„Духът е бодър, но плътта е слаба“ – ако социалната мрежа ТикТок (TikTok) съществуваше в Йерусалим около 30-ата година след Христа, вероятно този цитат от Евангелието на Матей (26:41) щеше да е сред най-честите коментари под видеата на „готините свещеници“. Да, точно така – свещеници, които са истински звезди в социалните мрежи. В последно време платформи като ТикТок и Инстаграм се превърнаха в новите амвони на католически духовници, които привличат милиони последователи не само с вяра, но и с добре изваяни тела, харизматични изяви и чувство за хумор. От мускулестите Gym Don до свещеници, които пеят хитовете на „Рики е Повери“ (Ricchi e Poveri), Църквата навлиза в дигиталната ера с пълна сила, готова да говори на езика на младите. В края на юли 2025 г. в Рим ще се проведе първият Юбилей на католическите инфлуенсъри и дигитални мисионери – събитие, което официално ще признае този нов феномен.
Пионер
Сред пионерите на това движение е падре Джеферсън Меригети, бразилски свещеник на около 30 години, живеещ в Рим, известен в ТикТок като Готиния свещеник (o prete gato). Със своя магнетичен чар, перфектно поддържана брада и усмивка, достойна за холивудски актьор, той привлича десетки хиляди последователи, комбинирайки духовни послания с естетическо излъчване.
Бразилецът, живеещ в Рим, Джеферсън Меригети е наричан Готиния свещеник.
Меригети, който има магистърска степен по сакрално изкуство от Папския Грегориански университет, е доказателство, че вярата може да бъде модерна и привлекателна.
Културист
Друг ярък пример е дон Джузепе Фузари от епархията на Бреша, популярен като Свещеника културист. На 58 години той съчетава страстта си към бодибилдинга с тази към изкуството и религията. С татуировки, изваяно тяло и изтънчен език, Фузари разказва за барокови църкви и средновековни фрески, докато показва впечатляващи селфита от фитнеса. Неговото послание е категорично: „Тялото е храм на Светия Дух“. С почти 62 хиляди последователи в Инстаграм и активен Ютюб (YouTube) канал той доказва, че катехизисът може да мине през гири и лостове.
Моят треньор
Не по-малко слушан и гледан е Козимо Скена, свещеник, поет и музикант от Бриндизи, с близо половин милион фенове в Инстаграм. На 46 години, той е психолог и автор на книгата „Бог е моят треньор“. Скена публикува вдъхновяващи видеа, често придружен от кучето си, облечен в прилепнали тениски, подчертаващи мускулестия му торс, но винаги с бялата свещеническа якичка. „Броят на хората, които идват в църквата ми, се удвои“, споделя той, отбелязвайки, че много от онлайн феновете му вече пътуват от други градове, за да чуят проповедите му на място и да се изповядат.
Магьосник
Не всички свещеници инфлуенсъри залагат на физиката. Някои, като Брат Магьосник (Фрате Маго), използват хумора и креативността, за да предадат посланията си. Този капуцински монах превръща фокусите в евангелски притчи, привличайки вниманието на младите с лекота и остроумие. Дон Роберто Фишер пък майсторски използва езика на трендовете, за да говори за вярата, докато дон Бруно Маджони, известен като Пеещия монах, е превърнал песента „Майка Мария“ (Mamma Maria) на „Рики е Повери“ в неофициален химн на Дева Мария, майката на Исус. Католическият поп пее на сватби, кръщенета и други църковни събития, а видеата от музикалните му служби вече са истински хит в социалните мрежи. Неговата слава нарасна след участието му в риалитито за по-зрели певци над 60 г. (The Voice Senior), както и в телевизионни предавания като това на Катерина Баливо.
Мигранти
Сред остриетата на онлайн църквата на Ботуша се откроява и дон Матия Ферари, капелан на Средиземноморската спасителна служба. Той носи Евангелието сред мигрантите от Африка и Близкия изток, достигнали по вода бреговете на Италия и респективно християнска Европа. Неговата популярност в социалните мрежи е по-скоро страничен ефект от мисията му, но той показва, че вярата може да бъде и ангажираност към най-уязвимите.
Новото лице
Свещениците инфлуенсъри като Джеферсън Меригети, Джузепе Фузари, Козимо Скена и дон Бруно показват, че Църквата може да бъде в крак с времето.
Джузепе Фусай крие татуси под расото си.
Те говорят на езика на младите, използвайки филтри, музика и хаштагове, за да направят вярата достъпна и привлекателна. Както казва дон Амброджо Мацай, духовник с над половин милион последователи, „Евангелието е сложно, не само утешително.“ Тези свещеници не се страхуват да покажат и своите слабости, което ги прави още по-близки до хората.
Когато не проповядва, дон Амброджо Мацай върти здраво педалите на шосейния си бегач.
В свят, в който всеки лайк е потенциална молитва, а всеки последовател – душа, търсеща смисъл, Църквата открива нови пътища към сърцата на хората. И ако дори Mamma Maria може да стане химн на вярата, то дигиталните пътища на Господ наистина са неведоми.
Инфлуенсърите в расо честват юбилей
През 2025 г. Църквата ще отбележи важен момент с първия Юбилей на католическите инфлуенсъри и дигитални мисионери, който ще се проведе в Рим на 28 и 29 юли. Идеята, подкрепена още от папа Франциск, цели да признае официално ролята на свещениците, които използват социалните мрежи и новите технологии, за да разпространяват вярата.
Козимо Скена отецът музикант, обгрижва над половин милион последователи.
„Доскоро ни гледаха с подозрение“, споделя дон Козимо Скена, отбелязвайки, че днес Църквата приема тези нови инструменти като начин да се доближи до хората, включително до онези, които не вярват. „Нямате представа колко атеисти ми пишат“, добавя той, разказвайки за съобщения с молби за съвети и подкрепа.
Календарът им се търси като топъл хляб
Феноменът на свещениците инфлуенсъри е толкова популярен, че в Рим от години се продава специален календар на красивите свещеници. Превърнал се в своеобразен сувенир, той се продава като топъл хляб в будките за вестници.
Изданието представя млади и харизматични отци в елегантни пози, често с акцент върху тяхната физическа форма и чар. Този календар, често купуван от туристи, е още едно доказателство за трансформацията на образа на свещеника в съвременното общество – от строг духовник до модерен „посланик на вярата“, който не се страхува да покаже и човешката си страна.
*Автор: Красимир Иванов, Рим