0
Ии изането на автомобила извън пътното платно може да доведе до фатален край. Това е и една от най-срещаните причини за тежки пътни инциденти, особено защото голяма част от тези инциденти се случват на магистрали или междуградски пътища. У нас през 2014 година след преобръщане на автомобила извън пътното платно са загинали 68 човека. Като добавим и останалите подобни инциденти като удари в огради, стълбове и други съоръжения, над 20% от сериозните пътни инциденти са свързани с напускане от автомобила на пътното платно. Още 8,4% от тежките пътни инциденти са в резултат на челен удар от навлизане в насрещното пътно платно. В същото време в САЩ средно 55% от трагичните случаи са заради превозно средство, излизащо извън маркировката или навлизащо в насрещното движение, а в Германия, по данни на Федералната статистическа служба, 60% от фаталните автомобилни инциденти и 25% от леките пътни произшествия се случват на малки междуградски пътища. Именно тези данни са сред основните причини за създаването на технология, която да предпазва автомобила и неговите пътниците с функции, които не са част от настоящите интелигентни системи за подпомагане на шофьора. За да намали драстично фаталните инциденти, водещият германски производител на технологии и гуми за автомобилната индустрия Continental разработва иновативна система за предотвратяване напускане на пътното платно от автомобила, наречена Road Departure Protection, която автоматично връща колата обратно в очертанията на пътното платно. Системата поддържа курса на превозното средство в рамките на пътя в критичните моменти преди достигане на пределите на динамиката и автоматично връща автомобила в платното в случай, че той започне да излиза извън очертанията или се насочва към насрещното движение. Чрез монокамера сензорите на системата за контрол на стабилността (ESC) и сензорите за движението на шасито следят ъгъла на управление на волана и пътя на автомобила, за да установи границите на пътното платно. В случай на излизане от маркировката системата използва съществуващите параметри, за да натисне индивидуалните спирачки на колелата и да върне автомобила обратно на пътя. Едновременно с това шофьорът е предупреден за опасността и скоростта е намалена от съображение за сигурност. Системата Road Departure Protection има способност да разпознава намеренията на шофьора в случай, че той реши наистина да напусне пътното платно поради някаква причина. Технологията на Continental се различава значително от съществуващите вече системи с това, че активно наблюдава външните ограничения на пътя и има повече власт при нужда да поддържа курса на превозното средство в съответното платно. Технологията представлява вид виртуална мантинела, която предпазва автомобила и пътниците от неволно излизане извън платното. Така се намалява рискът от потенциални фатални инциденти причинени от шофьорска непредпазливост, разсеяност или сънливост. Continental разработва паралелно и разширена версия на системата Road Departure Protection, която ще използва стереокамера и радар за дълги разстояния. Така ще бъдат засичани още по-добре очертанията на пътя, особено на по-малките междуградски пътища в Европа без маркировка. Радарът и камерата в разширената версия на системата позволяват генерирането на карта с информация за препятствия в пространството пред автомобила. Като използва данните от картата, системата генерира съобщение за потенциално напускане на платното или сблъсък с бордюри, мантинели и оборудване от строителни площадки по пътя. Допълнителна интеграция на данните от картата и GPS-а в автомобила дава възможност за следене на пътя, който е невидим за водача преди навлизане в завой.