0

П о-малко от година след световната си премиера, новото Peugeot 208 вече спечели куп награди, най-престижната от които е „Автомобил на годината 2020” на Европа. От голямо значение за завоюването на това отличие безспорно е фактът, че новото Peugeot 208 се предлага освен със съвременни бензинови и дизелови турбодвигатели, но и за първи път с изцяло електрическо задвижване във версията e-208, съчетаваща електромотор и литиево-йонна батерия. Благодарение на това новото Peugeot e-208 се превръща в оптимално превозно средство за града и околностите, без да замърсява природата, предлагайки всички качества на модерен автомобил от В-сегмента.

По-малко от година след световната си премиера, новото Peugeot 208 вече спечели куп награди, най-престижната от които е „Автомобил на годината 2020” на Европа. От голямо значение за завоюването на това отличие безспорно е фактът, че новото Peugeot 208 се предлага освен със съвременни бензинови и дизелови турбодвигатели, но и за първи път с изцяло електрическо задвижване във версията e-208, съчетаваща електромотор и литиево-йонна батерия. Благодарение на това новото Peugeot e-208 се превръща в оптимално превозно средство за града и околностите, без да замърсява природата, предлагайки всички качества на модерен автомобил от В-сегмента.

Новото Peugeot e-208 е изградено на платформата e-CMP, която по същество е разновидност на общата модулна платформа CMP. Има само една разлика - вместо обичайния двигател с вътрешно горене, под капака е поставен електрически мотор с мощност 136 к.с., който задвижва предните колела. Впечатляващият въртящ момент от 260 Нм е наличен веднага след натискане на педала на газта, а реакцията е мълниеносна.

Ускорението от място до 50 км/ч е едва 2,8 секунди, което осигурява светкавичен старт при зелена светлина на светофара, а класическият спринт от 0 до 100 км/ч отнема 8,1 секунди. Електрическият хечбек има батерия с капацитет 50 кВтч, която ви позволява да изминавате до 340 км според новия тестови цикъл WLTP. Това е постижимо, ако спазвате правилата за икономично шофиране. Ако скачате рязко на газта, автономният пробег може да се ограничи и до 200 км.

На пътя електрическото Peugeot e-208 е много приятно за шофиране, тъй като е едновременно забавно за управление, вози комфортно и ускорява като спортист, но го прави тихо и с лекота. Още с описването на първите завои с Peugeot e-208 веднага прави впечатление, че електрическият хечбек се движи като по релси. Максималната скорост на e-208 е ограничена до 150 км/ч, като автомобилът я достига бързо и лесно на магистралата.

Още с потеглянето тягата на електромотора подканва водача към динамично шофиране по пътищата със завои. Тъй като батерията е разположена под пода на колата, центърът на тежестта е много по-нисък, отколкото в стандартното Peugeot 208 и в завои e-208 почти не се наклонява, като се държи много по-стабилно и предсказуемо на пътя, без да загатва недозавиване. Освен това колата вози впечатляващо меко и преминава през неравностите със забележителен комфорт.

Новото Peugeot e-208 предлага три режима на шофиране: Eco - за оптимизиране на пробега, Normal - за оптимален комфорт за ежедневно ползване и Sport, при който се дава приоритет на динамиката и отзивчивостта на педала на газта, който разгръща светкавично мощността и тягата. Налични са два режима на спиране чрез селектора на автоматичната трансмисия с подходящо презареждане на батерията. Умереният режим осигурява усещане близко до това, което се усеща при спиране с двигател с вътрешно горене, а усиленият е за контролирано намаляване на скоростта чрез педала на газта. Когато пуснете педала на газта, веднага се усеща, че колата спира, а батерията се зарежда от рекуперацията.

