0

О коло половин милион дизелови коли, произведени преди 1 януари 2002 г., ще бъдат изгонени от центровете на големите градове. Това ще се случва в периодите с най-мръсен въздух през зимните месеци. Мерките, насочени срещу замърсяването на въздуха, ще започнат да се прилагат първо в София, а по-късно в Пловдив, Бургас, Варна и други градове, където има проблем с концентрацията на фини прахови частици.

Промените идват, след като от началото на годината на кметовете вече е позволено да създават зони с ниски емисии, както и да налагат забранителни и ограничителни мерки с цел да опазват чистотата на въздуха в общините си.

Те ще могат да използват за това автоматизирани технически средства за контрол, като смарткамери, и ще имат право на достъп до данни за автомобилите от регистрите на КАТ и ДАИ. 

За София още от края на 2020 г. е ясно, че зоните ще бъдат две, като първата ще обхваща идеалния център, а втората – широкия. Инфраструктурата за контрола в тях е вече инсталирана и тествана, а 180 камери, способни да четат номерата на колите, са готови да заработят.

Това може да се случи веднага щом Столичният общински съвет приеме наредба, която да определи кога ще работят зоните и какви точно автомобили няма да бъдат допускани в тях през това време. Наредбата се очаква да бъде приета след средата на годината, когато всички леки автомобили у нас вече ще са придобили своята единна екологична категория, за която от юли миналата година се лепят т.нар. екостикери.

Именно екокатегорията ще е критерият, по който ще се решава кои автомобили няма да имат достъп до зоните.

Почти сигурно е, че за София забраната ще обхване екокатегория 1. В нея влизат всички дизелови автомобили, произведени преди 1 януари 2002 г., както и бензиновите коли от преди 1 януари 1996 г. По данни на ДАИ дизеловите автомобили от тази категория са около 500 000. Още 300 000 са бензиновите. Какви ще са санкциите за всеки един автомобил от тези категории, навлязъл в центъра, предстои да се решава. Очаква се обаче те да са от 50 до 500 лв. за физически лица и от 200 до 1000 лв. за юридически.

Тепърва предстои да се уточнява и кога ще действат забраните. Сигурно е само, че ще е през зимата - сезона с най-мръсен въздух. „Първоначално идеята бе зоните да се активират в дните с данни за пределно високо замърсяване. Това обаче създава проблема всички шофьори да трябва ежедневно да се осведомяват в кои дни има забрана и в кои – не.

Отделно, този метод според еколозите не дава истински силно отражение върху чистотата на въздуха. Далеч по-ефективно ще е, ако забраната е за определен период от време.

Дали ще е месец, два или за целия зимен период, тепърва предстои да бъде подложено на експертно обсъждане“, каза за „Телеграф“ председателят на транспортната комисия към Столичния общински съвет Зафир Зарков. По думите му засега не са обсъждани никакви ограничителни мерки за собствениците на замърсяващи автомобили, които живеят в самите зони и най-вероятно те ще могат безпрепятствено да ги ползват без такси и санкции. 

50 лв. глоба за стар пожарогасител 

Санкция от 50 лв. ще грози всеки шофьор, който управлява автомобил, оборудван с неправилен пожарогасител или необслужван такъв. Това гласи проект за изменение на Закона за движението по пътищата, изработен от междуведомствена група и публикуван за обществено обсъждане.

С предвидените изменения се цели да се регламентира кои типове МПС какви пожарогасители трябва да имат съгласно приложимите технически наредби. За всяка отделна категория превозно средство ще се изисква определен вид пожарогасител. Най-масовият например, за леките автомобили, ще е прахов, с 1 кг гасително вещество. 

В Бургас успокояват автомобилите за чист въздух

Община Бургас е предприела мерки за намаляване на замърсяването на въздуха още преди влизането в сила на разпоредбите в Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ), който дава право на общините да прилагат различни мерки. Засега забрана за влизане на автомобили в центъра на морския град не се предвижда, но са предприети други ограничения, съобщиха от Община Бургас. Едно от тях е въвеждането на "зони с успокоено движение", в които максималната скорост за движение на автомобили е ограничена до 30 км/ч.

„С въвеждането на тези зони с успокоено движение автомобилите се движат бавно, като по този начин се предотвратява рязко спиране и рязко потегляне. А липсата на резки спирания и потегляния води до намаляване на отработените вредни газове от автомобилите", обясни Весна Балтина, заместник-кмет по Стратегическо развитие и екология, дигитализация и адаптация към промените на климата.  

Пловдив ще черпи опит от европейски градове

Пловдив ще въвежда зони с ниски емисии, с което да се достигнат нормалните показатели за чистота на въздуха. Изготвено е задание, което е съгласувано с РИОСВ – Пловдив и до края на месец януари 2022 след провеждане на процедура по ЗОП се очаква сключване на договор с изпълнител, който да аргументира и изготви механизъм за въвеждане на зона или зони с ниски емисии в Пловдив.

Едновременно с това Община Пловдив инициира форум, на който ще бъдат поканени експерти от България и чужбина (потвърдили са онлайн участие от Краков, Полша), които да споделят своя опит. Очаква се и там ограничението първо да обхване колите от екокатегория 1.