Т ой е един от най-успешните дизайнери в историята на моторните спортове. Още миналата година екипът на Ред Бул във Формула 1 обяви раздялата си със своя дългогодишен главен технически директор Ейдриън Нюи.
В официалното съобщение от тима разкриха, че Нюи вече няма да работи по дизайна на болидите на отбора от Милтън Кийнс, а вместо това ще се фокусира върху хиперавтомобила RB17.
"Ако преди 12 месеца ми бяхте казали, че ще напусна Ред Бул, щях да ви помисля за луди. Но поради различни причини нямаше да бъда верен на себе си, ако бях останал", сподели преди няколко седмици Нюи в интервю за Auto Motor und Sport.
Решение
"Първото трудно решение беше именно това - дали да остана в Ред Бул. Бях честен със себе си и разбрах, че не мога да остана. В крайна сметка стигнах до заключението, че искам да продължа да работя. Така че реших да продължа да правя това, което ми доставя удоволствие", каза още той относно решението си да премине в Астън Мартин.
"Още от малък исках да бъда дизайнер на бързи автомобили. Мечтата ми беше да бъда инженер във F1 и имах късмета да осъществя тази мечта. В продължение на почти две десетилетия за мен беше огромна чест да играя ключова роля в развитието на Ред Бул Рейсинг от начинаещ отбор до многократен носител на титли", твърди британският инженер, роден на 26 декември 1958 г. Сега 66-годишният мъж е решил да предаде щафетата на други и да потърси нови предизвикателства за себе си.
Кариера
Кариерата на Ейдриън Нюи в спорта датира от 1988 г., като за този период той е конструирал болиди, които са носители на общо 25 световни титли (13 при пилотите и 12 при конструкторите). Автомобилите, проектирани под негово ръководство за различни отбори, са спечелили Индианаполис 500 три пъти и са помогнали на пилотите да станат шампиони на Champ Car два пъти, а във Формула 1 са донесли победа в 150 Гран при, 10 шампионски титли и 10 Купи на конструкторите (от 1991 до 2013 г.). Във Формула 1 той е работил за отборите Fittipaldi Automotive, March Engineering, Leyton House, Williams и McLaren, беше и технически директор на отбора Red Bull Racing във Формула 1.
В гимназията Ейдриън учи с бъдещия телевизионен водещ Джереми Кларксън, а основната му страст от детството са колите и състезанията. Завършва университета в Саутхемптън през 1980 г., първи клас с отличие по аеронавтика (аеродинамично инженерство) и веднага започва работа за отбора на Емерсън Фитипалди във Формула 1. От 1991 г. започва работа като аеродинамик в екипа на Уилямс под ръководството на Патрик Хед. Скоро след това отборът започва победна серия. Найджъл Менсъл печели шампионската титла с рекорден брой точки през 1992 г. Неговият успех в автомобилите, проектирани от Нюи и Хед, е повторен през 1993 г. от Ален Прост, през 1996 г. от Деймън Хил и през 1997 г. от Жак Вилньов. Това е и времето, когато кариерите на Рос Браун и Рори Бърн започват да процъфтяват, тъй като те създават колите на главния конкурент на Уилямс, отбора на Бенетон, в който Михаел Шумахер става шампион два пъти. Ето защо Нюи често се сравнява и контрастира с Браун или Бърн.
Подходи
На въпрос: „Дуелът Нюи срещу Браун означава ли нещо за вас?”, Ейдриън отговаря: „Не мисля за това. Рос е постигнал много в кариерата си, но ние използваме различни подходи. Аз съм дизайнерът, Рос е страхотен технически мениджър. Не съм много добър мениджър, предпочитам да участвам пряко в процеса на разработване и подобряване на машината.”
През 1994 г., след смъртта на Айртон Сена, цялото ръководство на Уилямс и особено Нюи като главен дизайнер, бяха заподозрени в непредумишлено убийство, тъй като причината за трагедията може да е грешка в дизайна. След няколкогодишно съдебно производство съдът постанови, че екипът и дизайнерът не са виновни за инцидента.
Чак след повече от десет години по-късно главният прокурор издаде решение, според което отговорността за инцидента трябва да бъде на служителите на компанията. Ейдриън Нюи беше оправдан, защото отговаря за създаването на колата, но техническият директор на отбора Патрик Хед беше отговорен за модификацията и беше обвинен за инцидента, но поради факта, че давността за непредумишлено убийство е изтекла, той не беше наказан.
Амбициите на Нюи изискват напредък в кариерата и той е готов да стане технически директор на отбора, но в Уилямс той е принуден да остане подчинен на по-опитния ръководител. Така през 1997 г., след като проектира последната шампионска кола на Уилямс, Нюи се премества в Макларън. Победите на Уилямс спряха веднага след това и отборът не успя да спечели нито едно състезание в продължение на две години.
Макларън, с колите на Нюи и новите двигатели на Мерцедес, е един от най-силните отбори от 1998 г. насам. Мика Хакинен печели шампионатите през 1998 и 1999 г. с автомобили, проектирани от Нюи, докато Дейвид Култард взема 12 победи в тях и става вицесветовен шампион през 2001 г. Междувременно Браун и Бърн се преместиха във Ферари през 1997 г., след като Михаел Шумахер се премести в италианския отбор година по-рано, който се превърна в основния съперник на Макларън от 1998 г. насам. Макларън печелеше и в началото на 2000-те, но често завършваше втори или трети след Ферари и Рено, а понякога и Уилямс. Те се доближиха до шампионата през 2003 г., когато Кими Райконен изпусна титлата с няколко точки, и през 2005 г., когато Райконен отново зае второ място в шампионата. Но Макларън не успя да повтори успеха от края на 90-те години.
По времето, когато отборът на Red Bull беше собственост на Ford и се наричаше Jaguar, шефът на отбора Боби Райхал, който го познаваше от времето му в Indycar в средата на 80-те, се опита да примами Нюи. След като не успя да осигури Нюи, Форд скоро се отказа от идеята за собствен отбор и продаде дела си на Ред Бул. През 2005 г. Нюи приема второ предложение, този път от Red Bull.
На Нюи бяха нужни няколко години, за да вкара Red Bull във форма. Автомобилите му не успяха да спечелят през 2007 и 2008 г. и само от време на време успяваха да стигнат до подиума. Но от 2009 г. Ред Бул на Нюи стана един от лидерите в шампионата. През 2009 г. Нюи отново става основният съперник на Рос Браун и неговия собствен отбор Браун Мерцедес. Red Bull загубиха от Brawn, но прогресът им беше по-надежден. През 2010, 2011, 2012 и 2013 г. Себастиан Фетел спечели четири пъти шампионската титла, а отборът на Ред Бул четири пъти спечели шампионата при конструкторите.
Новаторство
Нюи използва революционни решения и рисковани, нетрадиционни интерпретации на разпоредбите в своите автомобили. Някои от неговите иновации, като гъвкавото дъно, гъвкавото предно крило и издуханите дифузори, предизвикваха разгорещени дебати и протести от съперниците. Всеки път ФИА не намираше начин да накаже отбора и правеше промени в правилата, целящи да прикрият подобни „вратички“ в бъдеще.
*Автор: Цвета Дилова