С бяла боя железниците ще борят проблема с жегата и неработещите климатици във вагоните.

За да противодействат на високите температури, от БДЖ са решили да боядисат сивите покриви на новодоставените през миналата година немски вагони за дълго разстояние в бяло – цвета, който най-малко привлича слънчевата светлина. Целта е значително да се намали нагряването на вагона през горещите летни месеци, като се ограничи проникването на топлина през покрива.

Експеримент

Засега боядисването на вагоните с бяла боя е само експериментално, обясниха за „Телеграф“ от БДЖ. Към настоящия момент с бяло топлоотразяващо покритие е боядисан покривът само на един вагон. Вагонът е включен в експериментална програма с цел изследване на ефективността от прилагането на топлоотразяващо покритие за намаляване на топлинния приток през покривната конструкция. Експериментът е в ход и предстои анализ на резултатите, които ще послужат като основа за вземане на решение относно евентуалното прилагане на подобно решение и върху други вагони, допълниха от БДЖ.

Проблем

Припомняме, че именно в новодоставените немски вагони, които пътуват по дестинациите от София до Варна и Бургас, се появи проблем с климатиците, заради който стотици пътници са обречени на кошмарна жега. Проблемът се засилва от това, че вагоните нямат отварящи се прозорци. Според експерти повредата идва от захранването с ток от локомотивите, които подават различно напрежение от необходимото във вагона. Заради проблема в началото на юли вицепремиерът и транспортен министър Гроздан Караджов създаде климатичен щаб в железницата с цел намирането на решение. Като временна мярка министърът нареди началници от компанията да пътуват във влаковете заедно с техник, който да реагира при повреди. Предложена бе и идеята към всички композиции с нови немски вагони да бъде прикачан и по един стар, в който пътниците да се евакуират при топлинно бедствие.

В БДЖ ще преценяват дали да приложат мярката за всички вагони.