0

М ладият ръководител полети Асен Сурдолов и негова спътничка решиха да опитат да станат първите българи, летели през българската граница с частен самолет без паспортна проверка.

По план това трябваше да се случи броени часове след приемането ни в Шенген, около 7 часа на 31 март, когато Асен планира да вдигне своя четириместен витлов „Мууни“ от малкото летище до бобовдолското село Паничарево. „Целта на полета е да сме първите българи, излезли от страната без паспортна проверка след присъединяването ни към Шенгенското пространство. Искаме да усетим какво е да летиш без паспорт“, сподели Асен, още докато се готвеше за полета. Посоката е Лече, Италия.

ПО ВЪЗДУХ И ВОДА: България вече е в Шенген! Какво трябва да знаем при пътуване?

България в Шенген по въздух и вода? Там сме, но проверките на случаен принцип продължават!

СЛЕД ВЛИЗАНЕТО В ШЕНГЕН: Наши от Неапол първи без паспорт на границата

Компания

Спътницата на Асен е млад любител пилот в процес на обучение за придобиване на професионална „книжка“ за пилот и мечтаеща да управлява голям пътнически самолет. „На връщане може и тя да управлява“, каза Асен, чието кацане в Италия беше заложено за около 8 часа местно време. След около 30 минути престой двамата пилоти трябваше да отлетят отново за България, където да кацнат около 11:30 часа. Самолетът има резервоар, който да побере гориво за целия двупосочен маршрут.

Мечти

38-годишният Асен още като тийнейджър мечтае да лети, но никога не е желал да бъде пилот в гражданската авиация. Завършва финанси във Великобритания, но след кратка кариера в бранша разбира, че това не е неговото поприще. И бързо и решително се преквалифицира в ръководител полети, като какъвто работи и днес на кулата на Летище - София. Летенето обаче остава неговото голямо хоби. Има собствен самолет, а отскоро и собствено летище, след като закупува малката бивша селскостопанска писта край Паничарево.

Асен реши да извърши полета с личния си Мууни М20 - четириместен витлов самолет - един от най-бързите в класа си.

 Асен реши да извърши полета с личния си Мууни М20 - четириместен витлов самолет - един от най-бързите в класа си.
Личен архив

Асен има опит като пилот инструктор и сред плановете си за бъдещето не изключва да е създаването на учебна авиошкола на малкото летище.

Без граници

За Асен влизането на България в Шенген е най-вече символ на повече свобода и по-малко ограничения. „Летенето по принцип е апотеоз на личната свобода и пречупването на граници. Това важи особено силно за леката авиация. Защото за разлика от голямата авиация при нея можеш да летиш, когато си искаш, откъдето си искаш, докъдето си искаш“, споделя Асен. И посочва, че досега това не е било точно така. „Да, можехме да летим свободно, но само в българското въздушно пространство. Нямах право да излетя от своето летище дори и за полет над Сърбия или Северна Македония без кацане там. Не. Дори и тогава трябваше излитане и кацане да е от международно летище. В случая - София“, обяснява Асен.

Ефект

Ето защо влизането в Шенген за Асен има и съвсем практически ефект. Досега за всеки международен полет той е трябвало да минава паспортна проверка на летище София. Това в най-добрия случай отнема поне 1 час в бюрократични хватки, изчакване на големия граждански трафик, превоз с кола по пистата до пункта на Гранична полиция, рентген и паспортен контрол. Процедурата включва и попълване на огромен брой хартиени документи, а освен всичко това и заплащане на такси. „Сега всичко това се променя и мога да летя свободно до всяка една държава от Шенген, дори и полетът да минава над въздушното пространство на трети страни, като Северна Македония и Албания“, разказва въодушевен Асен.

Освен във въздуха Асен Сурдолов обича скоростта и на земята, където е белязал победи в рали шампионата.

 Освен във въздуха Асен Сурдолов обича скоростта и на земята, където е белязал победи в рали шампионата.
Личен архив