Историята на Toyota RAV4 започва преди повече от 20 години. Първоначално RAV4 е в ролята на нишов кросоувър, а днес се е превърнал в глобален модел. От появата му се смениха четири поколения, като по света са продадени над 6 милиона, от които 1,5 милиона са в Европа. Двадесет години след появата на модела в неговата история идва още един важен момент. С фейслифта на четвъртото поколение на RAV4 дебютира и хибридна модификация. Хибридите вече не са екзотика и новият модел е следствие на засиленото им търсене във всички класове. Хората все повече предпочитат кросоувъри, а хибридите се разглеждат като алтернатива на дизеловите и бензиновите им версии, така че появата на RAV4 Hybrid е съвсем логична, особено ако цената на хибрида е сравнима с богато оборудвана дизелова версия на RAV4.

Ъгловите форми и задните светлини придават на кросоувъра солиден и скъп вид.

Като цяло автомобилите с хибридно задвижване се асоциират с ниска консумация на гориво и опазване на околната среда, но това далеч не е всичко, което те предлагат. Високата ефективност на комбинацията от бензинов двигател и два електромотора правят хибридната версия на RAV4 най-мощната и бърза модификация в Европа. Системната мощност е цели 192 к.с. Конструктивно хибридната система е много подобна на тази, която се прилага в Lexus NX 300h. Задвижването се състои от 2,5-литров бензинов двигател с мощност 155 к.с., работещ по цикъла на Аткинсън и два електромотора. Предният има мощност 143 к.с., а задният - 68 к.с.

Кросоувърът RAV4 Hybrid стандартно е качен на 18-цолови лети джанти.

Обичайно за хибридите на Lexus и Toyota, основният електромотор е поставен също под предния капак и е свързан с двигателя с вътрешно горене в единна система с планетарна предавка, която осъществява ролята на скоростната кутия. За версията RAV4 Hybrid се предлага само автоматична трансмисия, наречена E-CVT, но тя не е вариаторна, както може да си помислите заради обозначението CVT, а планетарна предавка, която няма никакви степени. Инсталирани са шест фиксирани виртуални предавки, които могат да се избират в ръчен режим.

Ускорението на хибридната версия се усеща енергично, но не и толкова пъргаво.

Можете да се изберете един от трите режима на хибридната система. Режимът EV Mode ви позволява да се движите само на електроенергия в рамките на 2 км със скорост до 55 км/ч. В режим ECO Mode педалът на газта не е толкова чувствителен, а двигателят и скоростната кутия работят в икономичен режим, а Sport прави газта и волана по-отзивчиви, а за ускорението се използва както тягата на бензиновия двигател, така и силата на двата електромотора. Хибридният RAV4 използва задвижване на четирите колела E-Four, при което няма физическа връзка между двигателя и задната ос. Тя се задвижва от малкия електромотор, който се включва при потегляне, при пробуксуване и за подобряване на пътното поведение в завоите.

Хибридът RAV4 е оборудван със система за кръгов обзор за по-лесно маневриране.

Ускорението на хибридната версия се усеща енергично, но не и толкова пъргаво. В действителност това чувство се дължи на факта, че задвижващата система е много тиха и няма превключване на предавки на трансмисията. Но цифрите в данните говорят сами за себе. Хибридният RAV4 набира първите 100 км/ч за 8,3 секунди. За сравнение, за същата дисциплина на 2,0-литровия дизелов вариант на RAV4 са му необходими още 1,1 секунди, а на бензиновия – още 1,3 секунди. Шофирайки RAV4 Hybrid в комбиниран цикъл – в града, на магистрала и на междуградски път, разходът на гориво се оказа 6,3 л/100 км, което е малко повече, отколкото е посочен в техническите характеристики. Но в града RAV4 Hybrid наистина харчи пет на сто, с което превъзхожда дизела и е много по-скромен от изцяло бензиновия вариант.

Салонът е просторен, а на предните седалки могат удобно да седнат хора с всякакво телосложение.

Когато създават хибриден автомобил на базата на вече съществуващ модел инженерите често се сблъскват с проблема къде да се поставят батериите и електрическите мотори. При RAV4 Hybrid електрониката е монтирана под капака, а компактната батерия се намира под задната седалка, но обемът на багажното отделение не е особено засегнат и в стандартно положение е 501 л, а при сгъване на задните седалки се увеличава до 1633 литра. Всички хибридни версии на RAV4 са с богато серийно оборудване, като изцяло LED фарове, 18-цолови лети джанти и др.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD E-CVT

2,5-литров бензинов двигател и два електромотора

197 к.с. максимална системна мощност

210 Нм максимален въртящ момент при 4200 об/мин

8,3 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

180 км/ч максимална скорост

5,0 л/100 км комбиниран разход на бензин

117 г/км емисии на СО2

68 950 лева цена на модела