О т 20 до 10 000 евро е заплатата за хора, които да пускат фалшиви отзиви и да трупат лайкове на публикации и сайтове за продажба на продукти и услуги.
Оферти с такива предложения идват както на съобщения в социалните мрежи и електронните пощи, но и по телефон, без номер за обратна връзка, а с имейл.
Например в една от офертите пише, че динамична компания търси страстни и отговорни хора, които да се присъединят към екипа й. От 60 до 120 минути на ден е ангажиментът за изпълнение на задачи за онлайн оптимизация.
Така изглежда съобщение за набиране на хора за такава дейност
Въпросните задачи са свързани с трупане на лайкове от различни профили или оставяне на отзиви. Заплатата е между 20 на ден до 10 000 евро за дългосрочен период. За свързване с компанията пък е предоставен номер и е посочено изрично, че условието е да сте над 20 години. На други места пък заплащането е на парче, като цената е от 0,50 до 1 евро на приложение.
Аларма
Фалшивите отзиви пък обикновено се появяват под публикации в социалните мрежи на изключително евтини или непознати фирми за продукти и услуги, което трябва автоматично да ви сигнализира, че нещо не е наред, коментира Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители“ пред „Телеграф“.
Той посочи за пример публикация, която му изскача в телефона при отваряне на новините в Гугъл, в която се рекламира климатик за 167 лева. Реално обаче това не е климатик. В същото време под публикацията излизат много отзиви на доволни клиенти.
Реално това са сайтове близнаци, защото само с подмяна на домейна с този в Румъния или Гърция излиза същата страница, но вече на продукта пише, че е печка, а не климатик.
Богомил Николов
Личности
Николов коментира, че все повече се използват тези практики за реклама на лекарства и непознати добавки. Под тях се слагат фалшиви отзиви, например: „Бях в болница и се влошавах, докато не открих това лекарство.“ Използват се и лица на известни личности, които след това отричат да са участвали в реклама, но реално няма и как да осъдят фирмата за измама. Причината е, че обикновено при проследяване на регистрацията се оказва, че са на Британските или Вирджинските острови, посочи Николов.
Той добави, че има платформи като тази за резервации на хотелско настаняване, които имат изисквания за поставяне на отзиви. За да се остави мнение, потребителят трябва да е регистриран и да е правил резервация в платформата.
Компаниите предлагат работа за изпълнение на задачи, които са или коментари под публикации, или харесвания
Често за фалшиви отзиви се ползват съвременните технологии, но има много, които използват и хора, обясни Николов. В случай че не открият хора в България за реклама на продукти у нас, търсят и зад граница, например в Пакистан. За тази дейност не се изисква владеене на език, защото безплатните преводачи стават все по-съвършени и е лесно да се преведе от какъвто и да е език, посочи шефът на потребителската организация. Има и много компании, които използват нерегламентиран софтуер, който генерира отзиви.
Габриела Руменова, „Ние, потребителите“:
Ако има снимки, генерирани от ИИ, е измама
Ако посланията са свързани с продажбата на продукти с чудодейни свойства, а изображенията изглеждат не особено добре или са генерирани с Изкуствен интелект, най-вероятно става дума за измама, която обикновено е подкрепена и с фалшиви коментари.
Това заяви Габриела Руменова от „Ние, потребителите“ във връзка с това как да разпознаваме фалшивите отзиви.
Трябва да се следи съдържанието на отзива, за това дали има реален човек зад коментара, със снимка и профил. Фалшивите отзиви се отличават с безусловни хвалебствени слова. Въпроси откъде и как да си закупят продукта.
Габриела Руменова
Твърдения, че са ползвали продукта и са останали много удовлетворени. Снимката на профила може да бъде открита в имиджови банки, т.е. на други лица. Профилът на автора на коментара може да е създаден отскоро или пък на него да има много подобна активност, което издава, че лицето често се ангажира с разпространяването на такъв тип търговска информация.
Мненията са субективни, не трябва да им се доверяваме сляпо
Мненията относно хотели или къщи за гости, а и за продукти са субективни и не може да им се доверяваме сляпо, посочи Богомил Николов. Хубаво е да се съмняваме в отзиви, които възхваляват и такива, които са крайно негативни. В повечето случаи е преувеличено мнение, допълни Николов. Той съветва хората да търсят информация в специализирани форуми или групи в социалните мрежи, където има създадени в помощ на хората.
