През зимата често се случва снегът да се задържи понякога и със седмици. В борбата със снежните преспи винаги изпитваме нужда от автомобил с двойно задвижване 4х4. Когато погледнем обаче цените на големите кросоувъри желанието ни тутакси се изпарява. В стремежа си да предложи на потребителите оптимален вариант за семеен автомобил с повишен просвет и система 4х4 на приемлива цена, испанската марка Seat, част групата Volkswagen, предлага на пазара ново комби с двойно задвижване 4х4.
Новият Seat Leon X-Perience е построен на базата на комбито Leon ST, но има редица външни разлики. Моделът се различава от него по увеличения с 30 мм просвет до 172 мм, защитната пластмаса по периметъра на каросерията, който я предпазва от надраскване и системата 4х4, наречена 4Drive. Името на Seat Leon X-Perience идва от английската дума experience, означаваща „опит”. Безспорно във Volkswagen имат богат опит със създаването на комбита с повишена проходимост. Новият Seat Leon X-Perience е една много добра алтернатива на по-скъпите си родственици Volkswagen Golf Alltrack и Skoda Octavia Scout, като е с по-спортен дизайн.
Страхотният външен вид е дело на дизайнера Алехандро Месонеро-Романос, който промени коренно визията на автомобилите Seat и сега те предизвикват възторг с острите си линии, релефните ръбове и хищните и агресивни фарове. Новият Leon X-Perience не прави изключение и изглежда динамично и ефектно. Дори в каросерията комби, Leon е един от най-хармоничните автомобили в своя клас. Това напълно важи и за X-Perience, който се различава от стандартното комби по черните брони с хромирани лайсни. Страничните огледала сякаш са взети от космически кораб. Светодиодните светлини дават началото на мускулестите калници и релефните форми на профила. В задната част комбито завършва със силно наклонени колони и двойни ауспухови тръби.
Интериорът на Seat Leon X-Perience е емоционален и предизвиква приятно усещане. Важна роля за положителното възприемане на вътрешното пространство играе компетентният избор на материалите - пластмасите са меки, където е необходимо и твърди, където това няма значение. Уредите са подредени много ергономично, така че всичко да е пред погледа на водача и на една ръка разстояние. Особено удобни са предните седалки, които имат изразени странични опори и фиксират тялото в завоите. Централната конзола е леко обърната към водача и създава чувството за пилотска кабина, като осигурява лесен достъп до всеки бутон или до сензорния екран. Не по-малко приятно е за пътниците на задните седалки, където има много удобен диван и достатъчно пространство за главите и краката им.
Новият Leon X-Perience има същия просторен и доста функционален багажник като този на комбито Leon ST. Обемът на отделението варира от 587 до 1470 литра, товарният ръб е нисък, има куки за закачане на торбички, контакт за 12V, подът е на две нива, както и възможност да се сгънат задните облегалки директно от багажника.
Новият Seat Leon X-Perience се предлага с един бензинов двигател 1.8 TSI със 180 к.с. и два дизелови 1.6 TDI и 2.0 TDI. Най-икономичен е 1,6-литровият турбодизелов мотор със 110 к.с., който харчи средно около 5 л/100 км. Двигателят 1.6 TDI е леко шумен на високи обороти, но е доста пъргав и тегли отлично комбито. Моторът е съчетан с 6-степенна ръчна скоростна кутия, а превключването на предавките е точно и приятно. Ако търсите комфорта на автоматичната скоростна кутия, ще трябва да изберете по-мощния 2,0-литров турбодизелов агрегат с 6-степенната автоматична трансмисия с двоен съединител DSG с мощност 184 к.с. и внушителен въртящ момент от 380 Нм, наличен в широкия интервал от 1750 до 3000 об/мин. Огромната тяга и задвижването 4х4 позволяват на комбито да се ускори от 0 до 100 км/ч за 7,1 секунди и да завладее водача с отличната си динамика на шофиране. Турбодизеловият мотор работи отлично с автоматичната кутия DSG, която превключва плавно предавките и има ръчен режим за по-динамично шофиране. По-голямото тегло, мощният двигател и задвижването на четирите колела увеличават апетита на комбито. Така че в града потреблението на дизелово гориво в средно 8 л/100 км, а на пътя със спокойно каране е около 6 л/100 км.
Перманентното задвижване на четирите колела в Seat Leon X-Perience е осигурено от многодисков съединител Haldex от пето поколение. В движение на сух път малка част от въртящия момент винаги се предава на задната ос, а основната част от тягата е на предната ос. При интензивно ускорение или когато предните колела пробуксуват, на задната ос се предава до 90% от въртящия момент. Системата за двойно задвижване 4х4 работи напълно ефективно и помага на Leon X-Perience да се движи без затруднения по непочистените от снега пътища.
Новият Seat Leon X-Perience е оборудван със системата Seat Drive Mode, с която можете да изберете различни режими на работа на двигателя - Normal, Sport, Eco и Individual. Те позволяват да се променя характера на автомобила, да се променя усилието на волана и реакцията при натискане на педала на газта, а също така предлага алгоритъм на работа на роботизираната автоматична кутия DSG. Например в режим Sport трансмисията превключва по-късно предавките и двигателят работи на по-високи обороти, което дава възможност той да се намира в оптималната работна зона за ускорение. В индивидуален режим всеки параметър може да се регулира поотделно. Окачването на Seat Leon X-Perience е McPherson отпред и многораменно отзад, което осигурява на колата стабилност в завоите и еластично преминаване през неравности.
Безспорно Seat Leon X-Perience е един много интересен автомобил. Въпреки системата 4х4 той не е предназначен за офроуд, защото има големи надвеси и не чак толкова сериозен просвет. Затова пък този автомобил е идеален за зимата, управлява се отлично, има гъвкав и удобен салон, и икономичен двигател с висок въртящ момент.
Seat Leon X-Perience 1.6 TDI 4Drive
1,6-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател
6-степенна механична скоростна кутия
110 к.с. максимална мощност при 3200-4000 об/мин
250 Нм въртящ момент при 1500-3000 об/мин
11,6 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч
187 км/ч максимална скорост
4,6 л/100 км среден разход на дизел
120 г/км емисии на СО2
42 569 лева цена на модела
Монитор


