На външен вид електрическото Peugeot e-208 се различава по предната решетка в цвета на каросерията, двуцветните лъвове, които сякаш менят цвета си в зависимост от зрителния ъгъл, емблемата e208 върху задницата и логото „e” на задните колони. Всичко останало е същото като при стандартния модел. Отпред изпъкват извитите дневни светлини, наподобяващи хищната усмивка на тигър, а в задната част правят впечатление агресивните LED светлини във фаровете с три секции във формата на следи от нокти на хищник, свързани с хоризонтален широк черен панел.

Интериорът на новото Peugeot e-208 е почти като при стандартната версия, само показанията на таблото пред водача са различни. Тук е поставен фирменият i-Cockpit с уникалното триизмерно табло с виртуален приборен панел. Управлението се осъществява чрез малък спортен волан с интересна елипсовидна форма, на централната конзола има големи бутони, подобни на превключватели в самолет и 10-инчов мултимедиен екран, който поддържа Apple CarPlay и Android Auto. Салонът е идентичен като при версията с двигател с вътрешно горене, тъй като батериите, които заемат обем от 220 литра, са разположени под седалките и обемът на багажника от 265 литра се запазва същия както в конвенционалния модел.

Тестваната кола в най-високото ниво на оборудване GT има всякакви удобства, като включва проекционен дисплей пред водача, контурно осветление, адаптивен круиз контрол, тапицерия от текстил и кожа Alcantara със сини и зелени шевове, отопляеми седалки, камера за обратно виждане, безконтактен достъп и запалване, 17-инчови алуминиеви джанти, система за аварийно спиране с разпознаване на пешеходци, система за следене на слепите зони и много други.

Новото Peugeot e-208 предлага най-добрия температурен комфорт на пазара с мощен нагревател от 5 кВт, захранван от високоволтова батерия. Наличните термопомпа и автоматичен контрол на температурата в купето, осигуряват същия комфорт както в автомобил, задвижван от двигател с вътрешно горене. Пробегът на колата се запазва, благодарение на подобрена икономия на енергия в сравнение с конвенционална климатична система. Водачът може да програмира предварително климатизацията в салона от сензорния екран или дистанционно чрез приложението за смартфон MyPeugeot. Освен комфорт тази функция позволява оптимизация на пробега, тъй като зададената температура се постига по-бързо по време на стартирането и позволява оптималната работна температура на батерията да се достигне по-бързо.

Режимите на зареждане на електрическото Peugeot e-208 са гъвкави и адаптирани към ежедневното ползване. Възможни са три режима на зареждане, като най-бавният е с използване на обикновен домашен контакт, с който пълното зареждане отнема 16 часа. На монофазната зарядна станция от 7,4 кВт батерията се зарежда напълно за 8 часа, а на стационарна трифазната зарядна станция Wall Box 11 кВт - за 5 часа и 15 минути. На обществена станция за бързо зареждане до 100 кВт е възможно да заредите батерията от 0 до 80% само за 30 минути.

Всичко това превръща електрическото Peugeot e-208 в успешна градска версия с нулеви вредни емисии. Автономният пробег от 340 км е достатъчен резерв, който не изисква ежедневно презареждане. Ако офисът ви не е много далеч от дома, можете да карате с едно зареждане в продължение на няколко дни. Динамиката на Peugeot e-208 със сигурност ще превърне френския хечбек в обект на желание за много почитатели на автомобилите. Те ще трябва да приготвят минимум 62 222 лева за базовата версия на Peugeot e-208, а топнивото GT на модела струва 70 774 лева. Не е евтино, но все пак това е модерна и технологична кола за енергични и делови хора, които могат да си позволят да направят инвестиция за по-чистата градска среда.

Технически характеристики:

Peugeot e-208

Синхронен електромотор

Безстепенна автоматична трансмисия

136 к.с. максимална мощност

260 Нм максимален въртящ момент

8,1 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

150 км/ч максимална скорост

14 кВч/100 км смесен разход на електроенергия

340 км максимален автономен пробег

0 г/км емисии на СО2

62 222 лева базова цена на модела