0

Ф ирми за бързи кредити ни щавят с рекордно високи лихви от над 40 процента и ни зарибяват с подаръци като смартчасовници и телевизори, показа проучване на „Телеграф“. Ако не платим навреме и заемът е ипотечен, ни взимат апартамента. За изтеглени 17 000 лв. например, след 36 месеца трябва да върнем сумата с 15 000 лв. отгоре. Много от компаниите слагат лихви, близки до тавана от 50,5 на сто.

Промоции

Все повече от фирмите за кредити подаряват различни мобилни устройства и телевизори. До края на октомври има промоции за смартчасовници и телефони. Условието е или да подпишем договор, или само да кандидатстваме за одобрение и ни включват в томбола за сто предметни награди. Други промоции са изтекли, но фирмите продължават да се рекламират с тях. „Получих брошура за кредит на 19 октомври в пощата. На лицевата страна най-отгоре пишеше, че всеки клиент ще получи телевизор. Когато попитах в самата фирма, се оказа, че промоцията е изтекла“, разказа пред „Телеграф“ Яна Миланова от столичния квартал „Връбница“.

Условия

Условието на някои кредитори е да сме на трудов договор, други дават пари срещу ипотека. За да изтеглите между 5000 до 200 000 лв. например, трябва да имате жилище на ваше име. Ако не се разплатите в срок, може да останете без апартамент. Лихвата е над 40 на сто, като накрая трябва да върнете почти двойно на това, което сте изтеглили. Популярни са и пенсионерските кредити, които също са с лихва. За 400 лв. за година лихвата е 93 лв. Ако пенсионерът дръпне 1000 лв. за една година, сумата, която трябва да се върне отгоре, набъбва до 233 лв.

Анализ

Фирмите за бързи кредити, без значение дали са ипотечни или необезпечени, се придържат към законовия максимум за лихвите. Много от тях ги формират близки до тавана, коментира за „Телеграф“ финансовият консултант от Moite pari Иван Стойков. Той изтъкна, че има и дружества с по-атрактивни условия от конкурентите си. По думите му не всички предлагат много високи лихви, а кампаниите за предметни награди целят утвърждаване позициите им на пазара и привличане на нови клиенти. 
„Условията им са по-скъпи от банковите продукти, но те търсят сегмент потребители, които не са таргет на банките“, обясни експертът.