А навръх рождения й ден, в неделя, в Нов български университет ще бъде открита изложбата „Моите будители“, посветена на артистичната, преподавателска и благотворителна дейност на Райна Кабаиванска.

90

На прага на своите 90 години Райна Кабаиванска има препълнената работна програма на млада жена. Води световен майсторски клас в Нов български университет, преподава в три италиански консерватории, подготвя оперни спектакли и концерти за младите артисти от своята школа в България и по света, приема в дома си звезди от световната оперна сцена за прецизиране на певческа техника и шлифоване на роли. „Винаги искам нещо ново да правя. Все още. И да давам“, признава оперната дива пред нейния сайт.

А тази година Райна Кабаиванска и Нов български университет бяха признати като най-успешния световен майсторски клас.

Глас

А самата прима казва пред БНР: „Има много добри гласове по земята. И тези млади певци са много добре информирани. Днес информацията е нещо гениално, защото по телефончето или по телевизията ти виждаш целия свят, знаеш кой какво прави на север, на юг и на запад. Така и моят майсторски клас в София наистина стана световен. Аз винаги съм имала много кандидати, но моето правило е да не давам илюзии. Това е една кариера, която става все по-трудна. Защото днес театърът не е това, което беше преди 50 или 100 години. Театърът е наистина нещо много специално, което ти дава емоция, което ти дава илюзия, което ти дава сила да живееш. Когато влизам в театъра, се чувствам по-добре. Там е моят свят. Светът извън театъра не е толкова мой, колкото този в театъра. И има много млади хора, които искат да живеят с тази илюзия. Защото и операта е илюзия - илюзия на емоции, на силни вълнения, които и днес вълнуват човечеството“.

Дивата признава: „Като че ли аз останах единствената жива от старата италианска певческа школа. Така че тези деца, които аз избирам, това са деца, които имат талант, които ще имат бъдеще. С моя голям опит в този занаят съм повече от 70 години, вече мога да кажа кой ще има бъдеще и кой не. Само талантът не е достатъчен. Необходимо е преди всичко много работа. И после - интелигентност. Днес трябва да правиш на сцената това, което зрителите очакват от теб. Да влезеш в лицето, в образа на този, когото изпълняваш. Така че от певеца се изискват много, много качества“. 

Връщайки се в спомените си, Райна Кабаиванска отбелязва: „Аз имах щастието и шанса да работя с най-големите музиканти на своето време. Работила съм с маестро Караян, в „Метрополитен“, в Ла Скала, в Париж… Така че нося цялата тази много ценна наследственост. И искам да я дам на младите хора. Защото аз обичам младите хора. Те ми дават живота, а когато се реализират, за мен това е най-голямото щастие. И да ви кажа право, почти навсякъде съм пръснала мои хора. Не всичките са в големи роли, но това не е от значение. Голяма роля или малка роля, няма значение! Важното е, че ти си на сцената, че пееш и изявяваш това, което си, твоята интимна същност. Това е най-голямото щастие“.

През годините Райна Кабаиванска се превръща в една от най-обичаните оперни певици в цял свят. В Италия към нея се изгражда истински култ, у нас остава от малкото символи, приети от всички.