0

Н яма две мнения – моряците са суеверен народ. Те смятат, че корабите, както и хората, имат собствени характери: спокойни или неуравновесени, съзидателни или разрушителни. Те могат да се раждат под щастлива звезда или от момента на спускането им на вода да доказват ежедневно, че са урочасани.

Известни са много необясними случаи с кораби, които в продължение на години не са били разгласявани, за да не се всява паника сред моряците и семействата им. Например по време на строежа на фашисткия кораб „Шарнхорст”, който е спуснат на вода на 3 октомври 1936 г. и приет на въоръжение на 7 януари 1939 г., той загадъчно се преобръща и погубва над сто работници, които са се оказали под него. Още 200 получават тежки увреждания. Когато върнали „Шарнхорст” в предишното положение и тръгнали да укрепват гредите, те изведнъж поддали по най-невероятния начин и още хора били осакатени.

В деня на пускане на крайцера по вода пристигнал самият Адолф Хитлер. Пред очите му се разиграл поредният инцидент, при който пострадала част от екипажа. Даже и когато не участвал във военни действия, корабът продължавал да причинява нещастия. На 6 март 1940, докато стоял закотвен в пристанището, а екипажът извършвал тренировъчни занимания, при изстрелването от катапулта единият от самолетите се разбил, а двамата летци загинали.

Каквито и модификации да били правени по кораба през годините, лошият късмет го преследвал докрай – до гибелта му през декември 1943 г.

През 1869 г. работник се подхлъзнал на стълбата на новата шхуна „Чарлз Хескел” и си счупил шийните прешлени. След този инцидент много хора били убедени, че над кораба тегне проклятие. Въпреки това капитанът на кораба Къртис поел командването и успял да набере екипаж. След година „Чарлз Хескел” излязъл на риболов заедно с други кораби. Внезапно ги връхлетял силен ураган. „Чарлз Хескел” изгубил управление и се врязал в шхуната „Ендрю Джонсън”, като я потопил заедно с екипажа й. Въпреки повредите, които получил на свой ред, „прокълнатият кораб” се прибрал успешно.

Привидения

След като бил отремонтиран, „Чарлз Хескел” поел нов курс към остров Нюфаундленд. Пет денонощия рибарите се занимавали спокойно с риболов, а на шестия ден се случило нещо невероятно: на борда се появили не едно, не две, а 26 привидения в светли дрехи и гумени ботуши. Призраците хвърлили в морето мрежа и след час и нещо я издърпали обратно. След това напуснали кораба, без да обръщат внимание на матросите, които така и не могли да се осъзнаят дали са жертва на групова психоза или някой им върти номер. След този случай корабът повече не излязъл в открито море.

След време се изяснило, че при построяването на този съд са използвани детайли, взети от шхуната „Света Анна”, екипажът на която загинал в морето при загадъчни обстоятелства. Вероятно призраците, навестили „Чарлз Хескел”, са го взели за „Света Анна”.

Тайнствено проклятие тегне не само над корабите, закърпени от стари части. Печална участ застига катера „Рио Мар”. Пет пъти той попадал в различни аварийни ситуации, докато накрая, излезли от нерви, собствениците му не го закотвили в гръцкия Порт Пирея. Но и там нещастията не изоставили катера: няколко пъти избухвал пожар, нееднократно имало аварии. Накрая се приключило с всичко, като предали катера за скрап.

През 1941 г. английският кораб „Тринидад” се оглеждал за немски миноносци. Откривайки един от тях, „Тринидад” изстрелял по него торпедо. Но при подаването на командата за стрелбата никой не се усетил, че студените арктически води могат да повлияят на механизма на снаряда. Моряците, които се били скупчили на борда, за да наблюдават потапянето, с ужас видели, че торпедото извършва кръгово движение. Описвайки пълен кръг, то се врязало в машинното отделение на „Тринидад” и извадило кораба от строя до края на войната.

На 15 юли 1941 г. на линкора „Тирпиц” възниква пожар с такава мощ, че в продължение на десет часа не може да бъде потушен. Официалната версия за случилото се: непредпазливост на кинооператорите, които превъртали лентата неправилно и не забелязали, когато се запалила от триенето. След три месеца „Тирпиц” се запалва отново. Този път огънят едва не стига до склада с тежките снаряди. Официалната версия: някой от матросите е пушил и не е изгасил угарката. След още няколко месеца избухва поредният пожар, който не успява да бъде загасен две денонощия. По „Тирпиц” се разхождат огнени пламъци още три пъти. Корабът прекарва повече време на ремонт, отколкото във военни действия. В началото на 50-те години „Тирпиц” е разрязан на части и предаден за скрап.

Знаменитият „Титаник” става вторият в серията суперлайнери на английската компания "Уайт Стар Лайн", който извършва регулярни курсове между Европа и Америка. Първият е „Олимпик”, третият – „Гигантик” (преименуван на „Британик”). Те трябвало да бъдат най-разкошните суперлайнери в света, а вместо това стават най-големите неудачници. „Олимпик” още при първото си плаване се сблъсква с военен кораб и е принуден почти година да стои на ремонт. След гибелта на „Титаник” той отново отива на „поправка”, а през 1935 г. окончателно излиза от строя. „Британик”, който е пуснат в експлоатация в края на Първата световна война, е превърнат в плаваща военна болница. През 1916 г. се натъква на мина в Средиземно море.

Във френската флота дълго време съществува традиция подводните лодки да се кръщават на една героиня от древногръцката митология – Евридика. Всички знаят, че съдбата на Евридика е ужасна. В деня на сватбата си тя е ухапана от змия и така и не успява да излезе от царството на мъртвите, следвайки своя възлюбен Орфей, тъй като той не изпълнява условието на бога на подземния свят — Хадес, да върви напред и да не я поглежда, докато не излязат на горния свят.

Учудващо, но факт: всички четири подводни лодки на ВМС на Франция, които са носили това име, загиват по странен начин.

Призракът лейтенант

На 10 юли 1918 г. екипажът на американска подводна лодка открива немската подводница U-65 край бреговете на Шотландия. Тя е килната, вълните я обливат и не показва никакви признаци на живот...

Нещастието преследва тази лодка от самото начало. Още при строителството през 1916 г. загиват петима работници. След ремонта на палубата се взривява торпедо. Загиват петима матроси и лейтенант. Оттогава сред моряците се разпространява слух, че призракът на лейтенанта със скръстени на гърдите ръце обикаля редовно тия места.