Pepper е един от най-напредналите в света роботи за домашно забавление. За да разпознава човешките емоции, в главата му са монтирани две HD камери – едната в устата, а другата – в челото. В очите му пък има сензори за разстояние. Когато забележи, че намиращият се наблизо човек плаче, роботът се опитва да го утеши, или ако скучае – да го развесели.
Освен системите за разпознаване Pepper е оборудван с 20 моторчета, които обезпечават максимално плавна и прецизна работа на ръцете. Вместо крака роботът използва система от малки колела.
Цената на Pepper е 198 000 йени (1600 долара). Той може да бъде вземан и под наем срещу 1500 йени (12 долара) на час.
Създатели на „съчувстващия” робот са японският мобилен и интернет оператор SoftBank и компанията Aldebaran Robotics. Плановете им са да пласират около 1000 бройки на месец, а производството е поверено на китайската фирма Foxconn. Освен това Foxconn и Alibaba Group ще вложат 118 млн. долара в подразделението за разработка на роботи на SoftBank, в замяна на които ще получат 20% от акциите.
За работа на всички сензори Pepper има нужда от връзка с интернет. Цялата дейност по разпознаването на думите и емоциите се обработва на отделен сървър, както при гласовите помощници в смартфоните. Затова SoftBank включва Pepper към своите клетъчни мрежи, а собствениците му трябва да плащат месечен абонамент от 14 000 йени (120 долара). Тази сума включва и достъп до онлайн магазина за приложения за робота. Те се стартират на 10-инчовия дисплей, който е прикрепен към гърдите на Pepper. Разработчиците на приложения, които вече са получили необходимия инструментариум от SoftBank и Aldebaran Robotics, подчертават, че роботът не е предназначен за сложна домакинска работа, а за забавления.
Pepper се продава под себестойността си, като SoftBank разчита на печалби от абонамента и продажбата на приложения.
Въпреки иновативността си, това далеч не е първият робот, създаден за развлечение на собствениците си. Sony пусна кучето Aibo още през 1999 г. Компанията разработи три поколения от устройството и през 2006-а реши да прекрати програмата, а през 2014-а изцяло спря поддръжката на робота. Инвестициите така и не се оправдаха и Sony не спечели нищо от Aibo.
Производството на хуманоидни роботи, предназначени да имитират и човешките способности и емоции, обаче набира темпове и маркетингови експерти прогнозират, че електронните „приятели” и помощници скоро ще завладеят пазара. Тук ви предлагаме няколко от най-интересните и перспективни модели.
Atlas Unplugged
Роботът е разработен от притежаваната от Google компания Boston Dynamics в сътрудничество с американското министерство на отбраната. Atlas Unplugged е интересен на военните заради си да преодолява пресечен терен на два крака и да се катери по стени, като използва и ръцете си.
Първата версия, представена през юли 2013-а, беше свързана към кабел, през когото получаваше команди и се захранваше с електричество. Новото поколение, наречено Atlas Unplugged, оперира напълно автономно с помощта на акумулатор и се управлява безжично. Роботът е малко по-голям от предшественика си – висок е 188 см и тежи 156 кг. Според производителя Boston Dynamics 75% от частите му са нови, като само краката и стъпалата му са останали непроменени.
ASIMO
ASIMO е 11-ият поред крачещ робот на Honda от т.нар. P-Series. Представен за първи път през 2000 г., той може да ходи и да тича като човек. ASIMO беше модернизиран леко през 2005-а и вече може да тича два пъти по-бързо (6 км/ч), да общува с хората и да изпълнява елементарни задачи като да държи поднос и да сервира храна. Настоящият модел ASIMO е изработен в около 100 бройки, висок е 128 см и тежи 55 кг.
ASIMO, който има вид на астронавт, е весел и дори гальовен. Той е вдъхновил създаването на много други човекоподобни роботи, но все още не е в крак с времето и не почти не отстъпва на най-новите модели.
ASIMO е изключително важен за Honda и се грижи за имиджа й на иновативна компания. Роботът често се появява в реклами на Honda, снима се със знаменитости и е разпознаваем из цял свят.
iCub
iCub е създаден от консорциума RobotCub, който обединява няколко европейски университета. Името му отчасти е акроним и означава Cognitive Universal Body (Познавателно универсално тяло).
Причината за отчетливо хуманоидния външен вид е хипотезата, че човекоподобното манипулиране играе жизнена роля в развитието човешките познавателни способности. Бебетата научават много когнитивни умения, като взаимодействат с околната среда и други хора, използвайки крайниците и осезанията си. Тоест моделът, който си изглаждат за света, зависи до голяма степен от формата и характеристиките на човешкото тяло.
iCub е създаден да тества тази хипотеза, изпълнявайки когнитивни сценарии за обучение, които точно пресъздават системата от възприятия и артикулация на малко дете.
Poppy
Poppy е най-малко хуманоидният в списъка. Интересното при него е, че е първият робот, създаден на 3D принтер. С тази нова технология група френски учени успели да намалят себестойността му с 30%. Създателите на Poppy са се фокусирали върху вдъхновеното от природата придвижване и се надяват то да помогне за по-доброто взаимодействие между хора и роботи.
Poppy има съчленен гръбначен стълб с пет мотора – нещо нечувано за робот с толкова малки размери. Заради сложния си гръбнак той се движи по-естествено и балансира, променяйки стойката си. Допълнителната гъвкавост улеснява физическите взаимодействия с робота, като воденето с ръка, което на този етап му помага да ходи.
Romeo
Romeo иска да стане лидер сред андроидите медицински сестри и лични асистенти. Той е изработен на базата на по-малкия хуманоиден робот NAO, който се продаде в над 5000 бройки.
Romeo е с размерите на 8-годишно дете – висок е 140 мм и тежи малко над 40 килограма. За да е възможно най-лек, тялото му е направено от въглеродни влакна и гума и е проектирано така, че да не нарани човека, на когото помага. Romeo може да ходи, да вижда триизмерно, да чува и да говори.
Роботът ще бъде тестван в реални условия до 2016 г. Целта е до 2017-а или 2019-а Romeo да „започне работа” в старчески домове.
Проектът е финансиран от френското правителство и Европейската комисия и за периода 2009-2016 бюджетът му е €37 млн.
Монитор

















